2013-06-23, 18:28
Medlem
GarrettJamesHardins avatar
Inte nöjd med min smartphonekamera efter dagens foton utomhus. Är det här dagens bästa kompaktkameraköp under 1000-lappen? Påstådd hyfsad rabatt på Elgiganten. 899 kr. Fraktfritt.

http://www.elgiganten.se/product/fot...ktkamera-svart

Alla synpunkter och tips på andra lämpliga kameror i prisklassen välkomna!
Senast redigerad av GarrettJamesHardin 2013-06-23 kl. 19:01.
Citera
2013-06-23, 19:12
Medlem
Max Powers avatar
Det där låter som en ovanligt bra deal. Vill man ha en enkel, billig och välbyggd kompaktkamera så lär du inte hitta bättre.
Citera
2013-06-23, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max Power
Det där låter som en ovanligt bra deal. Vill man ha en enkel, billig och välbyggd kompaktkamera så lär du inte hitta bättre.

Man verkar få med ett vettigt laddbart batteri, en av få grejer jag kollar på efter min förra kompaktkamera som drog ur AA-batterierna på nolltid. Så gillar jag den helt fyrkantiga stilen. Ska fundera några timmar till innan erbjudandet går ut i natt.
Citera
2013-06-23, 19:34
Medlem
systems avatar
Om jag inte valt att bojkotta Elgiganten samt redan haft en kompaktkamera hade slagitit till. Utan tvekan.
Citera
2013-06-23, 20:08
Medlem
Nu när jag ändå har mer insatt folk "på kroken"... Har egentligen ingen koll på foto förutom vad jag kan se med mina egna otränade ögon, men det är väl ändå en stor skillnad på 5 mp på en mobil och en 5 mp på en kompaktkamera. Jämför jag min smartphone Sony Xperia 5mp och min gamla Canon Powershot också med 5mp så verkar kvalitetsskillnaden himmelsvid på foton, till Canonkamerans fördel. Någon som kan länka till en lättbegriplig artikel om saken. Vore jag 10 år kan jag fatta att man nöjer sig med mobilkameran men annars? Obegripligt.

Jag förstår att detta måste ha diskuterats i hundra trådar på flashback men det kan aldrig vara fel att påminna om denna märkliga tolerans mot mobilkamerakvalitet.
Senast redigerad av GarrettJamesHardin 2013-06-23 kl. 20:11.
Citera
2013-06-23, 20:14
Medlem
Så bra bilder på Ixuskameran
http://www.ephotozine.com/article/ca...a-review-18501
Citera
2013-06-23, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GarrettJamesHardin
Nu när jag ändå har mer insatt folk "på kroken"... Har egentligen ingen koll på foto förutom vad jag kan se med mina egna otränade ögon, men det är väl ändå en stor skillnad på 5 mp på en mobil och en 5 mp på en kompaktkamera. Jämför jag min smartphone Sony Xperia 5mp och min gamla Canon Powershot också med 5mp så verkar kvalitetsskillnaden himmelsvid på foton, till Canonkamerans fördel. Någon som kan länka till en lättbegriplig artikel om saken. Vore jag 10 år kan jag fatta att man nöjer sig med mobilkameran men annars? Obegripligt.

Jag förstår att detta måste ha diskuterats i hundra trådar på flashback men det kan aldrig vara fel att påminna om denna märkliga tolerans mot mobilkamerakvalitet.

Kort sagt storleken på sensorn och optiken.

Större sensor ger större pixlar som samlar mer ljus per pixel vilket ger bättre kvalitet i förhållande till brusighet.

Bättre optik ger skarpare bild till sensorn.
Citera
2013-06-23, 23:08
Medlem
I brist på varningssignaler så blev det en beställning. Bör inte vara några konstigheter med Canon.
Citera
2013-06-23, 23:17
Medlem
Skatteskolks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GarrettJamesHardin
I brist på varningssignaler så blev det en beställning. Bör inte vara några konstigheter med Canon.

I värsta fall har du öppet köp.

Jag blev själv lite sugen för jag vill ha ordentlig blixt och zoom men man kan inte köpa allt man önskar tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in