• 1
  • 2
2013-06-20, 15:32
Medlem
cyber_zekes avatar
Mitt hus byggdes ca 1946 och har sedan dess varit godkänt. Idag fick jag ett brev ifrån kommunen där dom säger att dom har kontrollerat en brunn i min utvändiga källartrapp (utan min vetskap), och dömt ut den för att den är kopplad på spillvattnet och inte dagvattnet. Jag har nu sex månader på mig att åtgärda detta. Jag är nu tvingad att ansöka om att få bygga om min olagliga brunn på papper där det står att jag skall skicka in ritningar (som jag inte har), samt fylla i en massa som jag inte förstår.

Jag tycker för det första att det är rätt obehagligt att det springer folk på min tomt utan att jag har blivit informerad i förväg, sen för det andra, är det inte ganska rätts-osäkert att någonting som är godkänt dag ett, är olagligt dag två och måste byggas om på min bekostnad.

Diskussions underlag, är det verkligen rätt att göra så här?
Citera
2013-06-20, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyber_zeke
Mitt hus byggdes ca 1946 och har sedan dess varit godkänt. Idag fick jag ett brev ifrån kommunen där dom säger att dom har kontrollerat en brunn i min utvändiga källartrapp (utan min vetskap), och dömt ut den för att den är kopplad på spillvattnet och inte dagvattnet. Jag har nu sex månader på mig att åtgärda detta. Jag är nu tvingad att ansöka om att få bygga om min olagliga brunn på papper där det står att jag skall skicka in ritningar (som jag inte har), samt fylla i en massa som jag inte förstår.

Jag tycker för det första att det är rätt obehagligt att det springer folk på min tomt utan att jag har blivit informerad i förväg, sen för det andra, är det inte ganska rätts-osäkert att någonting som är godkänt dag ett, är olagligt dag två och måste byggas om på min bekostnad.

Diskussions underlag, är det verkligen rätt att göra så här?

Kommuner är som de är, de bryter mer än gärna mot lagar och man kan inte göra någon ting åt det alls.
Visst kan du ringa och ifrågasätta varför de springer runt på din tomt utan att meddela dig, men det kommer inte leda någon stans.
Skaffa en stor jävla björn som går lös på tomten, då slipper man sådant spring.

Att du är tvingad att skicka in ritningar ställer jag mig frågande till. Det enklaste är väl att gräva under trappen och bara dra ut röret ner i en stenkista som du gjort på tomten.
Begär uppskov eller överklaga beslutet?
Citera
2013-06-20, 15:51
Medlem
Gefjons avatar
Fråga hur dom kom fram till att brunnen är kopplad på spillvattnet utan att ha sett ritningarna.

Brunnen behöver ju inte vara kopplad så bara för att dom säger det.

Jag gissar att kommunen gjort en fuling och tar den lätta vägen. Dom lägger bevisbördan på dig och ber dig bevisa att det är rätt kopplat.
Citera
2013-06-20, 15:58
Medlem
TeEsErs avatar
Var det verkligen godkänt att koppla dagvattenbrunnen till spillvattennätet från början eller var det något som missades? Det är inte lagligt bara för att det har missats. Det är upp till dig (eller åtminstone den som byggde) att följa reglerna. Hur ser det ut på ritningen? Ritningarna kan du få ut från kommunens stadsbyggnadskontor (eller liknande).

Nu jobbar jag ju mest med lägenhetshus men avloppsbrunnar i källartrappor brukar oftast bara vara kopplade till stenkistor. I Skåne där jag finns har vi mycket sand i marken så det funkar bra med stenkistor här, kanske värre där du finns. Det KAN ju ha varit så att det var meckigt som tusan att koppla just den brunnen till dagvattenledningen och att avloppet låg närmare så att de tog en liten rövare och tjuvkopplade.

Det är inte så att de har testat nätet med rökbomber eller något liknande? Sätter de rök och övertryck i en sluten del av nätet så kommer det att ryka där utvändiga brunnar är kopplade till avloppsnätet istället för dagvattnet. Men det kanske mest funkar på stuprör där det inte finns något vattenlås om jag tänker efter.

/T
Citera
2013-06-20, 16:07
Medlem
cyber_zekes avatar
Skaffa en björn, den var bra efter det här funderar jag faktiskt på att låsa in hela tomten, då får folk ifrån kommunen inte ta sig in hur som helst. Detta är inte första gången som dom är inne hos mig och springer. Förra gången trodde grannen det var tjuvar.

Jag tror att när huset byggdes var det godkänt att koppla brunnen till spillvattnet eftersom det var så man gjorde då.
Det är ju rätt mycket jobb att fixa till brunnen, så att jag funderar på att plugga den istället. Den personen som skickat brevet till mig har passande nog gått på semester, så honom får man ju inte tag på och ställa frågor till.
Citera
2013-06-20, 16:11
Medlem
cyber_zekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefjon
Fråga hur dom kom fram till att brunnen är kopplad på spillvattnet utan att ha sett ritningarna.

Brunnen behöver ju inte vara kopplad så bara för att dom säger det.

Good point! Skall ta upp detta med honom när han återkommer från sin semester.
Citera
2013-06-20, 17:00
Medlem
Ibland vet jag att kommunen häller i någon färgad vätska i brunnen och kollar sedan rören från ditt hus om det är färgat.
Tycker nog att kommunerna gör rätt som tvingar villaägarna att koppla om stuprör och brunnar till dagvatten.
Vid ett skyfall eller kraftigt regn så blir ju reningsverken fulla och ibland tvingas dom köra ut vattnet direkt utan rening. Är ju inte så jäkla roligt om skitvattnet går bakvägen och fyller några källare.
Men förstår din reaktion att bli tvingad till ändring av något som varit godkänt.
Citera
2013-06-20, 17:15
Medlem
cyber_zekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billy5
Ibland vet jag att kommunen häller i någon färgad vätska i brunnen och kollar sedan rören från ditt hus om det är färgat.
Tycker nog att kommunerna gör rätt som tvingar villaägarna att koppla om stuprör och brunnar till dagvatten.
Vid ett skyfall eller kraftigt regn så blir ju reningsverken fulla och ibland tvingas dom köra ut vattnet direkt utan rening. Är ju inte så jäkla roligt om skitvattnet går bakvägen och fyller några källare.
Men förstår din reaktion att bli tvingad till ändring av något som varit godkänt.

Visst, jag förstår också att det behövs åtgärder ibland. Men är det en gång godkänt borde man inte kunna backa det och tvinga in någon i det nya. Jag tycker att det verkar väldigt rätts-osäkert.Att jag sen själv är tvingad att bära kostnaden för detta är också felaktigt. Tänk om jag nu hade varit fattigpensionär...
Citera
2013-06-22, 14:50
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyber_zeke
Visst, jag förstår också att det behövs åtgärder ibland. Men är det en gång godkänt borde man inte kunna backa det och tvinga in någon i det nya. Jag tycker att det verkar väldigt rätts-osäkert.Att jag sen själv är tvingad att bära kostnaden för detta är också felaktigt. Tänk om jag nu hade varit fattigpensionär...

Det finns ett system där du inte får lov att göra hur du vill och det har med avlopp- och elsystem att göra. Samtliga har den gemensamma nämnaren att systemen tillhör andra. Ska du koppla dig till andras system får du snäll anpassa dig efter deras villkor.

Har du möjlighet så kolla upp på ritningar hur avloppet är kopplat så att det verkligen stämmer som de säger innan du oroar dig för mycket. Sen vet jag inte hur pass snabba kommuner är med sina åtaganden. Det går säkert att dra ut på det hela. Nu har de dock ju själva påbörjat det här så nu är liksom ärendet påbörjat och då är det nog svårt tiga ihjäl det.

/T
Citera
2013-06-22, 17:10
Medlem
cyber_zekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Det finns ett system där du inte får lov att göra hur du vill och det har med avlopp- och elsystem att göra. Samtliga har den gemensamma nämnaren att systemen tillhör andra. Ska du koppla dig till andras system får du snäll anpassa dig efter deras villkor.
/T

Må så vara, men förutsättningarna har ju förändrats. Det har varit godkänt i 60 år, så helt plötsligt får jag ett brev om att en av mina brunnar är olaglig och jag åläggs att bygga om den. Det är det som jag reagerar så starkt på. Dessutom påstår min granne (som också fått samma brev) att det ute i gatan bara går ett avlopp för både spill och dagvatten, varför skall jag då separera mitt när det sen ute i gatan ändå går ihop i samma rör till reningsverket...
Citera
2013-06-22, 17:23
Medlem
Andra är drabbade, kolla här:
http://www.varmepumpsforum.com/vpfor...?topic=51364.0
Citera
2013-06-22, 18:10
Medlem
cyber_zekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cykelpump61
Andra är drabbade, kolla här: