Citat:
Ursprungligen postat av
Olepeter
Det blir ju inte lättare för oss utlänningar när du vägrar svara på frågor. Ser du någon sorts heder i att vara en av få som förstår en otrolig invecklad och komplex konflikt? man får ju bilden av att Israel-Palestina kan lösas på en eftermiddag i jämförelse med svenskfrågan i Finland när man läser dina inlägg.
Absolut ingen heder, hjälplöshet är det rätta ordet.
För det första; jag funderar genast om du är helsvensk eller finlandssvensk. Pseudo-svenskar eller pseudo-finnar är inte sällsynta.
Finlandssvenskarna är fientliga mot etniska finnar, men svenskar kommer säkert ihåg hur finnarna var presenterade som en "primitiv, barbarisk, smutsig, mongolisk lägre ras"? Så man funderar också om en svensk har de normala negativa fördomarna om finnar, i så fall är det lönlöst att ens försöka förklara vår situation - ni tar automatiskt finlanssvenskarnas sida eftersom de har samma attityder mot finnar.
Förutom det undrar jag över finlandssvenskarna som skriver på Flashback. Alla finlandssvenskar röstar på deras parti SFP, ett parti som ännu idag ger intervjuar där finnarna är "lägre ras" och ett "ociviliserat folkslag". Inte bara det, SFP är det enda partiet som har öppet kört för mångkultur i flera år. SFP har öppnat gränsarna för muslimska flyktingarna, finnarna däremot är starkt emot mångkultur.
Flyktingarna blir lärda endast svenska, inte finska. Man kan bara tänka sig vilka attityder om finnar de blir samtidigt lärda. Västra Finland är fylld med flyktingar, den finlandssvenska orten, och SFP har sagt att flyktingarna kommer att bli finlandssvenskar. Avsikten är att det en dag finns en finlandssvensk majoritet i Finland när alla blattar registrerar sig som finlandssvenskar, och alla finnar vet vad det betyder för oss. Vi kommer inte att få hålla vårt språk och vi kommer att bli förtryckta på riktigt.
Kom ihåg att finnarna har aldrig förtryckt finlandssvenskarna - tvärtom! Var än du är i Finland är alla skyltar (gatuskyltar osv.) på både finska och svenska.
Mångkulturen är finlandssvenskarnas fel, inte finnarnas. Och alla finlandssvenskar visste precis vad de röstade för. Hur många av dem är här och leker att de är emot mångkulturen???
Ett par inlägg:
Citat:
Outsider
14.11.2005 22:00
Vad beror det på, att jag blir betraktad som en utböling, främling i finlandssvenska grupper för att jag råkar tala rikssvenska? Orsaken till min accent är rent och slätt den, att jag har vuxit upp i Sverige av tvåspråkiga föräldrar. Som vuxen flyttade jag åter till mitt riktiga hemland, Finland, men jag har behållit min rikssvenska accent, eftersom jag känner mig onaturlig om jag försöker tala finlandssvenska. Jag har hört, att finlandssvenskarna ofta har ett horn i sidan till rikssvenskarna - är det därför? Men jag har ju dock finlandssvenska föräldrar och är född i Helsingfors! Jag har aldrig mött samma fördomar från finnar, som accepterar mig fullständigt när jag talar finska (enligt dem utan svensk accent). De vet om, att jag är svensktalande, men jag har aldrig kännt mig utanför. Varför är jag en utböling för er, finlandssvenskar, vi har samma modersmål - jag råkar bara "sjunga" på ett annorlunda sätt.
Det vore roligt att få era synpunkter på detta "utfrysningsfenomen". Det är mycket svårt för mig att komma in i finlandssvenska grupper. Dörren känns stängd. Varför?
Ett av svaren:
Jag undrar just vad du väntar dej? Hur förväntar du dej att bli emottagen? Som en i gänget? Vad menar du med att du blir utfryst?
Att vara finlandssvensk innebär och betyder rätt mycket, man blir inte finlandssvensk bara för att man talar svenska.
Vi fs känner varandra, vi har gått samma skolor, vi har gått på samma skriftskoleläger, våra föräldrar gick i samma skola, barnen går i samma skolor, föräldrarna känner varandra, vi är kusiner eller småkusiner, våra sommarstugor finns i samma områden, vi är grannar på somrarna och träffas på skärgårdsfester osv. Detta oberoende om vi bor i Österbotten, Öst- eller Väst Nyland, Helsingforstrakten eller Åboland. Överallt är vi lokalt ändå så få att praktikst taget ’alla känner alla’.
Jag kan förstå att det kan vara svårt för en utomstående att omfatta den sociala dynamiken i våra snäva fs kretsar ty det sociala nätverket liknar nog mera en familj än ett samhälle skulle jag våga påstå. Ankdammen är en realitet, på gott och ont. Att svenska i Finland dessutom så gott som uteslutande bara pratas hemma eller socialt med andra fs så gör det det ännu mera ’inside’. Kommer du in i ett gäng med enbart fs så har du sannolikt att göra med männsikor som ’alla vet allt om alla’ och troligen många kännt varandra sen barndomen. Det du upplever som utfrysning är kanske just det att dom andra känner varandra ’för bra’ och att det finns så mycket ’underförstått’. Då vi umgås sinsemellan på svenska så brukar vi kunna vara oss själva, man brukar inte behöva beakta att någon inte hänger med, då vi umgås på finska är det lite annorlunda.
Du är således inte ’utböling’ för att du talar rikssvenska utan för att du inte är finlandssvensk.
Du är ju inte finlandssvensk i ordets egentliga bemärkelse, lika lite som jag är svensk i Sverige trots att mitt modersmål är svenska. Hur mycket har du hållit kontakt med hemlandet under din uppväxttid i Sverige? Har dina föräldrar upprätthållit sina fs rötter? Språk och dialekter är viktiga tecken på tillhörighet men den kulturella samhörigheten är ännu viktigare. Här hemma brukar finlandssvenskar inte tala rikssvenska, fs talar finlandssvenska. Fs som är bosatta i Sverige brukar få tillbaka sin gamla accent efter några dagar här hemma, många har aldrig ens gett upp den. Om någon i Finland talar finska och rikssvenska brukar den personen således vara finne inte fs. Om jag pratar med någon som talar rikssvenska utgår jag ifrån att han är rikssvensk.
Jag har svårt att tro att någon skulle ha ngt emot svenskar eller rikssvenskan i sig, det låter absurt.
Din rikssvenska ger dej emellertid bara en språklig fördel, inte en kulturell. Det kan faktist vara svårt att bli ’medlem’. Jag skulle emellertid våga påstå att det inte är illvilja utan helt enkelt att du söker inträde i en klubb som som verkat väldigt länge och har sina egna regler och kotterier som man bör behärska för att bli antagen och för att kunna beviljas fullt medlemskap.
forts.