• 1
  • 2
2013-06-23, 23:12
Medlem
WaS-ToYs avatar
Stöter man på ibland.

Nu sist en vän som har det lite jobbigt och som då hade snackat med en vän till denne och då fick han till svar i stil med "jämfört med xx har du det ju jättebra, för xx har cancer, så sluta klaga"

Får inte vissa människor må dåligt bara för att det finns andra som har det värre? Jag tycker personligen inte att man kan jämföra måenden sådär, sjukdom vs psykiskt tufft osv. Allt beror väl ändå på förutsättningarna, det förflutna och framtiden, eller?
Citera
2013-06-23, 23:14
Bannlyst
Ingen har det värre än snälla killar den saken är säker.
Citera
2013-06-23, 23:16
Medlem
Amsicoras avatar
Det beror väl på vilket problem man talar om. När det kommer till relationsproblem tycker jag gott man kan säga "det finns definitivt folk som har det värre".
Citera
2013-06-23, 23:17
Medlem
Det är ett socialpsykologiskt fenomen, att jämföra sig uppåt eller neråt.
Citera
2013-06-23, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WaS-ToY
Stöter man på ibland.

Nu sist en vän som har det lite jobbigt och som då hade snackat med en vän till denne och då fick han till svar i stil med "jämfört med xx har du det ju jättebra, för xx har cancer, så sluta klaga"

Får inte vissa människor må dåligt bara för att det finns andra som har det värre? Jag tycker personligen inte att man kan jämföra måenden sådär, sjukdom vs psykiskt tufft osv. Allt beror väl ändå på förutsättningarna, det förflutna och framtiden, eller?
Ehhh nu missförstår du en aning, man säger (oftast) -det finns dem som har det värre, som en sorts tröst över att du inte har det värst, därmed finns det hopp om bättring.
Skulle motsatsen vara bättre eller....-det finns dem som har det bättre...det blir ju en direkt påvisning om att du har det uruselt.

Att jämföra olika sjukdomar och åkommor är naturligtvis inte rätt men en dödlig sjukdom kan ju faktiskt ses som värre än att ha en icke dödlig sjukdom eller åkomma.

Om du mår dåligt så går det inte att gradera på en skala rakt av och sen jämföra olika människor med varandra, det är naturligtvis så att det finns människor som blir så deprimerade att de dör, de tar självmord, och det finns människor med dödliga sjukdomar som behåller viss livsgnista livet ut.
Citera
2013-06-23, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WaS-ToY
"jämfört med xx har du det ju jättebra, för xx har cancer, så sluta klaga"

Vem har rätt att avgöra hur dåligt någon annan mår? Nej, i mina ögon en riktigt dålig respons för att komma från en vän!

I min värld är det en självklarhet att alltid försöka må så bra som möjligt, men det innebär inte att man ska behöva bli sänkt ännu mer om man inte är på topp, eller mår rent skit. Och då spelar det ingen roll om vi pratar fysisk, psykisk eller social ohälsa.

Att få en sådan kommentar som din vän fick kan sätta spår som innebär att personen ifråga i framtiden kommer tveka med att vara öppen om sin hälsa. Är det ett bra koncept?...
Citera
2013-06-23, 23:31
Medlem
WaS-ToYs avatar
I detta fallet fanns inget att missförstå och jag mår inte ett dugg dåligt, jag stör mig bara på att de som mår dåligt får höra sånt där oavsett varför de mår dåligt.

Det skulle ju innebära (om man hårddrar det) att ingen har nån "rätt" att må dåligt och visa det för andra, för det finns alltid någon som har det värre..

Har hört från flera om dylik attityd när de försöker få fram hur de mår, så det är nog vanligare än man tror och inte då avsett som en klyscha utan för att den de berättar för helt enkelt inte tar in vad de säger är min känsla.
Citera
2013-06-23, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SwingSy
Vem har rätt att avgöra hur dåligt någon annan mår? Nej, i mina ögon en riktigt dålig respons för att komma från en vän!

I min värld är det en självklarhet att alltid försöka må så bra som möjligt, men det innebär inte att man ska behöva bli sänkt ännu mer om man inte är på topp, eller mår rent skit. Och då spelar det ingen roll om vi pratar fysisk, psykisk eller social ohälsa.

Att få en sådan kommentar som din vän fick kan sätta spår som innebär att personen ifråga i framtiden kommer tveka med att vara öppen om sin hälsa. Är det ett bra koncept?...
Ja men att säga -det finns dem som har det värre, kan sägas med olika intentioner och tonfall och därmed få två helt olika värderingar. Jag säger aldrig den frasen med intentionen att nedvärdera någon och missuppfattas det så måste man lägga skulden på den som tog det på fel sätt. Man kan även missförstå frasen -det är så synd om dig. Det är återigen tonfall och kontexter som avgör vad som menas, antingen är man cynisk eller så är man medlidande.
Citera
2013-06-23, 23:34
Medlem
WaS-ToYs avatar
Citat:

Huvudet på spiken.

Jag ser ett problem i att folk som mår dåligt (oavsett orsak) blir bemötta så av omgivningen och undrar lite varför folk säger så till nån som har det jobbigt. Skulle själv aldrig bemöta nån som öppnar sig och berättar om sitt mående så där och sänka dem ytterligare!
Citera
2013-06-23, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Ja men att säga -det finns dem som har det värre, kan sägas med olika intentioner och tonfall och därmed få två helt olika värderingar. Jag säger aldrig den frasen med intentionen att nedvärdera någon och missuppfattas det så måste man lägga skulden på den som tog det på fel sätt. Man kan även missförstå frasen -det är så synd om dig. Det är återigen tonfall och kontexter som avgör vad som menas, antingen är man cynisk eller så är man medlidande.

Jag håller med dig vad gäller syfte med att förmedla frasen "det finns dem som har det värre", inga kommentarer

Men sedan, vem som bär ansvar för eventuella misstolkningar och att det skulle vara mottagarens fel om det uppkommer. Min uppfattning är att det bör vara förmedlarens och mottagarens gemensamma, både ansvar och intresse att undgå misstolkningar, inte bara ena partens.
Citera
2013-06-23, 23:47
Medlem
Citat:
Jag håller med dig vad gäller syfte med att förmedla frasen "det finns dem som har det värre", inga kommentarer

Men sedan, vem som bär ansvar för eventuella misstolkningar och att det skulle vara mottagarens fel om det uppkommer. Min uppfattning är att det bör vara förmedlarens och mottagarens gemensamma, både ansvar och intresse att undgå misstolkningar, inte bara ena partens.
Ja givetvis, men det ligger underförstått i mitt tidigare inlägg. Har man goda intentioner så hörs det oftast hoppas jag, annars är det bara att beklaga.
Citera
2013-06-23, 23:51
Medlem
Aghartas avatar
Jag tycker det är lite jobbigt med folk som gnäller trots att de har det ganska bra. Mitt ex skulle alltid jämföra sig med de som hade det bättre medan jag helst jämför mig med samhällets mest utstötta. Detta gör att jag alltid mår bra och är nöjd med mitt liv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in