2013-06-24, 11:41
Medlem
Hallå fb, vill ha lite allmänna råd från er. Texten kommer bli rätt lång och utförlig, men jag anser det nödvändigt för att ni ska förstå hela den smått bisarra situationen. Hoppas verkligen ni tar er tiden att läsa och hjälpa mig.

Till problemet;

Är så att jag "nyligen" upptäckt att jag har en lätt skelning, uppåt och nedåt i y-led, på någondera öga - vilket av ögonen är jag dock fortfarande osäker på.

Detta har jag dock haft i många år, men aldrig riktigt kommit under fund med vad det varit för "skumt" med ögonen. Som sagt, det är en väldigt lätt skelning men ändå tillräckligt uttalad för att notera det på bilder.

Jag har tagit otaliga foton på mitt ansikte framifrån på sista tiden (och nej, inte av ren fåfänga utan för att bedöma ögonen)

Jag har, precis som 100 procent av alla andra människor, en viss asymmetri i ansiktet, lite sned mun bland annat, men ingenting som nämnvärt påverkar ögonen. Detta säger jag för att mina ögonspringor är precis i en rak horisontal linje med varandra i ett rakt-framifrån-foto. Detsamma gäller dock inte för pupillerna, som ligger något högre-lägre än varandra, med uppskattningsvis 1-1,5 mm (Och tro mig! Det syns!)

Varför är detta då så viktigt - en liten skelning? Jag har haft otaliga ögonfel i många års tid nu, sedan tidig pubertet ca 13 år (22 år nu). För att nämna några symptom; grusiga ögon, torra ögon, svullna ögon, dimmsyn på vardera öga som varierat från dag till dag och en hel del andra skumma saker. Men mest noterbart är ändå glaskroppsgrumlingarna (små nätformade trådar) som flyter omkring i mitt synfält hela tiden och som aldrig försvinner.

Jag har varit in för inte alltför länge sedan 2 gånger till en manlig ögonläkare i min hemstad som gjorde en grundlig undersökning av ögonen (ögondjup, placering, ögonens diameter, linsens tjocklek, näthinnan mm) och denne kunde då inte hitta något utöver det normala. Första gången sökte jag självmant för att jag då noterat, så vitt jag trodde, att ögonen var placerade högre/lägre än varandra. Läkaren gav lugnande besked att det inte var någon skillnad på ögonens placering, och att allt övrigt såg bra ut också. (En läkares utlåtande har jag stor respekt för, men ibland tror jag ändå att läkare i viss mån förvränger sanningen till det bättre, i syfte att lugna patienterna. Jag vågar inte riktigt lita på läkarens svar).

Den andra gången sökte jag för suddig/nedsatt syn, vilket jag då hade på vänster öga. Detta inom loppet av drygt 2 veckor efter det första besöket, och denna gång fick jag träffa en kvinnlig läkare. Denne gjorde samma process som gången innan och förklarade efter undersökningen med ett flin på läpparna att ingenting var onormalt och att jag "oroar mig i onödan". Happ, tack och bock. Jag lämnade stället med blandade känslor. Några dagar efter det besöket så vaknade jag upp till en ny dag och då var synen på vänster öga normalt igen.

Vad har då de ovanstående läkarbesöken att göra med mitt nuvarande problem? Jag tror allt hänger ihop till viss del, men mest berättade jag det för att jag nu står handfallen och vet inte vad jag ska säga eller förklara om jag ringer upp ögonvården igen för ett nytt besök. De måste tro att jag är spritt språngande galen, schizofren, paranoid eller nåt.

Återigen, jag HAR en viss asymmetri i ögonens y-led, som gör att ett ögonlock ser ut att hänga lite också och ger sken av att jag verkar trött. Nu vill jag dock förklara att det finns två snarlika symptom som kan efterlikna varandra väldigt mycket och även misstas för varandra. Att ha ett hängande ögonlock kallas ptosis medan en skelning på själva ögonen kallas strabismus. Strabismus i sig kan göra så att ett ögonlock hänger ner lite mer, eftersom den "följer med ögats rörelse". Men ptosis är helt enkelt ett hängande ögonlock även om ögonen inte alls skelar.

Vad vill jag göra åt saken? Helst av allt sneglar jag på att kunna få genomgå en operation för att räta till skelningen (ja, denna typ av operation finns). Jag vill helst vända mig till de erfarna läkarna på St Eriks ögonsjukhus i Stockholm, men kravet är då en remiss från sin ögonläkare i hemkommunen.

Och där är jag återigen tillbaka, jag känner mig missuppfattad och fastkörd. Vet inte riktigt vad jag ska säga eller förklara för att inte bli totalt utskrattad och utblottad av läkarna på ögonmottagningen i hemkommunen. Det blir i sådanafall min tredje gång jag ringer dit, men då i syfte att att få en remiss till en op på St Eriks ögonklinik för skelning. Jag hör dock själv hur jävla dumt det låter. Jag känner redan nu på mig att jag håller på att träda in i någon slags offerroll där ögonläkarna ser mellan fingrarna i mitt fall. Jag tror någon remiss är långt borta, helt enkelt för att ögonläkarna inte tror på mig eller anser att mitt fall är löjligt Detta är bara spekulationer förstås, men jag känner mig lite som en stamkund på ögonmottagningen.

Här behöver jag råd från allmänheten på fb; Innan jag ringer något samtal - Vad ska jag säga? Vad kan jag göra själv? Vill verkligen ha remissen dit, om inte annat så kommer jag nog bekosta operationen själv. Men det lär bli dyrt.

Finns det läkare här på forumet som kan hjälpa mig, eller andra med snarlika problem så tas alla svar tacksamt emot.

//Mvh
Citera
2013-06-24, 13:16
Medlem
ParadiseRoads avatar
Du uppger att du skelar, har sett det på bilder, men du vet inte vilket öga du skelar på??? Vidare har två ögonläkare med två vecors mellanrum undersökt dig och bekräftat att du INTE skelar. Detta, min vän, talar för att du snarast lider av dysmorfofobi, inte skelning.
Citera
2013-06-25, 15:28
Medlem
ParadiseRoad, Jag uppskattar ditt svar.

Jag kanske uttryckte mig lite otydligt, ber om ursäkt i sådana fall.

En bild tagen på mig rakt framifrån när jag tittar direkt in i kameran visar tydligt att ett öga skelar. Vad jag menar med att jag inte vet vilket av ögonen som skelar, är för att ett av ögonen fokuserar nämligen "normalt" med blicken medan det andra "skelar iväg".

Men vilket av dom är det? Jag sa även att jag skelade väldigt lite, men tillräckligt tydligt för att märka av det på bilder. Jag ser dock inte dubbelt av skelningen (har dock andra störande symptom) och kan därför inte riktigt avgöra vilket av ögonen det är som skelar.

Jag tror själv att det är höger öga, då jag kan dra ett perfekt horisontellt streck rakt över från pupiller till pupiller, och ett av pupillerna är då 1-2 mm över det andra. Alltså tyder det på 100 procentig skelning, och bilder ljuger inte.... jag lider verkligen inte av dysmorfobi.

Varför jag upptäckt skelningen på senare tid är just för att det är svårt att märka sådant hemma i badrumsspegeln. Sådant upptäcks först på bilder. Mina problem med ögonen tidigare får mig att tro att min skelning inte är naturlig utan något som uppstått pga någonting.

Det vill jag kolla upp, men för att inte verka helt jävla galen inför läkarna på ögonmottagningen i hemkommunen så ville jag mest ha lite tips och råd på vad jag kan säga (då detta blir min tredje gång jag ringer dit). Helst av allt vill jag ju ha remiss till St Eriks ögonsjukhus, men det blir kanske svårt.

Återigen, tack för att du tog dig tid att skriva iaf.
Citera
2013-06-25, 19:34
Medlem
Hickerss avatar
Jag har aldrig hört att man gör en skelningsoperation av kosmetiska skäl? Har man däremot inte samsyn brukar man försöka rätta till det om felet är av det större slaget. Rätta mig om jag har fel, men efter att ha skummat texten (oj vilken vägg) kunde jag inte se att du hade ngt problem med dubbelseende? Så jättekul är det inte att göra ögonoperationer (oftast lokalbedövning)....?!
Citera
2013-07-15, 05:36
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hickers
Jag har aldrig hört att man gör en skelningsoperation av kosmetiska skäl? Har man däremot inte samsyn brukar man försöka rätta till det om felet är av det större slaget. Rätta mig om jag har fel, men efter att ha skummat texten (oj vilken vägg) kunde jag inte se att du hade ngt problem med dubbelseende? Så jättekul är det inte att göra ögonoperationer (oftast lokalbedövning)....?!
Detta är nog rätt vanligt. Fördelen är att man inte behöver betala en sådan operation ur egen ficka som man behöver göra med kosmetiska ingrepp så vitt jag vet. Det är vanligast att man blir nedsövd vid en operation.
Senast redigerad av Soulsurfer 2013-07-15 kl. 05:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in