• 1
  • 2
2013-06-24, 19:44
Medlem
Suprahs avatar
Det senaste året har jag i omgångar fått jävligt ont i örat och slagit lock. Det börjar med en pulserande känsla som övergår till svullnad i hörselgången och sedermera smärta.
Förra veckan då jag badat mycket på en semester kände jag den pulserande känslan och vaknade sedan på natten av en helvetes smärta och låg vaken i flera timmar, trodde ärligt trumhinnan skulle spricka. Denna smärta satt i i ca 2 dygn och några dagar efter smärtan känner jag ingenting.
Det klickar även i örat när jag sväljer.

Vad fan har jag råkat ut för?
Citera
2013-06-24, 19:59
Medlem
Öroninflammation?

Symptom:

Ett vanligt tecken på akut öroninflammation är att det gör ont i örat. Ofta också med feber, försämrad hörsel, lock för örat och nästäppa. Trumhinnan blir röd och tjock och det bildas var i mellanörat.
Ibland spricker trumhinnan så att varet rinner ut i hörselgången. Då slutar det vanligtvis att göra ont. Sjukdomen förekommer också utan värk.

Har själv haft det ett par gånger när jag var mindre, och det är fan inte roligt.
Citera
2013-06-24, 20:01
Medlem
Suprahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaz
Öroninflammation?

Symptom:

Ett vanligt tecken på akut öroninflammation är att det gör ont i örat. Ofta också med feber, försämrad hörsel, lock för örat och nästäppa. Trumhinnan blir röd och tjock och det bildas var i mellanörat.
Ibland spricker trumhinnan så att varet rinner ut i hörselgången. Då slutar det vanligtvis att göra ont. Sjukdomen förekommer också utan värk.

Jag har haft detta i tankarna, men det som förbryllar mig är att jag blir "frisk" emellanåt. Tycker inte riktigt att det stämmer in på symtomen vid öroninflammation.
Citera
2013-06-24, 20:09
Medlem
Cinns avatar
Tycker det låter som hörselgånginflammation (extern otit). Vanligt när man badat mycket, eller varit i ett varm och fuktigt klimat. Gör ett besök på vårdcentralen så får du hjälp.
Citera
2013-06-24, 20:16
Medlem
Suprahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinn
Tycker det låter som hörselgånginflammation (extern otit). Vanligt när man badat mycket, eller varit i ett varm och fuktigt klimat. Gör ett besök på vårdcentralen så får du hjälp.

Jag googlade tidigare och misstänkte det med. En vän hade de där örondropparna man skulle ha (teracoetin eller vad de heter) och så köpte jag alsolsprit och hade på tamponader. Blev bara värre..

Kan det vara vaxpropp?
Senast redigerad av Suprah 2013-06-24 kl. 20:28.
Citera
2013-06-24, 20:32
Medlem
Yosoytus avatar
Varför inte besöka en öronmottagning? Jag menar man måste ju se ditt öra för att ha en chans över huvud taget att veta. Det kan ju vara pärlcysta eller något.
Citera
2013-06-24, 20:35
Medlem
Suprahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yosoytu
Varför inte besöka en öronmottagning? Jag menar man måste ju se ditt öra för att ha en chans över huvud taget att veta. Det kan ju vara pärlcysta eller något.

För att jag i dagsläget är frisk, men är 100% säker på att det kommer att återkomma.
Citera
2013-06-24, 20:41
Medlem
Yosoytus avatar
Har du upplevt någon hörselnedsättning då?
Citera
2013-06-24, 20:48
Medlem
Suprahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yosoytu
Har du upplevt någon hörselnedsättning då?
Naturligtvis när det slår lock och har sig, men inte vad jag tänkt på annars.
Citera
2013-06-24, 20:55
Medlem
Yosoytus avatar
Ok. Jag tycker att ett läkarbesök hos örondoktorn är befogat av din historia även om du nu inte känner något fel. Berätta bara vad du redan sagt i denna tråd.

Det finns saker som går att bota om man ser det i tid som annars ger bestående hörselnedsättning.
Det kan ju vara ingenting men better säjf thän sårry!
Citera
2013-06-25, 00:59
Medlem
ParadiseRoads avatar
Du beskriver klockrena symtom på extern otit. Direkt när du får besvär nästa gång så boka besök hos läkare på din vårdcentral så går du behandling och råd hur du ska göra för att undvika detta i framtiden.
Citera
2013-06-25, 01:04
Medlem
Jag har haft konstant lock för vänster örat i ett dygn nu. Är Snuvig också.

Allvarligt? måste jag med till doktorn?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in