Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-11-14, 20:18
  #13
Medlem
Fox--Mulders avatar
Har några cyklar som ligger utanför min lägenhet och de är nog dumpade och någon snodde min cykel i veckan så behöver en ny. Men problemet är att alla har bygellås, så jag undrar hur får jag upp det på snabbaste sett.
Citera
2013-11-14, 21:27
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fox--Mulder
Har några cyklar som ligger utanför min lägenhet och de är nog dumpade och någon snodde min cykel i veckan så behöver en ny. Men problemet är att alla har bygellås, så jag undrar hur får jag upp det på snabbaste sett.


Vinkelslip tar alla lås och snabbt går det men låter för jävligt
Citera
2013-11-14, 21:39
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrungyDude
Hej det är så att jag och min mamma flyttade in i ny lägenhet och vi fick en cykel från förra ägaren som var låst dock. Han skickade nyckeln med posten fast de fuckade upp och kuvertet revs upp och nyckeln försvann.

Frågan är: Hur fan låser man upp det eller sågar sönder det eller whatever? Låset är märket Bumper.


Enklast med vinkelslip och du kan säkert låna en av någon närliggande verkstad om du frågar snällt.
Kan du inte det så går det även med en kolsyresläckare som du tömmer på låset och sen slår till med en hammare på det så smulas det sönder.
Har du en kraftig borrmaskin och ett stort borr kan du oxå borra dig in i cyklindern så släpper låsspärren när den slås sönder av borret.
Kan gå att pumpa upp låset med domkraft med men risken är att den inte får plats alt förstör ramen på cykeln.
Med Vikelslipen tar du dig igenom det på några sekunder
Citera
2013-12-08, 16:09
  #16
Medlem
420FourTwenty420s avatar
Vinkelslip, Bultsax (mindre lås), Kraftavbitare, Kylspray + Hammare, listan kan göras lång. Ett väl vinklat borr-hål kan öppna de vanliga "kärringhojs-låsen".. Min dröm är däremot ett ett multiverktyg som Claes Ohlsson tillhandahåller som heter DREMEL. http://www.clasohlson.com/se/Multive...l-8100/40-8702 Finns bit-satser med riktigt fina kaptrissor..
Citera
2016-04-21, 08:36
  #17
Medlem
Någon som har bra förslag på hur man bryter upp ett Trelock S2 4-siffrigt kodlås

https://www.xxl.se/trelock-cykellas-...080448_1_style

Den "rätta" koden funkar inte och det är säkert handhavandefel involverat. Fruns polares dotters cykel står fastlåst vid förskolan och behöver hjälp. Jag har provat den rätta koden och ett antal varianter runt omkring utan resultat. Känna efter rätt siffra verkar inte heller fungera eftersom ena rullen klickar rejält för varje hack medan nästa är helt fri från känsel oavsett den första rullens läge, sedan tillkommer två rullar till..
Möjlighet till ström på plats finns inte och det verkar svårt att på något sätt hålla vajern på något sätt som skulle fungera för att gå loss med bågfil.

Vajern ser rätt tjock ut med sina 12mm inklusive plast, är det möjligt att klippa med plåtsax, avbitare, bultsax etc eller mosar man bara sönder allt inuti plasten?
Citera
2016-04-21, 08:52
  #18
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av richard_swe
Någon som har bra förslag på hur man bryter upp ett Trelock S2 4-siffrigt kodlås

https://www.xxl.se/trelock-cykellas-...080448_1_style

Vajern ser rätt tjock ut med sina 12mm inklusive plast, är det möjligt att klippa med plåtsax, avbitare, bultsax etc eller mosar man bara sönder allt inuti plasten?

Låsmekanismen har nog gått sönder.

Du sågar av vajern enkelt, eller klipper upp med plåtsax eller liknande. Jag klippte upp ett liknande med en trädgårdssax, ett par wirestrån i taget
Citera
2016-04-21, 08:59
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Låsmekanismen har nog gått sönder.

Du sågar av vajern enkelt, eller klipper upp med plåtsax eller liknande. Jag klippte upp ett liknande med en trädgårdssax, ett par wirestrån i taget

Tackar. Plåtsax har jag iaf, sekatör med men den tror jag inte gör så bra jobb i trädgården efter att ha klippt metall
Det skulle nog vara lätt att såga om man på något sätt kunde hålla vajern still men det är en spiral och sitter runt ett cykelställ
Får ta med mig plåtsax och rejäl avbitartång och hjälpa dem.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback