Citat:
Ursprungligen postat av
Master116
Hej! Jag har sökt till Biologiprogrammet (distans) på Kau och undrar om det är någon här på Flashback som har erfarenhet av programmet eller går där nu?
Någon som har läst på distans eller läser nu på distans?
Hur är arbetsmarknaden för en biolog med bara kandidatexamen ? Måste man plugga Master för att få ett jobb?
Jag har även sökt till ämneslärare i Biologi och Naturkunskap till gymnasiet på Liu. Det lutar sig åt både Biologiprogrammet eller Ämneslärare. Det enda negativa är att lärarprogrammet är på 5,5år och ingångs lönen ligger på 27 000kr....
Mitt mål är att ta kandidat i biologi plugga master på Liu och utbilda vidare mig till doktorand och förhoppningsvis få jobb på universitet.
Så Biologiprogrammet på Kau och sen vidareutbilda i några år och bli lärare på en högskola/universitet
eller att plugga till ämneslärare få ett jobb men tjäna som sagt inte så bra men ha en säker framtid eftersom det finns brist på naturkunskap och biologi lärare.
Jag har ingen erfarenhet av biologiprogrammet men kan säga dig att du har väldigt liten chans att få jobb med endast en kandidat i biologi, lär vara svårt även med en master.
Tror också konkurrensen är stor om biolog relaterade doktorand platser eftersom att arbetsmarknaden för dem är i det närmaste obefintlig.
Om jag vore i ditt läge skulle jag nog välja ämneslärarprogrammet då du har mycket större chans til jobb och att det 5,5 år borde inte borde inte spela så stor roll eftersom att du ändå lär få studera minst i 5 år om du väljer biologiprogrammet istället.
Alternativt läsa en civilingenjörsutbildning som har med biologi t ex Teknisk Biologi. (
http://www.liu.se/utbildning/program...kbiologi?l=sv)