Citat:
Ursprungligen postat av
cyber_zeke
Mitt hus byggdes ca 1946 och har sedan dess varit godkänt. Idag fick jag ett brev ifrån kommunen där dom säger att dom har kontrollerat en brunn i min utvändiga källartrapp (utan min vetskap), och dömt ut den för att den är kopplad på spillvattnet och inte dagvattnet. Jag har nu sex månader på mig att åtgärda detta. Jag är nu tvingad att ansöka om att få bygga om min olagliga brunn på papper där det står att jag skall skicka in ritningar (som jag inte har), samt fylla i en massa som jag inte förstår.
Jag tycker för det första att det är rätt obehagligt att det springer folk på min tomt utan att jag har blivit informerad i förväg, sen för det andra, är det inte ganska rätts-osäkert att någonting som är godkänt dag ett, är olagligt dag två och måste byggas om på min bekostnad.
Diskussions underlag, är det verkligen rätt att göra så här?
Kommuner är som de är, de bryter mer än gärna mot lagar och man kan inte göra någon ting åt det alls.
Visst kan du ringa och ifrågasätta varför de springer runt på din tomt utan att meddela dig, men det kommer inte leda någon stans.
Skaffa en stor jävla björn som går lös på tomten, då slipper man sådant spring.
Att du är tvingad att skicka in ritningar ställer jag mig frågande till. Det enklaste är väl att gräva under trappen och bara dra ut röret ner i en stenkista som du gjort på tomten.
Begär uppskov eller överklaga beslutet?