2013-06-23, 22:29
Medlem
Slinans avatar
Jag r trtt p Sverige och min omgivning. r vldigt sugen p att ta mig hrifrn ett tag, utvecklas och uppleva annat. Men r samtidigt sugen p att brja plugga och bli ngot.

D slog jag ihop studier + USA i huvudet. Hur fungerar det att lsa en kandidatutbildning i USA och senare ska jobb hemma i Sverige? Tror ni chanserna till att f ett jobb i Sverige frsmras eller frbttras med en 3-4 r lng utbildning i USA?
Citera
2013-06-23, 22:38
Medlem
AllaBarnensFars avatar
Beror p vad du ska jobba som. Om du behver prata engelska med kunder s r det nog en bra merit men tror inte att dina chanser att f ett standard knegarjobb frndras drastiskt fr att du har pluggat utomlands.
Citera
2013-06-24, 02:24
Medlem
Kostnaden fr att studera p ett skituniversitet i USA vgs nog inte upp frdelarna efter examen. Du fr en bttre utbildning i de flesta fallen i Sverige till en lgre kostnad, dr du har chans att ka p utbytestermin/r. Sen handlar det ven om vilket mne du tnkt studera. De som studerat i Sverige och r ngorlunda serisa har lyckats skaffat sig ett kontaktnt medan du vid hemkomst mste bygga upp ett vilket gr att jobb kan vara svrare att fs i brjan.
Citera
2013-06-24, 03:16
Medlem
sjeeps avatar
Beror mycket pa utbildning samt universitet.

Men erfarenhet av att bo utomlands och studera ar definitivt ett plus i de flestas ogon. Tank dock pa att det kan bli ratt dyrt, och du maste anda betala for svenska terminsavgifter (via skatt).
Citera
2013-06-24, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slinan
Jag r trtt p Sverige och min omgivning. r vldigt sugen p att ta mig hrifrn ett tag, utvecklas och uppleva annat. Men r samtidigt sugen p att brja plugga och bli ngot.

D slog jag ihop studier + USA i huvudet. Hur fungerar det att lsa en kandidatutbildning i USA och senare ska jobb hemma i Sverige? Tror ni chanserna till att f ett jobb i Sverige frsmras eller frbttras med en 3-4 r lng utbildning i USA?

rligt talat lter du som precis alla andra ~20-ringar: "jag vill bara bort". Innan du slnger ut en halv miljon p en utbildning som frmodligen inte kommer att ge dig ngra frdelar i Sverige br du tnka ver vldigt noggrant vad ditt syfte med att bo utomlands faktiskt r. Vill du bara komma ivg en stund s sk en termin p college i USA, festa av dig lite och kom sedan hem och g en ordentlig utbildning hr. Som ngon annan sa s r studier utomlands ofta en merit, MEN det krvs ocks att du har en gedigen utbildning inom det omrde du vill jobba. En utlandsutbildning slr inte p ngot vis hgre n en svensk, om det inte r en Ivy League-dylik vill sga (och ven dr r det mycket kontakter som gller).
Citera
2013-06-24, 16:34
Medlem
orkarNs avatar
Utbildning och studier --> Utlandsstudier
/Moderator
Citera
2013-06-24, 19:03
Medlem
C0ws avatar
Strsta (och typ den enda) nackdelen med att studera utomlands r... kostnaderna. Stor skillnad p att betala 0 SEK fr en hel utbildning hr och att betala ett par hundratusen utomlands. Man lr nog inte hamna under 150.000-200.000 SEK om man vljer att kra en hel utbildning i USA.
Citera
2013-06-24, 20:13
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thafalconer
Kostnaden fr att studera p ett skituniversitet i USA vgs nog inte upp frdelarna efter examen. Du fr en bttre utbildning i de flesta fallen i Sverige till en lgre kostnad, dr du har chans att ka p utbytestermin/r. Sen handlar det ven om vilket mne du tnkt studera. De som studerat i Sverige och r ngorlunda serisa har lyckats skaffat sig ett kontaktnt medan du vid hemkomst mste bygga upp ett vilket gr att jobb kan vara svrare att fs i brjan.
Fr det frsta r inte skituniversitet speciellt dyra, det r bra universitet som r dyra, fr det andra r det fullstndigt efterblivet att plugga i USA som svensk utan att hlla ett svenskt kontaktnt.

Sen r jag medveten om att det r ganska vanligt att missa att utnyttja det i allt supande och solande, men det r inte svrare att ntverka dr borta, det r lttare.

Ang. topic tror jag mer p att kombinera. Brja p ngot program i Sverige, dra till USA en av terminerna och utvrdera. Billigare och du behver inte ta ondigt lngsiktiga beslut.
Citera
2013-06-28, 16:28
Medlem
c^2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Fr det frsta r inte skituniversitet speciellt dyra, det r bra universitet som r dyra, fr det andra r det fullstndigt efterblivet att plugga i USA som svensk utan att hlla ett svenskt kontaktnt.

Sen r jag medveten om att det r ganska vanligt att missa att utnyttja det i allt supande och solande, men det r inte svrare att ntverka dr borta, det r lttare.

Ang. topic tror jag mer p att kombinera. Brja p ngot program i Sverige, dra till USA en av terminerna och utvrdera. Billigare och du behver inte ta ondigt lngsiktiga beslut.
Jag tycker det dr lter som en bra id. Jag gr sjlv i planerna om att gra samma sak d jag nu brjat studera. Rtta mig grna om jag har fel i mina pstenden innan frgan.

I Sverige spelar det inte s stor roll vid vilket universitet man studerar. Ta t.ex. det tekniska universitetetn KTH, LTU, CTH, LTH och LiTH. Har man studerat vid ngot av dessa r det snarare upp till en sjlv vad man vill gra n att examenbeviset begrnsar en.

Att utbytestermin r ngot positivt fr de flesta arbetsgivarna ifrgastts vl knappast. Men hur positivt r det? Marginellt eller betydande?
Citera
2013-07-10, 09:46
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c^2
Att utbytestermin r ngot positivt fr de flesta arbetsgivarna ifrgastts vl knappast. Men hur positivt r det? Marginellt eller betydande?
Vldigt betydande. Du kommer garanterat oftare hitta plus hos arbetsgivare med utlandserfarenhet n med toppbetyg (visserligen fr att mnga arbetsgivare inte kommer att bry sig s verdrivet mycket om betygen).

Intressantare egentligen att frst varfr en arbetsgivare r s intresserad av att en skande har utlandserfarenhet. Frutom att det r ett kvitto p att du klarar en sdan sak vet de flesta som anstller precis hur utvecklande det r att bo och studera i ett annat land, hur mycket det ger till den personliga utvecklingen. Med andra ord kommer man tillbaka till en terkommande punkt: utlandsstudier r en bra grej fr dig i frsta, andra och tredje hand. Bra fr ditt CV i fjrde hand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in