2013-06-23, 22:39
Medlem
Vi var några som traskade runt en bra bit ut i skogen utanför Sollefteå i helgen, utforskade ett gammalt brandtorn från 1938.

Bild på brandtornet:
http://imageshack.us/photo/my-images/543/cdru.jpg/

Väl på plats så märkte vi en ovanligt stor mast och gick dit för att kolla, första dagen såg vi inget speciellt runt masten.

Här är masten:
http://imageshack.us/photo/my-images/546/3m3v.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/855/q5z5.jpg/

Andra dagen gick vi tillbaka och tittade runt igen och hittade en rätt dold väg in i berget, ovanifrån var den helt dold.
Det var 3 dörrar, först en öppen gallerdörr, sedan en till gallerdörr med dubbla lås och kodlås, vi tryckte på en knapp på kodlåset för att se om det fanns ström där, och lampan lös!
På den militärgröna lådan brevid kodlåset står det "Telefon Närförsvar" och på den vita skylten följer rubriken "Manövrering av yttre tangentbord"
Sträckte in armen och tog en bild mot den sista dörren som fördmodligen leder in till bergsrummet.

Här är bilderna på dörrarna:
http://imageshack.us/photo/my-images/94/djt7.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/199/bwh.JPG/
http://imageshack.us/photo/my-images/703/b9wh.jpg/

Jag skulle väldigt gärna vilja veta vad det är för ställe, är det någon kanske som håller på lite kunskap om vad det kan användas till?
Det är beläget nära Västra Spannsjön, Sollefteå.
Senast redigerad av Muffincaek 2013-06-23 kl. 22:40. Anledning: Just ja!
Citera
2013-06-23, 23:00
Medlem
Masten som ni hittat tillhör försvarsmakten, och den används dagligen för att skicka krypterad kommunikation mellan olika regementen och ledningscentraler. Liknande master finns utplacerade som en kedja runtom i hela landet, och tillsammans bildar de Försvarets telenät (FTN) eller Försvarets fasta radiolänknät som det också kallas. I skyddsrummet en bit i från masten finns vanligtvis inte mer än utrustningen än vad som behövs för att konfigurera och styra mastens alla funktioner. Nätet används som sagt mest för att skicka känslig information mellan regementen, men om Sverige skulle hamna i en krigssituation skulle dessa master bli en vital del i försvarsmaktens kommunikation. Krypteringsnycklarna för dessa master byts ut då och då, men när detta sker har jag ingen information om.

Att tappa masten för att avlyssna kommunikation eller att försöka bryta sig in i skyddsrummet är högst olagligt och detta bör ni absolut inte försöka er på. Nu har jag inte så värst koll på lagboken, men att ge sig på ett militärt skyddsobjekt är ingen bra idé. Det är ju trots allt bara vid terroristattentat eller bevakning av skyddsobjekt som försvarsmakten har mandat att bevaka med helautomatiska vapen på offentlig plats.

Jag har själv besökt likadana master och samtliga av dem är klassade som militära skyddsobjekt. Det betyder alltså att om ni saboterar någonting som leder till att masten slutar fungera så kommer militära reparatörer att vara på plats inom ett dygn.

Många dokument om försvarets telenät kan ni hitta här:
Citera
2013-06-24, 09:10
Medlem
Det gick snabbt du Myrslinger!
Tack för ett detaljrikt svar, vi har och tänker absolut inte fiffla någonting där, var mest den kliande nyfikenheten av vad det var då ingen infödd här på orten som jag pratat med har kunnat berätta något!

Vi hade planer på att få upp luckan upp i masten och sätta oss där uppe för en sweet utsikt, då den är högre än brandtornet intill, kan väl inte annat än påstå att det var nog bäst att vi lät bli!

Nu ska jag läsa lite från länkarna! Tack igen!
Citera
2013-06-24, 09:23
Medlem
Läste nu på en av sidorna
"Eftersom FTN är aktivt är anläggningarna skyddsobjekt" och "Det automatiska försvarets telenät används än idag, och omgärdas fortfarande med sekretess."

Skulle ha velat ändra min första post och tagit bort en viss sak... Men det får jag tydligen inte! :[
Citera
2013-06-24, 09:30
Medlem
mjps avatar
visst blir man förbannad när det inte går att radera
Citera
2013-06-24, 09:33
Medlem
Ja det känns lite trist, men jag rapporterade till mod och får hoppas dom kan ändra det!
Citera
2013-06-24, 16:42
Medlem
DenSomSokers avatar
Finns mycket militärt i skogarna där ser jag, har du någon aning om vad detta är? 63.122307,17.268038
Citera
2013-06-24, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenSomSoker
Finns mycket militärt i skogarna där ser jag, har du någon aning om vad detta är? 63.122307,17.268038

Bra fråga du, ser intressant ut, asfaltsplanen mittemot också!
Ska ta mig dit och kolla, slänger upp bilder om det skulle vara något att se!
Citera
2013-06-24, 22:22
Medlem
DenSomSokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muffincaek
Bra fråga du, ser intressant ut, asfaltsplanen mittemot också!
Ska ta mig dit och kolla, slänger upp bilder om det skulle vara något att se!

Låter bra det, väntar med spänning
Citera
2013-06-24, 23:06
Medlem
Stötte på min gamla chef som varit militär i en herrans massa år på Sibylla idag, knäckte en grillad med bröd och pratade i 40 minuter om diverse gamla militärförråd och bunkrar som finns här omkring.

Det bästa i mina öron var att runt Spannsjön, vet inte mer än så så ska det finnas ganska massiva underjordiska komplex, många många, och vissa skulle kunna hålla över hundra stycken där i flera dagar.

Åååååh att råka snubbla över en sådan ingång när man är ute på skogspromenad! o__o
Citera
2013-06-25, 07:00
Medlem
Ingen som vet något om området sydväst Sollefteå? Menar området Paljakka samt fortsättningsvis mot Indalsälven. Vet att det finns en del där!
Citera
2013-06-25, 12:22
Medlem
DenSomSokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muffincaek
Stötte på min gamla chef som varit militär i en herrans massa år på Sibylla idag, knäckte en grillad med bröd och pratade i 40 minuter om diverse gamla militärförråd och bunkrar som finns här omkring.

Det bästa i mina öron var att runt Spannsjön, vet inte mer än så så ska det finnas ganska massiva underjordiska komplex, många många, och vissa skulle kunna hålla över hundra stycken där i flera dagar.

Åååååh att råka snubbla över en sådan ingång när man är ute på skogspromenad! o__o

Kikat på kartor och runt Spannsjön finns det gott om mobförråd och annat spännande!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in