2013-06-24, 17:22
Medlem
Tjena! Min kompis har redigerat min musikvideo i Sony Vegas och han behöver göra en export för att slänga in de sista effekterna i AE, men han klagar på att det blir grötig kvalité, dvs det blir inte alls samma som klippens originalkvalité. Han skriver "Framesen blir som ränder, och allt ser grötigt ut". Jag vet själv hur det är för det blev likadant när jag exporterade, dvs det ser väldigt grötigt ut och det är svårt att urskilja detaljer, men originalklippen är väldigt tydliga och kristallklara.

Jag vet att det finns en hel del olika val när man renderar och exporterar klipp, så min fråga som amatör är då, hur och i vilket format ska jag exportera allt i för att få kvalitén så bra som möjligt?
Citera
2013-06-24, 18:25
Medlem
w4b5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProdigousPunchline
Tjena! Min kompis har redigerat min musikvideo i Sony Vegas och han behöver göra en export för att slänga in de sista effekterna i AE, men han klagar på att det blir grötig kvalité, dvs det blir inte alls samma som klippens originalkvalité. Han skriver "Framesen blir som ränder, och allt ser grötigt ut". Jag vet själv hur det är för det blev likadant när jag exporterade, dvs det ser väldigt grötigt ut och det är svårt att urskilja detaljer, men originalklippen är väldigt tydliga och kristallklara.

Jag vet att det finns en hel del olika val när man renderar och exporterar klipp, så min fråga som amatör är då, hur och i vilket format ska jag exportera allt i för att få kvalitén så bra som möjligt?

finns massor med guider på youtube för att få bästa kvalité. höll på med sony vegas själv men kommer knappt ihåg något
Citera
2013-06-24, 20:54
Medlem
ELSDs avatar
Om det blir "randigt" så beror det nog på att ni/han renderat ut filen 'Interlaced'.

Saker att tänka på innan rendering:
1; Är råmaterialet högupplöst? 1080p, 1080i, 720p?
2; Vad är det för framerate på filerna? 23.97, 24, 25, 29.97 etc...?
3; Vart ska videon visas när den är klar? YouTube eller annan stream sida? Tv/DVD?

Sånt kan vara värt att tänka på för att få ut det bästa av materialet.
Här är kanske en hjälpsam guide (hur jag gör när jag renderar i Vegas) hur du kan få ut en bra rendering.

(Ursäkta om alla hänvisningar använder de engelska namnen. Jobbar nämligen med film i USA och har en Amerikansk utgåva av Vegas).

1; Välj 'Render As..' som vanligt och välj Quicktime (annan Mpeg-4 layer codec funkar oxå. Som typ XDCAM). Se till att Templet står på 'Default Templet (uncompressed)'. Clicka på 'Custom'-knappen.

2; 'Frame Size'. Välj någon av 'High Definition'. Är råmaterialet 1080 välj 1920x1080. Är det 720 välj 1280x1020. Skulle ni ha en egen frame size så välj '(Custom frame size)' sen skriv i fälten nedanför.

3; 'Frame Rate'. Välj '25,000 (PAL)'. Det går även bra med '24,000 (Film) men jag gissar på att ni/han filmat i PAL, D.v.s 25 FPS.

4; 'Field Order'. Det är här det kan ha spökat för honom. Se till att välja 'None (Progressive)'. Det gör filmens/videons fält avflätade (De-Interlaced). Detta ska ta bort "ränderna".

5; 'Video Format' borde defaulta till 'MPEG-4-video'. Om inte, ändra till det.

6; 'Compressed Depth' borde defaulta till '24 bpp color'. Om inte, ändra till det.

7; Klicka på 'Audio' fliken. På 'Audio Format' välj 'Uncompressed'.

8; Klicka på 'Project' fliken. På 'Video rendering quality', välj 'Best'.

Sen är det bara att klicka 'OK', och rendera ut filen.

Hoppas denna guide hjälpte att förbättra kvalitén på videon. Om inte så säger jag som w4b5 och hänvisar till olika guider på nätet. Youtube har en hel del guider som är bra!

Cheers!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in