Citat:
Ursprungligen postat av Dietyman
Det talas vitt och brett om frihet, liberalisterna
Du straffar ut dig själv som brutalt okunnig redan från början. Det heter liberal, inte liberalist.
Citat:
Dagens liberalister vill ta det så långt att frihet innefattar att man själv ska välja om man ska försäkra sig för sjukdom och att man själv ska finansiera sin egen eller sina barns fria val. Jag vill hävda att sådan frihet- just är frihet i en ask.
Nej, dagens nyliberaler vill det. Majoriteten av dagens liberaler tycker inte så.
Citat:
Gentemot denna synen på frihet finns en syn på frihet som inte ser det möjligt att i dagens samhälle uppnå total frihet, men vilken kämpar för så mycket frihet som möjligt för alla. Denna frihet består i att inte behöva ta skit utav chefen utan ha möjligheten att dra om denne ställer för orimliga krav, friheten att kunna säga upp sig. Denna synen medger att mer frihet kräver mer resurser och mer kunskap, att alla har friheten att leva oavsett hur mycket pengar de har.
Och det är en mer vanlig liberal frihetssyn, ja.
Citat:
En frihet som medger människor möjligheten att själva välja utbildning, att inte behöva underkasta sig en chef eller liknande ter sig för mig vara mer än liberalernas frihetskoncept,
Men det är det alltså inte, utan det är PRECIS det som är liberalernas frihetskoncept.
Citat:
Ursprungligen postat av Dietyman
Om du är på en öde ö och inte har tillgång till vatten och jag säger- bygg mig en koja så får du vatten av mig.. Är du då frivilligt anställd av mig?
Ja.
Du skriver att du har en positiv frihetssyn. Om du har en positiv individualistisk frihetssyn, och sätter denna individualistiska frihet först, då är du liberal.