• 1
  • 2
2013-06-21, 16:33
Bannlyst
Citat:
I ett pressutskick från Ålandskontoret i Stockholm med rubriken ”Svenskare än Sverige” har Gunnar Westerholm sammanställt lite fakta om Åland som förhoppningsvis ska locka de svenska medierna. Bland annat pekar man på att 90 procent av ålänningarna har svenska som modersmål.

http://www.nyan.ax/nyheter/index.pbs?news_id=77541

Åland har alltså valt att marknadsföra sig som "svenskare än Sverige".
Stämmer den bilden?

De hävdar att 90 % har svenska som modersmål. Hur är det i Sverige?
Har utlänningarna i Sverige blivit så många att vi inte längre kan kalla oss ett svenskt land?
Kan Åland bli en tillflyktsort för svenskar som vill undvika araber/zigenare etc?

Allt som berör ämnet kan diskuteras.

Edit: Jag tvekade länge var jag skulle posta den. Marknadsföring? Invandring? Utrikes? Det blev invandring och jag hoppas det är OK.
Citera
2013-06-21, 16:54
Medlem
herrcarlssons avatar
Ja. Alltså Åland är ju en riktig idyll. Fördelen är ju att man är ett litet sammansvetsat samhälle där deras egna får bestämma. Man tillhör ju även Finland så "radikala" invandrarlösningar är ju inga problem. Men några svenskar kommer ålänningarna aldrig att bli, kolla bara på midsommarstängerna haha. Förövrigt så är Åland riktigt jävla pisslitet så om man vill ha det som en tillflyktsort så gäller det att skynda sig.

Åland lever ju i stort sett på turismen, varenda Ålänningen jobbar på båtarna, och ändå hatar man svenskar nästan lika mycket som man hatar finnar. Ett jävla folk ålänningarna.
Citera
2013-06-21, 16:54
Medlem
TRRRRISTs avatar
Jo det kan jag köpa.

Runt 60% etniska Svenskar i Sverige idag.

Runt 80% av alla som bor i Sverige behärskar språket någorlunda i alla fall, så då är faktiskt åland "Svenskare än Sverige".

Snart är Finland "Svenskare än Sverige" med sina 5% svenskar där
Citera
2013-06-21, 17:11
Medlem
Jag har hört att svenskarna som bor på Åland och i Finland håller på med mångkulturvurm och andra politiskt korrekta nationskvaddarfasoner. Jag hoppas det bemöts hårt om det är så och att svenskarna blir utkastade innan de förstör för Ålänningarna och Finländarna också. Svenskar ska bli paria i hela europa, och så ska vi stanna i sverige och skörda frukterna av vårt svek mot kommande generationer.
Citera
2013-06-21, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F-lashback
http://www.nyan.ax/nyheter/index.pbs?news_id=77541

Åland har alltså valt att marknadsföra sig som "svenskare än Sverige".
Stämmer den bilden?

Ja den bilden stämmer, har själv spenderat ganska mycket tid på Åland genom åren.
Citera
2013-06-21, 20:46
Bannlyst
Åland är jävligt mysigt. Dit kan man tänka sig att emigrera till.
Citera
2013-06-21, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krystall
Åland är jävligt mysigt. Dit kan man tänka sig att emigrera till.

Som om du skulle få det? Det finns ju skäl till att Åland är mysigt, man kan inte bara invandra dit..
Citera
2013-06-21, 21:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bartolo
Som om du skulle få det? Det finns ju skäl till att Åland är mysigt, man kan inte bara invandra dit..

Eh, jag kan flytta till Finland eller Åland när jag känner för det. Jag belägger endast mitt kontor eller min verksamhet i Finland eller på Åland. Annars kan man ju skaffa sig ett jobbb.

Hembygdsrätten finns det en rad sätt att komma runt i nästan alla fall.
Citera
2013-06-22, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krystall
Eh, jag kan flytta till Finland eller Åland när jag känner för det. Jag belägger endast mitt kontor eller min verksamhet i Finland eller på Åland. Annars kan man ju skaffa sig ett jobbb.

Hembygdsrätten finns det en rad sätt att komma runt i nästan alla fall.

Ingen fara, det är bara jag som har lite roligt åt de personer som klagar på invandring och sen i samma andetag säger de ska utvandra. Dvs bli invandrare själva..
Citera
2013-06-22, 14:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bartolo
Ingen fara, det är bara jag som har lite roligt åt de personer som klagar på invandring och sen i samma andetag säger de ska utvandra. Dvs bli invandrare själva..

Ok. Har inga problem med invandring, som de flesta. Men dagens massinvanding är på tok för hög. Har ingen lust att slänga ut 50% av min vänskapskrets heller.

De håller med.
Citera
2013-06-22, 14:23
Medlem
Finns det jobb på Åland?

Jag som är svenskare än Mohammed själv skulle smälta in fint.
Citera
2013-06-22, 14:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av llol123
Finns det jobb på Åland?

Jag som är svenskare än Mohammed själv skulle smälta in fint.

Klart det finns. Men du behöver nog kunna bberikamed något välutbildat. Eller starta ett bolag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in