2013-06-23, 23:05
Medlem
Hollenriks avatar
Hej hej! Startar den hr trden i hopp om att f ordning p hur jag ska gra. Hoppas den ligger rtt.

Jag har bott i samma (medelstora) stad i hela mitt liv, och har verkligen brjat lessna. Samma rutin varje dag. Knns som att man gjort och sett nstan allt som finns och varit i varenda vr av staden. Samma folk verallt, p stan, p krogen, p bussen, ja verallt. Det knns som att alla knner alla och vet allt om varandra mer eller mindre.

Det r ingenting superviktigt som egentligen hller mig tillbaka. Jobbar som timanstlld s det r inga krav p uppsgningstid eller nt. Lgenheten hyr jag s den r jag ju av med p tre mnader om jag vill. Det som jag r lite rdd fr r om det helt enkelt "skiter sig" i den nya stan och man inser att man gjort ett enormt misstag (hittar inga nya polare, knner sig vilsen etc). Har ett gng vldigt hrliga och bra kompisar hr hemma samt en del av familjen plus att jag trivs p jobbet. andra sidan fr man ju aldrig veta om man aldrig provar. Jag tror att ett miljombyte skulle gra bra fr mig och kanske f mig att glmma en del jobbiga minnen. I den nya stan som jag tnkt flytta till knner jag tv personer som kanske kan gra att jag fr in en fot bland nya bekantskaper osv. Sen brukar det ju bara rulla p om man r ppen och trevlig.

S i den hr trden undrar jag vad ni andra som har suttit i samma sits som mig en gng i tiden har fr erfarenhet av att byta stad fr tex. jobb eller skola? Bland polare som har flyttat r det blandad erfarenhet men mest positivt verkar det som. Blev ni lyckligare av det, eller mdde ni bara skit? Lockade tryggheten "hemma" tillbaks er eller sg ni aldrig tillbaka? Ja ni fattar...

/Hollenrik
Senast redigerad av Hollenrik 2013-06-23 kl. 23:10.
Citera
2013-06-23, 23:24
Medlem
RadikalFails avatar
Har erfarenhet av att byta stad. Jag sger att vill du testa byta stad s kan du ju ska skola och testa bo dr under ett r och hyra ut i andrahand.

D kan du ju flytta ter om du inte trivs.
Citera
2013-06-23, 23:35
Medlem
coals avatar
Sger som fregende talare - prova! Om du nu vantrivs och trkas ihjl i din nuvarande stad s har du inte direkt ngot att frlora. Tror snarare du kommer ngra dig om du inte testar. Och om det nu skiter sig, s r det ju bara att flytta tillbaka/flytta ngon annanstans. Inte mer med det testa dig fram till det knns rtt. Ett enkelt stt att gra det r ju att t.ex ska kurser p universitet. Det gr det enkelt att komma in i ett sammanhang och trffa mnniskor.
Jag satt sjlv i samma sits som du fr ett halvr sedan. Tvekade jttemycket. Slutade med att jag tog steget och flyttade till en ny stad dr jag inte knde en kotte. Dock i samband med studier, vilket gjorde det mycket enklare och jag trivdes superbra, det gller bara att vga! Visst kan det va jobbigt i brjan men ju lngre tiden gr desto bttre knner man sig. Men du har ju ocks tv kompisar dr redan s det borde ju funka fint!

Ge det en chans! Om inte annat s har du iaf prvat tror dock det kommer bli toppen
Citera
2013-06-23, 23:52
Medlem
Boots84s avatar
Trffade tjej i Stockholm och flyttade fr ett r sedan, kommer aldrig flytta tillbaka till hlan jag kommer ifrn s mitt tips r att bara kra p!
Citera
2013-06-24, 00:04
Medlem
Det beror helt p hur pass villig du r att vilja komma till rtta i din nya stad. Jag flyttar omkring rtt s ofta genom mitt arbete s ven om jag aldrig hinner sl mig ner riktigt s vet jag nd hur det r. Nytt stlle, nya bekantskaper, nya gator, nytt utestlle, nytt fik osv. Men jag frsker alltid lra knna folk dr jag bor fr den stunden. Men jag r en vldigt ppen person och jag tar tag i saken och vntar inte p att ngon ska hlsa mig vlkommen utan jag sker sjlv upp nya vnner. S det r ju helt upp till dig Men det funkar och du kan ju alltid flytta tillbaka om det skiter sig. S vad har du att frlora?
Citera
2013-06-24, 00:19
Medlem
Hollenriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coal
Sger som fregende talare - prova! Om du nu vantrivs och trkas ihjl i din nuvarande stad s har du inte direkt ngot att frlora. Tror snarare du kommer ngra dig om du inte testar. Och om det nu skiter sig, s r det ju bara att flytta tillbaka/flytta ngon annanstans. Inte mer med det testa dig fram till det knns rtt. Ett enkelt stt att gra det r ju att t.ex ska kurser p universitet. Det gr det enkelt att komma in i ett sammanhang och trffa mnniskor.
Jag satt sjlv i samma sits som du fr ett halvr sedan. Tvekade jttemycket. Slutade med att jag tog steget och flyttade till en ny stad dr jag inte knde en kotte. Dock i samband med studier, vilket gjorde det mycket enklare och jag trivdes superbra, det gller bara att vga! Visst kan det va jobbigt i brjan men ju lngre tiden gr desto bttre knner man sig. Men du har ju ocks tv kompisar dr redan s det borde ju funka fint!

Ge det en chans! Om inte annat s har du iaf prvat tror dock det kommer bli toppen
Bra svar! Det som s att sga hller mig kvar r ju mest jobbet som jag verkligen trivs p. Sticker jag s tvivlar jag p att jag fr brja dr igen om jag skulle vilja flytta tillbaka. Och du vet ju hur jobbsituationen r idag. Sen lgenheten hyr jag redan i andrahand s jag kan inte ha kvar den genom att hyra ut till nn annan. Jag r ung och har ganska nyligen brjat med hela bo sjlv och frsrja sig sjlv-grejen, och det r den jag r rdd att frlora. Skulle vara hemskt att sluta upp p frldrarnas soffa.

Polarna och familjen finns ju kvar och kommer knappast att glmma mig. Om jag byter stad s kommer jag brja med att jobba men det r inte omjligt att jag brjar plugga s smningom.

Hrligt att du knner igen dig s att du kan relatera till hur jag knner. Tack till er andra med, de flesta hittills verkar ju vara njda med att ha bytt stad.
Citera
2013-06-24, 00:59
Medlem
Flyttade frn Norrbotten sjlv ner till Stockholm....16 r sen...Sitter Me en Stockholmspingla nu o son p snart 12 ..S ja....Flytten var lyckad....Rcker med att beska gamla hemstan p sommaren nu

Har frskt snacka med mina brorsor att rra p sig men dom e fr hemkra
Senast redigerad av snallakillen 2013-06-24 kl. 01:02.
Citera
2013-06-24, 04:46
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hollenrik
Bra svar! Det som s att sga hller mig kvar r ju mest jobbet som jag verkligen trivs p. Sticker jag s tvivlar jag p att jag fr brja dr igen om jag skulle vilja flytta tillbaka. Och du vet ju hur jobbsituationen r idag. Sen lgenheten hyr jag redan i andrahand s jag kan inte ha kvar den genom att hyra ut till nn annan. Jag r ung och har ganska nyligen brjat med hela bo sjlv och frsrja sig sjlv-grejen, och det r den jag r rdd att frlora. Skulle vara hemskt att sluta upp p frldrarnas soffa.

Polarna och familjen finns ju kvar och kommer knappast att glmma mig. Om jag byter stad s kommer jag brja med att jobba men det r inte omjligt att jag brjar plugga s smningom.

Hrligt att du knner igen dig s att du kan relatera till hur jag knner. Tack till er andra med, de flesta hittills verkar ju vara njda med att ha bytt stad.

Jag sger dock att du br skaffa sysselsttning innan flytt.
Blir s jobbigt att hanka sig fram annars.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in