2013-06-23, 07:04
Medlem
VlnteJoBaRokaHaschs avatar
De flesta håller väl med om att färskpotatis är överlägsen annan potatis. Så varför kan man bara få det på sommaren? Det är uppenbarligen inga problem med att flyga in färska tomater och paprikor året runt. Hur kan årets första potatisskörd sälja för hundratals kronor kilot när det borde vara hur lätt som helst att importera?

Och varför har folk utomlands inte fattat hur överlägsen färskpotatis är (vilket är min erfarenhet i alla fall)? Jag bor i Australien och här kan man inte ens få schyssta knölar när det borde vara säsong. Det finns ju någon form av nypotatis ("chat potatoes") naturligtvis, men den är fullständigt underlägsen svensk färskpotatis.

Frågan är alltså det något speciellt med svensk potatis och i sådana fall vad.
Citera
2013-06-23, 07:26
Medlem
Finns tror jag, eller det är inte färskpotatis utan potatis med väldigt tunt skal så man slipper skala. Dessa finns i pappersförpackningar på 500 eller 1000 g och är betydligt dyrare en den vanliga vinterpotatisen.
Citera
2013-06-23, 07:26
Medlem
Knotknets avatar
Jag håller inte med dig riktigt. Visst är det fint med svensk färskpotatis men vinterpotatisen smakar mer och den vill jag verkligen inte vara utan.
Citera
2013-06-23, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Jag håller inte med dig riktigt. Visst är det fint med svensk färskpotatis men vinterpotatisen smakar mer och den vill jag verkligen inte vara utan.
OK, men det är lite som att säga att det inte är konstigt att man inte kan få färskpotatis året om eftersom morötter också är gott. Morötter (och vinterpotatis) är mycket riktigt gott, men det bör rimligtvis ändå finnas ett utbud året runt.
Citera
2013-06-23, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrChildMolester
Finns tror jag, eller det är inte färskpotatis utan potatis med väldigt tunt skal så man slipper skala. Dessa finns i pappersförpackningar på 500 eller 1000 g och är betydligt dyrare en den vanliga vinterpotatisen.
Det var som fan. En viss prispremium får man naturligtvis räkna med. Ar den (på en höft) lika god som färskpotatis då?
Citera
2013-06-23, 08:39
Medlem
Pre 1914s avatar
Är det färskpotatis du vill ha röcker det inte med diverse delikatesspotatisar med tunt skal. Inuti döljer sig fortfarande riktiga och väl mogna potatisar. Färskpotatis är något annat.
På vårvintern brukar det finnas egyptisk färskpotatis i butikerna men har aldrig testat den. Misstänker att den inte heller riktigt uppfyller kraven på klassisk färskpotatis.
Citera
2013-06-23, 15:40
Medlem
rayraviolis avatar
Är det inte lite som med jordgubbarna, att det nordiska klimatet och särskilt de långa dagarna gör potatisen här bättre än den i exempelvis Grekland eller Italien?
Citera
2013-06-25, 12:11
Medlem
Cornholio.s avatar
Ingenting går upp emot dom svenska potäterna
Citera
2013-06-25, 12:57
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Är det färskpotatis du vill ha röcker det inte med diverse delikatesspotatisar med tunt skal. Inuti döljer sig fortfarande riktiga och väl mogna potatisar. Färskpotatis är något annat.
På vårvintern brukar det finnas egyptisk färskpotatis i butikerna men har aldrig testat den. Misstänker att den inte heller riktigt uppfyller kraven på klassisk färskpotatis.

Egyptisk och cypriotisk färskpotatis som jag smakat går inte att jämföra med svensk färskpotatis. Den egyptiska känns mera mogen, inte alls den mjälla smaken som den svenska färskpotatisen har så här års utan mer som den svenska färskpotatisen brukar smaka frampå sensommaren då den inte alls är lika mjäll i smaken.
Citera
2013-06-25, 14:32
Medlem
jajahars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Egyptisk och cypriotisk färskpotatis som jag smakat går inte att jämföra med svensk färskpotatis. Den egyptiska känns mera mogen, inte alls den mjälla smaken som den svenska färskpotatisen har så här års utan mer som den svenska färskpotatisen brukar smaka frampå sensommaren då den inte alls är lika mjäll i smaken.

Den du kallar mjällare är potatissorter som man skördar tidigt men inte lagrar medan de man köper senare under sommaren är de vanliga sorterna som vi köper under vinterhalvåret.

I min barndom så odlade vi både ock så de senare, med lila blommor, fick stå kvar längre och då var de så små som de vi skördade tidigt.

Jag tycker att de egyptiska är OK även om de inte går att jämföra med våra svenska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in