Masten som ni hittat tillhör försvarsmakten, och den används dagligen för att skicka krypterad kommunikation mellan olika regementen och ledningscentraler. Liknande master finns utplacerade som en kedja runtom i hela landet, och tillsammans bildar de Försvarets telenät (FTN) eller Försvarets fasta radiolänknät som det också kallas. I skyddsrummet en bit i från masten finns vanligtvis inte mer än utrustningen än vad som behövs för att konfigurera och styra mastens alla funktioner. Nätet används som sagt mest för att skicka känslig information mellan regementen, men om Sverige skulle hamna i en krigssituation skulle dessa master bli en vital del i försvarsmaktens kommunikation. Krypteringsnycklarna för dessa master byts ut då och då, men när detta sker har jag ingen information om.
Att tappa masten för att avlyssna kommunikation eller att försöka bryta sig in i skyddsrummet är högst olagligt och detta bör ni absolut inte försöka er på. Nu har jag inte så värst koll på lagboken, men att ge sig på ett militärt skyddsobjekt är ingen bra idé. Det är ju trots allt bara vid terroristattentat eller bevakning av skyddsobjekt som försvarsmakten har mandat att bevaka med helautomatiska vapen på offentlig plats.
Jag har själv besökt likadana master och samtliga av dem är klassade som militära skyddsobjekt. Det betyder alltså att om ni saboterar någonting som leder till att masten slutar fungera så kommer militära reparatörer att vara på plats inom ett dygn.
Många dokument om försvarets telenät kan ni hitta här: