2016-10-15, 12:33
Medlem
Jag har en kusin från Finland som jag brukar träffa under somrarna. Utöver finska pratar han flytande svenska, engelska och bosniska. Han hade inget emot svenskan utan tyckte att är bra att man lärde sig ett extra språk. Då är min fråga om det verkligen är så svårt att lära sig det svenska språket när en utlänning lyckades lära sig både finska + svenska flytande? Om man började lära sig det andra inhemska språket tidigare så kanske det hade varit lättare. I Sverige började man med engelska redan i tredje klass på min tid. Hade jag bestämt så hade man tvungen att lära sig ännu ett språk utöver engelskan här i Sverige då jag enbart ser fördelar med en utbildad befolkning som kan många språk.

Sen förstår jag finnarna att de tycker det är surt att lära sig ett språk som enbart ~5 % av landets befolkning talar. Men det är just Finlands historia som är anledningen till detta, svenskarna och det svenska språket har en så stark koppling till Finland att dessa ses som en naturlig del av Finland.

Sen undrar jag om debattklimatet även är lika hätsk i den finska politiken som här på forumet när det gäller finlandssvenskarna och det svenska språket?
Citera
2016-10-15, 15:18
Medlem
NeverCryWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UltrasSarajevo
Jag har en kusin från Finland som jag brukar träffa under somrarna. Utöver finska pratar han flytande svenska, engelska och bosniska. Han hade inget emot svenskan utan tyckte att är bra att man lärde sig ett extra språk. Då är min fråga om det verkligen är så svårt att lära sig det svenska språket när en utlänning lyckades lära sig både finska + svenska flytande? Om man började lära sig det andra inhemska språket tidigare så kanske det hade varit lättare. I Sverige började man med engelska redan i tredje klass på min tid. Hade jag bestämt så hade man tvungen att lära sig ännu ett språk utöver engelskan här i Sverige då jag enbart ser fördelar med en utbildad befolkning som kan många språk.

Sen förstår jag finnarna att de tycker det är surt att lära sig ett språk som enbart ~5 % av landets befolkning talar. Men det är just Finlands historia som är anledningen till detta, svenskarna och det svenska språket har en så stark koppling till Finland att dessa ses som en naturlig del av Finland.

Sen undrar jag om debattklimatet även är lika hätsk i den finska politiken som här på forumet när det gäller finlandssvenskarna och det svenska språket?

Min första tanke och fråga: är din kusin finlandssvensk eller finsk? Det är stor skillnad mellan attityderna.

Angående Finlands historia; finlandssvenskarna vill inte att vi undersöker vår historia, de vill ännu att vi utgår från att vi inte hade någon historia eller kultur innan de kom ett par hundra år sedan till Finland.

Om finlandssvenskarna ändrar deras attityder mot finska folket, då finns det en chans. Som det ännu är lärs finlandssvenska barn redan i hemmet att se ned på finnarna.

Finnarna kan glatt lära sig tvångssvenska, men om de försöker prata svenska med finlandssvenskar fattar dom snabbt att hålla munnen fast. Den svenskan vi lär oss i skolan hålls inte levande i normala livet - tack vare de isolerade finlandssvenskarna som ännu tror att de hör till en "högre ras".

Det finns så mycket bakom hela saken att det är nästan omöjligt för utlänningar att förstå djupet och helheten. Tyvärr.
Citera
2016-10-15, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeverCryWolf
Min första tanke och fråga: är din kusin finlandssvensk eller finsk? Det är stor skillnad mellan attityderna.

Angående Finlands historia; finlandssvenskarna vill inte att vi undersöker vår historia, de vill ännu att vi utgår från att vi inte hade någon historia eller kultur innan de kom ett par hundra år sedan till Finland.

Om finlandssvenskarna ändrar deras attityder mot finska folket, då finns det en chans. Som det ännu är lärs finlandssvenska barn redan i hemmet att se ned på finnarna.

Finnarna kan glatt lära sig tvångssvenska, men om de försöker prata svenska med finlandssvenskar fattar dom snabbt att hålla munnen fast. Den svenskan vi lär oss i skolan hålls inte levande i normala livet - tack vare de isolerade finlandssvenskarna som ännu tror att de hör till en "högre ras".

Det finns så mycket bakom hela saken att det är nästan omöjligt för utlänningar att förstå djupet och helheten. Tyvärr.
Det blir ju inte lättare för oss utlänningar när du vägrar svara på frågor. Ser du någon sorts heder i att vara en av få som förstår en otrolig invecklad och komplex konflikt? man får ju bilden av att Israel-Palestina kan lösas på en eftermiddag i jämförelse med svenskfrågan i Finland när man läser dina inlägg.
Citera
2016-10-16, 20:45
Medlem
NeverCryWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Det blir ju inte lättare för oss utlänningar när du vägrar svara på frågor. Ser du någon sorts heder i att vara en av få som förstår en otrolig invecklad och komplex konflikt? man får ju bilden av att Israel-Palestina kan lösas på en eftermiddag i jämförelse med svenskfrågan i Finland när man läser dina inlägg.

Absolut ingen heder, hjälplöshet är det rätta ordet.

För det första; jag funderar genast om du är helsvensk eller finlandssvensk. Pseudo-svenskar eller pseudo-finnar är inte sällsynta.

Finlandssvenskarna är fientliga mot etniska finnar, men svenskar kommer säkert ihåg hur finnarna var presenterade som en "primitiv, barbarisk, smutsig, mongolisk lägre ras"? Så man funderar också om en svensk har de normala negativa fördomarna om finnar, i så fall är det lönlöst att ens försöka förklara vår situation - ni tar automatiskt finlanssvenskarnas sida eftersom de har samma attityder mot finnar.

Förutom det undrar jag över finlandssvenskarna som skriver på Flashback. Alla finlandssvenskar röstar på deras parti SFP, ett parti som ännu idag ger intervjuar där finnarna är "lägre ras" och ett "ociviliserat folkslag". Inte bara det, SFP är det enda partiet som har öppet kört för mångkultur i flera år. SFP har öppnat gränsarna för muslimska flyktingarna, finnarna däremot är starkt emot mångkultur.

Flyktingarna blir lärda endast svenska, inte finska. Man kan bara tänka sig vilka attityder om finnar de blir samtidigt lärda. Västra Finland är fylld med flyktingar, den finlandssvenska orten, och SFP har sagt att flyktingarna kommer att bli finlandssvenskar. Avsikten är att det en dag finns en finlandssvensk majoritet i Finland när alla blattar registrerar sig som finlandssvenskar, och alla finnar vet vad det betyder för oss. Vi kommer inte att få hålla vårt språk och vi kommer att bli förtryckta på riktigt.

Kom ihåg att finnarna har aldrig förtryckt finlandssvenskarna - tvärtom! Var än du är i Finland är alla skyltar (gatuskyltar osv.) på både finska och svenska.

Mångkulturen är finlandssvenskarnas fel, inte finnarnas. Och alla finlandssvenskar visste precis vad de röstade för. Hur många av dem är här och leker att de är emot mångkulturen???

Ett par inlägg:

Citat:
Outsider

14.11.2005 22:00
Vad beror det på, att jag blir betraktad som en utböling, främling i finlandssvenska grupper för att jag råkar tala rikssvenska? Orsaken till min accent är rent och slätt den, att jag har vuxit upp i Sverige av tvåspråkiga föräldrar. Som vuxen flyttade jag åter till mitt riktiga hemland, Finland, men jag har behållit min rikssvenska accent, eftersom jag känner mig onaturlig om jag försöker tala finlandssvenska. Jag har hört, att finlandssvenskarna ofta har ett horn i sidan till rikssvenskarna - är det därför? Men jag har ju dock finlandssvenska föräldrar och är född i Helsingfors! Jag har aldrig mött samma fördomar från finnar, som accepterar mig fullständigt när jag talar finska (enligt dem utan svensk accent). De vet om, att jag är svensktalande, men jag har aldrig kännt mig utanför. Varför är jag en utböling för er, finlandssvenskar, vi har samma modersmål - jag råkar bara "sjunga" på ett annorlunda sätt.

Det vore roligt att få era synpunkter på detta "utfrysningsfenomen". Det är mycket svårt för mig att komma in i finlandssvenska grupper. Dörren känns stängd. Varför?

Ett av svaren:

Jag undrar just vad du väntar dej? Hur förväntar du dej att bli emottagen? Som en i gänget? Vad menar du med att du blir utfryst?

Att vara finlandssvensk innebär och betyder rätt mycket, man blir inte finlandssvensk bara för att man talar svenska.
Vi fs känner varandra, vi har gått samma skolor, vi har gått på samma skriftskoleläger, våra föräldrar gick i samma skola, barnen går i samma skolor, föräldrarna känner varandra, vi är kusiner eller småkusiner, våra sommarstugor finns i samma områden, vi är grannar på somrarna och träffas på skärgårdsfester osv. Detta oberoende om vi bor i Österbotten, Öst- eller Väst Nyland, Helsingforstrakten eller Åboland. Överallt är vi lokalt ändå så få att praktikst taget ’alla känner alla’.

Jag kan förstå att det kan vara svårt för en utomstående att omfatta den sociala dynamiken i våra snäva fs kretsar ty det sociala nätverket liknar nog mera en familj än ett samhälle skulle jag våga påstå. Ankdammen är en realitet, på gott och ont. Att svenska i Finland dessutom så gott som uteslutande bara pratas hemma eller socialt med andra fs så gör det det ännu mera ’inside’. Kommer du in i ett gäng med enbart fs så har du sannolikt att göra med männsikor som ’alla vet allt om alla’ och troligen många kännt varandra sen barndomen. Det du upplever som utfrysning är kanske just det att dom andra känner varandra ’för bra’ och att det finns så mycket ’underförstått’. Då vi umgås sinsemellan på svenska så brukar vi kunna vara oss själva, man brukar inte behöva beakta att någon inte hänger med, då vi umgås på finska är det lite annorlunda.
Du är således inte ’utböling’ för att du talar rikssvenska utan för att du inte är finlandssvensk.

Du är ju inte finlandssvensk i ordets egentliga bemärkelse, lika lite som jag är svensk i Sverige trots att mitt modersmål är svenska. Hur mycket har du hållit kontakt med hemlandet under din uppväxttid i Sverige? Har dina föräldrar upprätthållit sina fs rötter? Språk och dialekter är viktiga tecken på tillhörighet men den kulturella samhörigheten är ännu viktigare. Här hemma brukar finlandssvenskar inte tala rikssvenska, fs talar finlandssvenska. Fs som är bosatta i Sverige brukar få tillbaka sin gamla accent efter några dagar här hemma, många har aldrig ens gett upp den. Om någon i Finland talar finska och rikssvenska brukar den personen således vara finne inte fs. Om jag pratar med någon som talar rikssvenska utgår jag ifrån att han är rikssvensk.

Jag har svårt att tro att någon skulle ha ngt emot svenskar eller rikssvenskan i sig, det låter absurt.
Din rikssvenska ger dej emellertid bara en språklig fördel, inte en kulturell. Det kan faktist vara svårt att bli ’medlem’. Jag skulle emellertid våga påstå att det inte är illvilja utan helt enkelt att du söker inträde i en klubb som som verkat väldigt länge och har sina egna regler och kotterier som man bör behärska för att bli antagen och för att kunna beviljas fullt medlemskap.

forts.
Citera
2016-10-16, 20:46
Medlem
NeverCryWolfs avatar
Annan sajt:

Citat:
När det gäller finlanssvenskarna var jag i samband med en Finlandsresa inne på en del finlandssvenska hemsidor och liknande, och jag måste säga att jag äcklades över hur åtminstone det finlandssvenska etablisemanget beter sig. De tycks ha föresatt sig att svenska språkets bevarande i Finland bäst kan upprätthållas genom att Finland blir mer mångkulturellt. De vill alltså stärka sin ställning genom att försvaga majoritetsbefolkningen de finsktalande finnarna som de känner sig rädda för att bli assimilerade i. Jag tycker att jag känner igen det här beteendet från en viss annan grupp som råkar äga en del medier, men jag kanske är ensam om den kopplingen

Länktips för att se hur våra svensktalande bröder skämmer ut oss i ett av våra grannländer är
http://www.ifisk.net

Nu säger jag inte att alla finlandssvenskar är sådana här, men Svenska folkpartiet är ett parti som tycks samla majoriteten av finlandssvenskarnas röster, och deras mer eller mindre uttalade strategi är ju att mångkulturen i Finland ska stärka svenskans ställning. Då kan en del säga att sverigefinnar också driver mångkulturen. Det är sant att sådana skamfläckar för den finska nationen finns, men mig veterligen är det inte så att sverigefinnarna har stora organisationer och egna partier för att förstöra Sverige. Som svensk skäms jag över att svensktalande när de är en majoritet beter sig som zionister och förstör för ett annat europeiskt folk.

Min åsikt är alltså att det är betydligt bättre att Finland blir enspråkigt finskt jämfört med att finlandssvenskan överlever med hjälp av utomeuropeiska invandrare!

Jag vill inte hämta inlägg där finlandssvenskarna går på finnarna, de borde tacka mig för det!

Sanningen är att SFP och finlandssvenskarna gör inget annat än motarbetar finnar i varje sak och på varje nivå. Politiska utlåtanden är helt skamliga och förfärliga, jag har aldrig hört SFP säga ett enda gott ord om finnar, oberoende att vår regering jämt prisar finlandssvenskarna och ser till att de har jämlik ställning med finnarna.

Vi lever i samma land, men finnarna är inte välkomnade in i deras Guld-Klubb aka Ankdammen. Finlandssvenskarna är inte tvingade att lära sig finska. Och finlandssvenskarna vägrar att prata svenska med oss, annat än som kunder eller patientet - och då är de föraktfulla, ger order och skriker högt om vi pratar svenska fel.

Ett par röster från utomlands:

Citat:
I am an immigrant to Finland who moved here 8 years ago from crapistan (USA). Less than 5 percent of the inhabitants of -mainland- Finland speak dialects of Finland-swedish.

The oddest thing for me as an immigrant from a 'Western' country to Finland is how Finland-Swedish speakers keep insisting on the fact that THEIR peculiar and odd dialect of Swedish somehow binds Finland not only to Scandinavia, but ALL of western civilization, as if Finnish by itself in Finland would automatically place Finland within the same group as Azerbaijian, Tajikistan or Uzbekistan. I challenge this ethno-centrist and -extremely- outdated view. The Finnish language is a bridge to other western countries like Estonia and Hungary, and Finnish is a Nordic, Scandinavian language. Finland-Swedes are only a bridge to a bygone era when the coast of modern Finland was colonized by Sweden.

Finland-Swedes and their policies of division and conflict are the largest barrier to many native Finnish speaking Finns having a more global and international mindset and profile of their own language and culture. Money thrown at propping up a peculiar and archaic form of Swedish could be better spent offering free Finnish language courses to the 10′s of thousands that move to Finland every year. This is a "bilingual country" by -a law- in a constitution from -1919-, when Finland-swedish was spoken by an overwhelming 11 percent of the population. Now that figure lies at 5 percent and is dropping.

Finland-swedes are continuing to prop up an idea of Finland as a people of 3 islands, the "ethnic barbaric Finns", "Finland-Swedes, gods of western civilization and truth", and then the "idiot foreigners, who will never understand Finland or how this country really works"
Finland-swedes are the most pampered minority on Earth. (http://www.nytimes.com/2005/12/25/international/europe/25finland.html)

Millions of Euros a year in tax revenues go to propping up the archaic Finland-swedish language and culture. People that speak Finnish, whether they were born in Joensuu, Mogadishu, Phuket or Dallas such as myself are denied career advancement in the upper echelons of Finnish industry and government due to the fact that knowledge of Finnish is considered a "disadvantage" due to the fact that we would not be serving THE minority and their language.

Swedish should be removed as an official language in Finland and made a minority one (which in reality it is) like Saami. It should have the same status in Finland as Finnish does in Sweden. A municipality should be bilingual only when the minority language is spoken by 20 percent of the population (EU recommendations), not the ludicrous 6 percent or minimum 3000 speakers! This leads to ridiculous situations, such as in Vantaa, with nearly 200000 inhabitants, translating all government documentation into Finland-Swedish because of the 3000 (or 1,5 % of the population!) speak Finland-swedish.

Citat:
I think that demands of Swedish minority of Finland are outrageous and arguments and insane. They are just symptoms of inherit Swedish racism toward Finland. I'm academician I travel a lot, I can really tell you from the perspective of the outside observer ... Swedes are lazy, has bad univeristies with poor quality of research. Finland has one of the best department in logic, mathematics, logical philosophy, engineering. Nothing like that can be find in Sweden. Finnish students are gifted and very well trained. It seems that Swedes do not realize that Finland is actually the independent country and in many ways better than Sweden.
Citera
2016-10-16, 21:18
Medlem
Citat:
Absolut ingen heder, hjälplöshet är det rätta ordet.

För det första; jag funderar genast om du är helsvensk eller finlandssvensk. Pseudo-svenskar eller pseudo-finnar är inte sällsynta.
jag är 100% svensk.
Citat:
Finlandssvenskarna är fientliga mot etniska finnar, men svenskar kommer säkert ihåg hur finnarna var presenterade som en "primitiv, barbarisk, smutsig, mongolisk lägre ras"? Så man funderar också om en svensk har de normala negativa fördomarna om finnar, i så fall är det lönlöst att ens försöka förklara vår situation - ni tar automatiskt finlanssvenskarnas sida eftersom de har samma attityder mot finnar.
Jag är inte 70 bast så jag har aldrig hört nedvärderande rasistsnack om finnar i seriösa sammanhang. jag har inte heller några negativa fördomar mot finnarna.

Citat:
Förutom det undrar jag över finlandssvenskarna som skriver på Flashback. Alla finlandssvenskar röstar på deras parti SFP, ett parti som ännu idag ger intervjuar där finnarna är "lägre ras" och ett "ociviliserat folkslag". Inte bara det, SFP är det enda partiet som har öppet kört för mångkultur i flera år. SFP har öppnat gränsarna för muslimska flyktingarna, finnarna däremot är starkt emot mångkultur.
Det låter konstigt att SFP lyckas få igenom beslut som alla finnar är starkt emot, har SFP majoritetsstyre eller är finnarna svaga och viker sig?

Citat:
Flyktingarna blir lärda endast svenska, inte finska. Man kan bara tänka sig vilka attityder om finnar de blir samtidigt lärda. Västra Finland är fylld med flyktingar, den finlandssvenska orten, och SFP har sagt att flyktingarna kommer att bli finlandssvenskar. Avsikten är att det en dag finns en finlandssvensk majoritet i Finland när alla blattar registrerar sig som finlandssvenskar, och alla finnar vet vad det betyder för oss. Vi kommer inte att få hålla vårt språk och vi kommer att bli förtryckta på riktigt.
har du någon källa på det? sen är det ju inte bra att människor överlag endast lär sig ett språk i ett tvåspråkigt land.

Citat:
Kom ihåg att finnarna har aldrig förtryckt finlandssvenskarna - tvärtom! Var än du är i Finland är alla skyltar (gatuskyltar osv.) på både finska och svenska.
Schysst av finnarna. Men jag tror inte riktigt gatuskyltar är ett bra argument för att bevisa finnarnas oskuld när du använder dig av random kommentarer på nätet för att bevisa hur onda finlandssvenskar är.
Citat:
Mångkulturen är finlandssvenskarnas fel, inte finnarnas. Och alla finlandssvenskar visste precis vad de röstade för. Hur många av dem är här och leker att de är emot mångkulturen???
SFP kan omöjligt ha haft majoritetsstyre så då måste ju en hel del finnar har tyckt att deras idéer om mångkultur är bra, då det enligt dig är fullt med mångkultur i Finland?
Citat:
Ett par inlägg:

forts.
Alltså det är ju ganska naturligt att en minoritet inte är särskilt förtjusta i att välkomna allsköns folk, jag har fullförståelse för snubben som skriver att det är något speciellt att vara finlandssvensk men man kan ju sköta det snyggare mot andra.
Citera
2016-10-16, 23:52
Medlem
NeverCryWolfs avatar
Citat:
jag är 100% svensk.

Jag är inte 70 bast så jag har aldrig hört nedvärderande rasistsnack om finnar i seriösa sammanhang. jag har inte heller några negativa fördomar mot finnarna.

Det låter konstigt att SFP lyckas få igenom beslut som alla finnar är starkt emot, har SFP majoritetsstyre eller är finnarna svaga och viker sig?

har du någon källa på det? sen är det ju inte bra att människor överlag endast lär sig ett språk i ett tvåspråkigt land.

Schysst av finnarna. Men jag tror inte riktigt gatuskyltar är ett bra argument för att bevisa finnarnas oskuld när du använder dig av random kommentarer på nätet för att bevisa hur onda finlandssvenskar är.

SFP kan omöjligt ha haft majoritetsstyre så då måste ju en hel del finnar har tyckt att deras idéer om mångkultur är bra, då det enligt dig är fullt med mångkultur i Finland?

Alltså det är ju ganska naturligt att en minoritet inte är särskilt förtjusta i att välkomna allsköns folk, jag har fullförståelse för snubben som skriver att det är något speciellt att vara finlandssvensk men man kan ju sköta det snyggare mot andra.

SFP har makt och pengar, därför kan de göra vad de vill. SFP sade en tid sedan att de har alla partier i deras ficka -> mutade partiledare.

Finnarna kan inte göra någonting, om regeringen är "finlandssvensk" så är den. Median är SFP-styrd, tidningarna skriver aldrig om kriminella finlandssvenskar.

Ett par år sedan var det en ordentlig "shit-storm" i massmedian, finlandssvenska journalisten Bettina Sågbom sade att hon har fått dödshot från finnar och alla blaskor skrev om finnarnas hat mot finlandssvenskar i flera veckor. Polisen började självmant undersöka saken för att få fram alla finnar som skickade hotelser till hennen, men tyvärr kom det fram att alla hotelser var sända från den finlandssvenska professorn Jan Sundmans personliga dator. Median och regeringen slutade prata om saken.

Dessutom är det den finlandssvenska minoriteten som hyllar invandringen, det är dom som vill ha invandrarna hit i massor. Och intregrera alla på svenska.

Det tycks som om majoriteten i Sverige är på finlandssvenskarnas sida och väldigt få på finnarnas sida. Eftersom dom själv har byggt och uppehåller klyftan mellan finnarna och dem, anser jag att svenskarna på samma gång är emot finnarna. Det går helt enkelt inte att vara på bådas sida, finlandssvenskarna ser till att det inte händer.

Men... vi etniska finnar bryr oss inte om vad finlandssvenskarna tänker om oss. Den senaste genetiska forskningen upprörde forskarna. Europeérna har finska gener i sig, men finnarna har inte europeiska gener. Finnarna kallades för isolater som har den renaste rasen och som inte kan förbindas till slaver, asiater, europeér eller andra raser. Vi är i vår egen grupp. Därför lättade forskarna deras arbete genom att dela hela Europa till icke-finnar och finnar.

Intressant nog kom det fram att dom som bor på västkusten - finlandssvenskarna - är genetiskt svenskar, inte finnar.

Ni borde komma ihåg att Ryssland är vårt grannland. På sommaren inbjöds en grupp öst-finnar till Valamo kloster där Putin befann sig. Under middagen stod en rysk officer upp och ville framföra budet åt finnarna att ifall NATO eller någon annan hotar oss, då behöver vi endast be om hjälp, den ryska armén är medveten och villig att rycka in genast till vår hjälp.

Putin satt i samma bord, därför var budet åt finnarna menat på allvar.

Vi vet att ifall vi behöver militärisk hjälp, då vet vi vem som vill hjälpa oss.
Citera
2016-10-17, 00:19
Avstängd
dacks avatar
Men... vi etniska finnar bryr oss inte om vad finlandssvenskarna tänker om oss. Den senaste genetiska forskningen upprörde forskarna. Europeérna har finska gener i sig, men finnarna har inte europeiska gener. Finnarna kallades för isolater som har den renaste rasen och som inte kan förbindas till slaver, asiater, europeér eller andra raser. Vi är i vår egen grupp.

Intressant jag känner en tjej och hennes mamma är från karelen innan ww-2 så låg deras hus i nuvarande Ryssland och fick flytta in i finland i och med den nya gränsdragningen.
Så då kanske hon är en sådan här ren isolat mamman alltså. Dottern min kompis har en svensk far.
Citera
2016-10-17, 00:47
Medlem
NeverCryWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dack
Men... vi etniska finnar bryr oss inte om vad finlandssvenskarna tänker om oss. Den senaste genetiska forskningen upprörde forskarna. Europeérna har finska gener i sig, men finnarna har inte europeiska gener. Finnarna kallades för isolater som har den renaste rasen och som inte kan förbindas till slaver, asiater, europeér eller andra raser. Vi är i vår egen grupp.

Intressant jag känner en tjej och hennes mamma är från karelen innan ww-2 så låg deras hus i nuvarande Ryssland och fick flytta in i finland i och med den nya gränsdragningen.
Så då kanske hon är en sådan här ren isolat mamman alltså. Dottern min kompis har en svensk far.

Tjejen och hennes mamma är definitivt "isolater". Min mammas föräldrar är från Karelen, de valde också att stanna i Finland. Hennes föräldrar sade åt alla deras barn hur viktigt det är att de håller blodet rent. Men mamma gifte sig med en finlandssvensk man, så jag har båda i mig. Men karelska rötterna är så starka att jag känner mig som en etnisk finne. Mamma sade åt oss döttrar att hålla blodet rent och föröka oss endast med etniska finnar.

Vi säger: suomalainen tuntee aina suomalaisen (en finne känner alltid igen en fnne). Clint Eastwood från FB är en etnisk finne, en alldeles underbar kille, jag visste genast att han var en etnisk finne fastän han inte pratar finska.

Action-filmer har alltid varit nej-nej för mig, utom när Jason Bourne -filmen visades på tv. Jag var helt såld och kunde inte fatta varför, innan det kom fram att Matt Damon (Jason Bourne) har etniska finska föräldrar, lol

https://www.youtube.com/watch?v=pHuc20Dr3fo

Fastän finnar blir alltid utskällda av andra har vi bevarat en djup stolthet för vår etniska ras. Den nyaste undersökningen bevisar att vi hade rätt att känna oss stolta.
Citera
2016-10-17, 03:27
Medlem
Jermuks avatar
Det låter på "NeverCryWolf" som om han är redo att skriva en finsk "Mein Kampf".
Citera
2016-10-17, 08:33
Medlem
Citat:
SFP har makt och pengar, därför kan de göra vad de vill. SFP sade en tid sedan att de har alla partier i deras ficka -> mutade partiledare.

Finnarna kan inte göra någonting, om regeringen är "finlandssvensk" så är den. Median är SFP-styrd, tidningarna skriver aldrig om kriminella finlandssvenskar.

Ett par år sedan var det en ordentlig "shit-storm" i massmedian, finlandssvenska journalisten Bettina Sågbom sade att hon har fått dödshot från finnar och alla blaskor skrev om finnarnas hat mot finlandssvenskar i flera veckor. Polisen började självmant undersöka saken för att få fram alla finnar som skickade hotelser till hennen, men tyvärr kom det fram att alla hotelser var sända från den finlandssvenska professorn Jan Sundmans personliga dator. Median och regeringen slutade prata om saken.

Dessutom är det den finlandssvenska minoriteten som hyllar invandringen, det är dom som vill ha invandrarna hit i massor. Och intregrera alla på svenska.

Det tycks som om majoriteten i Sverige är på finlandssvenskarnas sida och väldigt få på finnarnas sida. Eftersom dom själv har byggt och uppehåller klyftan mellan finnarna och dem, anser jag att svenskarna på samma gång är emot finnarna. Det går helt enkelt inte att vara på bådas sida, finlandssvenskarna ser till att det inte händer.

Men... vi etniska finnar bryr oss inte om vad finlandssvenskarna tänker om oss. Den senaste genetiska forskningen upprörde forskarna. Europeérna har finska gener i sig, men finnarna har inte europeiska gener. Finnarna kallades för isolater som har den renaste rasen och som inte kan förbindas till slaver, asiater, europeér eller andra raser. Vi är i vår egen grupp. Därför lättade forskarna deras arbete genom att dela hela Europa till icke-finnar och finnar.

Intressant nog kom det fram att dom som bor på västkusten - finlandssvenskarna - är genetiskt svenskar, inte finnar.

Ni borde komma ihåg att Ryssland är vårt grannland. På sommaren inbjöds en grupp öst-finnar till Valamo kloster där Putin befann sig. Under middagen stod en rysk officer upp och ville framföra budet åt finnarna att ifall NATO eller någon annan hotar oss, då behöver vi endast be om hjälp, den ryska armén är medveten och villig att rycka in genast till vår hjälp.

Putin satt i samma bord, därför var budet åt finnarna menat på allvar.

Vi vet att ifall vi behöver militärisk hjälp, då vet vi vem som vill hjälpa oss.
Du klarar inte av att svara på mina frågor eller ge källor på dina vilda påståenden. Och då menar jag inte påståenden som att finlandssvenskar är svenskar utan jag vill ha källor på att SFP äger politiken etc. gärna det om att SFP har alla partier i deras ficka.
Citat:
Tjejen och hennes mamma är definitivt "isolater". Min mammas föräldrar är från Karelen, de valde också att stanna i Finland. Hennes föräldrar sade åt alla deras barn hur viktigt det är att de håller blodet rent. Men mamma gifte sig med en finlandssvensk man, så jag har båda i mig. Men karelska rötterna är så starka att jag känner mig som en etnisk finne. Mamma sade åt oss döttrar att hålla blodet rent och föröka oss endast med etniska finnar.

Vi säger: suomalainen tuntee aina suomalaisen (en finne känner alltid igen en fnne). Clint Eastwood från FB är en etnisk finne, en alldeles underbar kille, jag visste genast att han var en etnisk finne fastän han inte pratar finska.

Action-filmer har alltid varit nej-nej för mig, utom när Jason Bourne -filmen visades på tv. Jag var helt såld och kunde inte fatta varför, innan det kom fram att Matt Damon (Jason Bourne) har etniska finska föräldrar, lol

https://www.youtube.com/watch?v=pHuc20Dr3fo

Fastän finnar blir alltid utskällda av andra har vi bevarat en djup stolthet för vår etniska ras. Den nyaste undersökningen bevisar att vi hade rätt att känna oss stolta.
Mat Damon är inte ens 50% finne, men med tanke på att en rasbastard som du kallar sig etnisk finsk så kan nog Damon också göra det. Säg mig, hur lite finneblod kan man ha i sig innan man slutar vara finne?
Senast redigerad av Olepeter 2016-10-17 kl. 08:50.
Citera
2016-10-17, 12:20
Medlem
NeverCryWolfs avatar
Citat:
Du klarar inte av att svara på mina frågor eller ge källor på dina vilda påståenden. Och då menar jag inte påståenden som att finlandssvenskar är svenskar utan jag vill ha källor på att SFP äger politiken etc. gärna det om att SFP har alla partier i deras ficka.

Mat Damon är inte ens 50% finne, men med tanke på att en rasbastard som du kallar sig etnisk finsk så kan nog Damon också göra det. Säg mig, hur lite finneblod kan man ha i sig innan man slutar vara finne?

Fel. Jag bryr mig inte om att hämta källor eller svara på frågor när den gamla goda svenska rasismen lyfter sitt huvud.

Ni blir förbannade genast när finnarna definierar sig själv, inte ni! Ni uppfann "rasbiologin" före tyskarna, ni hittade på att mäta skallar, ni hittade på att finnar och samer hör till en lägre ras, ni började utveckla svenskarnas "rena ras" där finnarna var av en "lägre ras".

Vad har hänt? Var är den svenska rena rasen? Varför blandas den heliga och rena svenska rasen med andra raser idag? Sveriges rasbiologi slutade först år 1979?

Alla europeér har finska gener, men de är en blanding av flera olika raser. Endast finnarna har endast finska gener. Ni kan inte längre bestämma till vilken ras eller grupp finnarna hör till, vetenskapen bestämmer - inte ni.

Så fort en finne lyfter stolt på huvudet, kan finnen vara säker på att svenskarna blir rasande och försöker klämma finnen tillbaka in i svenskarnas egna definition av den finska rasen.

Därför bryr jag mig kvatt om att hämta länkar. Bevisa först att ni har respekt emot finnar och ser dem som jämlika individer, efter det kan vi diskutera allvarligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in