• 1
  • 2
2013-06-23, 23:41
Medlem
whss avatar
Hej,

Jag har mått ganska dåligt under flera år nu och jag orkar snart inte med min vardag längre. När jag inte jobbar sitter jag vid datorn, glor på serier osv. Jag har dagligen ångest för att jag inte gör något vettigt med mitt liv utan bara slänger bort min tid.

Jag har tappat all motivation till att aktivera mig och jag har inga mål med livet. Jag ser varje dag som ett hinder.

Jag funderar på psykolog men jag tar aldrig tag i det. Det är mitt största problem, jag skjuter upp ALLT så länge det bara går och till slut struntar jag i det. Det låter kanske löjligt och idiotiskt men för mig har det blivit en ond cirkel som jag inte kan ta mig ur. Jag tror jag har övervägt psykolog i två år men fortfarande har jag inte tagit tag i det. Jag hittar på ursäkter till mig själv.

Jag vet inte hur jag ska ändra på mitt liv eftersom mitt liv sett ut likadant jämt, det låter kanske dumt men har man inte varit i denna sits kan det nog vara svårt att förstå hur man känner sig.
Senast redigerad av whs 2013-06-23 kl. 23:43.
Citera
2013-06-23, 23:42
Medlem
NovaOculuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whs
Hej,

Jag har mått ganska dåligt under flera år nu och jag orkar snart inte med min vardag längre. När jag inte jobbar sitter jag vid datorn, glor på serier osv. Jag har dagligen ångest för att jag inte gör något vettigt med mitt liv utan bara slänger bort min tid.

Jag har tappat all motivation till att aktivera mig och jag har inga mål med livet. Jag ser varje dag som ett hinder.

Jag funderar på psykolog men jag tar aldrig tag i det. Det är mitt största problem, jag skjuter upp ALLT så länge det bara går och till slut struntar jag i det. Det låter kanske löjligt och idiotiskt men för mig har det blivit en ond cirkel som jag inte kan ta mig ur. Jag tror jag har övervägt psykolog i två år men fortfarande har jag inte tagit tag i det.

Jag vet inte hur jag ska ändra på mitt liv eftersom mitt liv sett ut likadant jämt.

Kan relatera till detta, men inte alltid.

För att uppgradera din vardag kan du göra något så enkelt som: Byt hjärndöda serier som matar dig med underhållning, mot t.ex. datorspel där du måste själv engagera dig och interagera.
Citera
2013-06-23, 23:45
Medlem
whss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NovaOculus

För att uppgradera din vardag kan du göra något så enkelt som: Byt hjärndöda serier som matar dig med underhållning, mot t.ex. datorspel där du måste själv engagera dig och interagera.

Jag har spelat i hela mitt liv och jag tror det är orsaken till att jag är i denna sits tyvärr.
Citera
2013-06-23, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NovaOculus

Så tänkte jag också en gång i tiden vad gäller min egen vardag. Det eskalerade till ett spelmissbruk utan dess like och är inget jag kan rekommendera. Kanske fungerar för vissa dock..
Citera
2013-06-23, 23:54
Medlem
whss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwingSy
Så tänkte jag också en gång i tiden vad gäller min egen vardag. Det eskalerade till ett spelmissbruk utan dess like och är inget jag kan rekommendera. Kanske fungerar för vissa dock..

Det lät inget vidare. Hur gick du vidare med livet efter det?
Citera
2013-06-23, 23:58
Medlem
Mr0ll3s avatar
Citat:
När jag inte jobbar sitter jag vid datorn, glor på serier osv. Jag har dagligen ångest för att jag inte gör något vettigt med mitt liv utan bara slänger bort min tid.
Om du har kul med det du gör är det inte slöseri med tid, det är så jag resonerar när jag spelar dator.
Citera
2013-06-24, 00:00
Medlem
Det här skulle inte funka för mig men kan du inte skriva ner på en lapp vad du MÅSTE göra,typ:

1.Städa huset/lägenheten(dra på hög musik som associerar med glädje samtidigt)

2.Ringa en psykolog

3.Ta kontakt med någon vän eller liknande

Aa du förstår nog.. kan du inte prova det nu? Så du får det gjort

Lycka till!
Citera
2013-06-24, 00:02
Medlem
Skaffa dig KBT så blir du av med ångest och alla bekymmer!
Citera
2013-06-24, 00:04
Medlem
Alven72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjukdom-1854
Det här skulle inte funka för mig men kan du inte skriva ner på en lapp vad du MÅSTE göra,typ:

2.Ringa en psykolog

Lycka till!
Skulle just dra till med något liknande: En lista med målsättningar på längre sikt och en lista med vad som ska göras under dagen. Låt dina serier och din datortid bli belöning för det du lyckats uträtta!
Citera
2013-06-24, 00:06
Medlem
whss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr0ll3
Om du har kul med det du gör är det inte slöseri med tid, det är så jag resonerar när jag spelar dator.

Men det är ju inte kul hur länge som helst och leder ju inte till något bra, inte för mig iaf. För mig är det som en undanflykt där jag slipper ta tag i mina problem och ett sätt att "komma bort".

Citat:
Ursprungligen postat av Sjukdom-1854

2.Ringa en psykolog

Lycka till!

Jag har försökt med det förut men jag struntar i det efter max två dagar. Det låter patetiskt (och det är det) men jag skiter i bara i det, vet fan inte varför jag gör det.

Citat:
Ursprungligen postat av syntetisktele
Skaffa dig KBT så blir du av med ångest och alla bekymmer!

Vad är kbt?
Senast redigerad av whs 2013-06-24 kl. 00:11.
Citera
2013-06-24, 00:13
Medlem
Alven72s avatar
Citat:
Men det är ju inte kul hur länge som helst och leder ju inte till något bra, inte för mig iaf. För mig är det som en undanflykt där jag slipper ta tag i mina problem och ett sätt att "komma bort".
Första månaden under min arbetslöshet spelade jag Skyrim 240 timmar, alltså i snitt 8 timmar per dag. Det bara snurrade i huvudet och jag tappade nästan verklighetsuppfattningen.

Tydliga mål och belöning när dessa uppnåtts är absolut nödvändiga. Vad vill du ha uppnått om ett halvår, ett år, tre år och fem år?
Citera
2013-06-24, 00:19
Medlem
whss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alven72
Första månaden under min arbetslöshet spelade jag Skyrim 240 timmar, alltså i snitt 8 timmar per dag. Det bara snurrade i huvudet och jag tappade nästan verklighetsuppfattningen.

Tydliga mål och belöning när dessa uppnåtts är absolut nödvändiga. Vad vill du ha uppnått om ett halvår, ett år, tre år och fem år?

Det är precis vad jag har gjort större delen av min fritid under en längre tid nu, fyfan vad tid jag måste ha lagt på datorspel.

Har haft några tankar om framtiden men dom har jag alltid sett som omöjliga, och det är dom också med min livsstil. Men jag ska skriva ner några rimliga mål iaf och hur jag ska ta mig dit.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in