Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-06-23, 22:31
  #13
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
1000kr kläder i månaden!? Så mycke skulle jag fan inte kunna lägga ens om jag hade pengarna... (Kläder ska väl ändå ligga i "kostnader" posten, inte i basutgifter annat än underkläder)

Hyra på 7k som ensam låter högt (det låter tom på gränsen för 2 pers imo).

Hyran tenderar ju alltid att stiga i områden där det finns arbete, därav min kalkyl. Vet inte själv vad hyrorna ligger på runt om i landet, men i Stockholmsområdet är nog ett minimum 5k i månaden.

Kortare perioder utan att lägga pengar på kläder fungerar nog, men tillslut måste man ändå ha hela kläder, men visst, dra ner detta lite då.
Citera
2013-06-23, 22:37
  #14
Medlem
calmsolutions avatar
Nu läste jag TS inlägg ordentligare.

Han verkar vara sambo med en tjej som inte får ut så mycket men skriver inte vad. För att få ihop kalkylen måste ni speca;

- Total inkomst
- Boendekostnad
- Ev lån, räntekostnader
- Kostnader som ni inte kan undvika. Ex underhållsbidrag, dagsböter etc
Citera
2013-06-23, 22:41
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
1000kr kläder i månaden!? Så mycke skulle jag fan inte kunna lägga ens om jag hade pengarna...
Nej, med 16K+ inlägg här blir det väl svårt att hitta tiden för shopping.

OnT: du har fått vettiga sparråd redan TS. Här ska du få ett till: skaffa dig ett jobb med högre inkomst.
Jag studerade under ett antal år och lärde mig leva på 6-7000 i månaden. När jag började jobba och första lönen kom var jag fast besluten att inte trissa upp mina utgifter onödigt mycket. Det gick sådär. Numera har jag en bra inkomst och har möjlighet att både unna mig och familjen det vi behöver och samtidigt spara lite mer. Jag hade nog inte haft drivkraften att skaffa den karriär (och lön) jag har om jag inte suktade efter pengar...
Citera
2013-06-23, 22:53
  #16
Medlem
BigIvars avatar
Glöm inte bort maten som kan utgöra en betydande utgift samtidigt som den är viktig för välbefinnandet.

Tar man sig tiden att laga riktig mat istället för att nöja sig med undermåliga halv- och helfabrikat så spar man många sköna kronor samtidigt som man äter bättre.
Citera
2013-06-23, 23:04
  #17
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmal
Nej, med 16K+ inlägg här blir det väl svårt att hitta tiden för shopping.

OnT: du har fått vettiga sparråd redan TS. Här ska du få ett till: skaffa dig ett jobb med högre inkomst.
Jag studerade under ett antal år och lärde mig leva på 6-7000 i månaden. När jag började jobba och första lönen kom var jag fast besluten att inte trissa upp mina utgifter onödigt mycket. Det gick sådär. Numera har jag en bra inkomst och har möjlighet att både unna mig och familjen det vi behöver och samtidigt spara lite mer. Jag hade nog inte haft drivkraften att skaffa den karriär (och lön) jag har om jag inte suktade efter pengar...

Ojojoj då, jag skriver 2 inlägg mer om dan än herrn här, ocj vad mycket tid det slukar...

Det har inget med tid att göra utan helt sonika "hur jävla mycke kläder tror folk dom behöver egentligen?". Man behöver inte 30 par byxor och 20 par dojjor.

4-5 par byxor för olika situationer (och kanske ett par kjolar/klänningar som tjej), några par shorts, och några tjockare tröjor, 5-10 t-shirt/tunna tröjor, 2-3 par skor (vinterskor, sommar/allround typ joggingskor samt ev ett par finskor), 3 jackor (sommar, vinter och vår/höst) samt underkläder nog för ~2 veckor, vad ska man med mer än så till?
Citera
2013-06-24, 01:35
  #18
Medlem
BigIvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
...vad ska man med mer än så till?

Man måste naturligtvis handla kläder för själva handlandets skull. Sådana saker som skor och skjortor måste ändå nyanskaffas inför varje säsong för att man ska vara säker på att hänga med. Det vore ju skitläskigt att gå ut och inte se ut som alla andra

Att ta hand om sin ekonomi genom att köpa bra kläder och skor som håller är ju bara töntigt.
Citera
2013-06-24, 02:23
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
1000kr kläder i månaden!? Så mycke skulle jag fan inte kunna lägga ens om jag hade pengarna... (Kläder ska väl ändå ligga i "kostnader" posten, inte i basutgifter annat än underkläder)

Det alltid bra att räkna högt när det gäller sparande. Hjälper både motivation och ekonomin.
Citera
2013-07-10, 18:36
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Skilj upp din ekonomi i kategorier. En för såna utgifter som du vet att du verkligen måste betala, hyra, el, abonnemang osv. räkna av detta från den lön du får.

Nästa steg tar du flexibla kostnader som du verkligen behöver. Chokladkakor och pizza ingår inte här.

Nu bör det fortfarande finnas pengar kvar. Dessa pengar kan du göra vad du vill för. Ju mer du lägger undan av dessa desto mer sparande kommer du att ha. Hur mycket du lägger undan är mest beroende på din karaktär. Så om du idag inte kan leva på din lön, men ändå har rimliga omkostnader så beror det främst på att du köper hem en massa onödigt som du lätt skulle klara dig utan. Det är här chips och chokladkakor kommer in i bilden och ska man ta ett vanligt exempel från lyxfällan så är det mycket nikotin och Coca-Cola.

Ett tips är att inte försöka bygga en bro till himlen, utan börja istället med en bro över ett litet vattendrag. Med detta menas att du minskar ner gradvis på allt onödigt istället för att sluta helt, för då blir du bara irriterad och tröttnar efter ett tag. Gör små vinster varje månad och för in dina erövringar i en bok, eller t.ex. i excel.
När du börjar få någon tusenlapp i sparande ser du att det börjar ge resultat, du kommer även ha anpassat dig till en ny tillvaro och sen kommer det rulla på.

För att ta det där extra klivet så skulle jag även rekommendera att du betalar tillbaka de pengar du lånat när du börjar komma underfund med hur pengar fungerar.

När allt snurrar på ordenligt och du inte längre känner press över tillvaron så kommer det här tipset:
Allt blir mycket bättre och enklare med en buffert på åtminstone några tusenlappar, gärna mer. Dessa ska du inte se som sparande, utan just som en buffert och de pengarna kommer väl till pass när du väl behöver någon grej, eller får en utgift som du behöver betala.



Delar du ekonomi med någon så måste även han eller hon vara med på noterna över vad som gäller. Annars kommer ni få onödiga konflikter.

*edit*
En till grej är att du slutar gå omkring med pengar i fickan. Då lockas du inte av impulsköp som en flaska kolsyrat vatten, eller en glass som du egentligen ändå inte ville äta. Just dessa typer av utgifter dränerar ekonomin ganska bra och att då inte ha pengar på sig förhindrar detta.

köper kanppt dricka o godis längre! då jag vet att vi inte har råd med det.
tjejen köper mycket saker på tradera när hennes släkt fyller år o har sakt att vi behöver inte köpa nått till dom + dom har sakt det själva men tjejen är så grymt jävla envis.
hyran är tok för hög där vi bor nu o så har vi garage. dock ska vi flytta nu med billigare lägenhet och billigare garage.
sen ä det internet mobil o annat som kommer in när man bor såhär. tjejen pluggar så betalar hennes böcker som hon måste ha m.m
burkar ta av dom pengarna jag för över till fonden i slutat av månaden men nu får jag inte för tjejen då hon vill verkligen att vi sparar det.
har testat och göra med en bok men får det inte och funka.
Citera
2013-07-10, 18:37
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1979
Så du lånar för att spara?

nej det gör jag inte. kanske låter så men så ä det inte
Citera
2013-07-12, 00:00
  #22
Medlem
Mitt tips är att dela upp sparandet i två olika nivåer. Dels ett buffertsparande för konsumtion och dels ett långsiktigt sparande.

Du har en del fasta kostnader som kommer varje månad:
hyra, mat, telefon mm.

Du har en del rörliga kostnader som kommer med viss regelbundenhet.
Nya glasögon, bilreparationer, ny cykel, semester eller ny TV.
För att klara dessa oregelbundna kostnader så behöver du en konsumtionsbuffert.

Dela därför upp sparandet i ett långsiktigt sparande som bara får användas till bostadsinköp, bilinköp, pension och arbetslöshet.

Övrigt sparande är ett buffertsparande som kan användas till konsumtion.

Det funkar inge bra utan konsumtionsbuffert, för då behöver du låna så fort du behöver köpa kapitalvaror.
Citera
2013-07-12, 15:19
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yoshi87
köper kanppt dricka o godis längre! då jag vet att vi inte har råd med det.
tjejen köper mycket saker på tradera när hennes släkt fyller år o har sakt att vi behöver inte köpa nått till dom + dom har sakt det själva men tjejen är så grymt jävla envis.
hyran är tok för hög där vi bor nu o så har vi garage. dock ska vi flytta nu med billigare lägenhet och billigare garage.
sen ä det internet mobil o annat som kommer in när man bor såhär. tjejen pluggar så betalar hennes böcker som hon måste ha m.m
burkar ta av dom pengarna jag för över till fonden i slutat av månaden men nu får jag inte för tjejen då hon vill verkligen att vi sparar det.
har testat och göra med en bok men får det inte och funka.
Om det är du som är inkomsttagare och familjeförsörjare så är det DU som har ansvar och makt att säga vad du vill och inte vill betala för. Hennes tradera shoppande får hon pröjsa helt själv (hon studerar sa du ju, och DU betalar hennes studiematerial?! Vad gör hon med resten av sitt studiemedel?). Det är bara att sätta ner foten och säga att du inte är gjord av pengar och är inte hennes curlande farsa.

Börja med att öppna ett e-konto i din internetbank och lägg över pengarna för alla fasta kostnader. Se även över ev. fasta kostnader om ni kan dra ner på dem (billigare internet, inga extra TV kanaler annat än grundutbudet, behöver ni verkligen hemtelefon? Vad har ni för abbonemang på mobilerna osv). Tänk på att försöka vara mer energi-smarta och alltid stänga av all aparatur ni inte använder och försöka att inte ha igång dem samtidigt. ALL elektronik drar ström i standbyläget, så antingen bör ni dra ut allt som inte används eller (smidigare) skaffa ett grenuttag med på/av knapp.

Som det ser ut nu borde din tjej skjuta till med allt hon har till hyra, mat och el. Hon kanske kan få ha kvar en 500:ing i månaden av sina pegar att göra vad hon vill för, och då är det VÄLDIGT generös "månadspeng". Så när hennes pengar är slut så är de slut. Man dör inte bara för att pengarna till nöjen/fika/shopping är slut, pengar till mat, husrum och el är det enda som egentligen är viktigt.

Börjar hon tjafsa om att "du tjänar mer" så kan du ju fråga henne om hon vill dela allting 50-50 istället? Det blir en sämre deal för henne då hon ska betala ALLT som hon är med att nyttja:
- Hyra (3000 om ni bor i en tvåa för 6000)
- El (200 inkls nätavgift)
- Internet (150 om ni har ett abbonemang för ca 300)
- Mobilen får hon stå helt själv för (300)
- Hemförsäkringen (30)
- TV avgiften (86)
- Mat (1000 räknar på att ni äter för 2000)
- Garaget *[om hon är med att nyttja det]
- Bilförsäkring + skatt *[Om hon kör bilen själv eller skjutsas]
- Bensin - om hon blir skjutsad av dig *
- Busskort (1000)
- Studiemedel får hon betala själv (250 om man delar upp en årsavgift till månadsavgift)

Satte upp lite exempel priser och hennes total blir: 5766 om man inte räkar med bilkostnaderna som jag inte har en blekaste att ens gissa på. På dessa kommer även hennes smink och kvinnliga hygienprodukter.

Bara att ta tjuren i hornen och tjejen i lasso. Det är du som är mannen i hemmet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback