• 1
  • 2
2013-06-19, 20:12
Medlem
Cykeltutas avatar
Jag brukar emellanåt äta på en lokal restaurang som har så jävla gott aromsmör.
Det är vitt, syrligt, en mycket rund och god smak, och när det smälter på köttbiten blir det mer skum än en pöl fett (som vanliga aromsmör brukar bli).
Är det någon som har koll på hur man kan göra nåt liknande? Restaurangen är lite B med övriga attiraljer som potatisen (stripsen verkar vara vanliga euroshopper/motsv strips t ex) så jag tror de kan handla detta smör hos nån grossist då de inte verkar vara så måna om att göra såser och sånt från start så att säga.
Någon kanske känner igen beskrivningen och vet hur man skulle kunna göra ngt liknande hemma med hjälp av creme fraiche eller liknande?
Citera
2013-06-19, 20:19
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cykeltuta
Det är vitt, syrligt, en mycket rund och god smak, och när det smälter på köttbiten blir det mer skum än en pöl fett (som vanliga aromsmör brukar bli).
Är det någon som har koll på hur man kan göra nåt liknande? Restaurangen är lite B med övriga attiraljer som potatisen (stripsen verkar vara vanliga euroshopper/motsv strips t ex) så jag tror de kan handla detta smör hos nån grossist då de inte verkar vara så måna om att göra såser och sånt från start så att säga.
Någon kanske känner igen beskrivningen och vet hur man skulle kunna göra ngt liknande hemma med hjälp av creme fraiche eller liknande?
Är det inte bara rivet limeskal + lite juice de har haft i då?
Om syrligheten går åt citrushållet.
Senast redigerad av MeanME 2013-06-19 kl. 20:22.
Citera
2013-06-19, 20:55
Medlem
Cykeltutas avatar
nej inte citron-syrligt. Mer mjölkigt, filigt syrligt.
Citera
2013-06-19, 21:34
Ta vanligt smör och värm i micron så det är mjukt men det ska inte smälta. Vispa det sen i nån maskin, kommer inte ihåg vad dom heter nu. Ha sen i lite citron eller nåt annat beroende vad du vill göra för smör. Vill du ha lite färg så kan du använda t.ex. ruccola så blir det grönt. Kör på ganska hög hastighet tills det blir typ fluffigt. Sen är det klart Testa dig fram
Citera
2013-06-19, 22:05
Medlem
Cykeltutas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laxtomten
Ta vanligt smör och värm i micron så det är mjukt men det ska inte smälta. Vispa det sen i nån maskin, kommer inte ihåg vad dom heter nu. Ha sen i lite citron eller nåt annat beroende vad du vill göra för smör. Vill du ha lite färg så kan du använda t.ex. ruccola så blir det grönt. Kör på ganska hög hastighet tills det blir typ fluffigt. Sen är det klart Testa dig fram
Nja, det är ungefär så jag gör mitt vanliga aromsmör. Det här är inte samma. Till att börja med är det vitt och inte det minsta smör-gult.
Som en blandning mellan creme fraiche (med lite mer syra) och smör ungefär. Försöker jag vispa/mixa ihop smör och creme fraiche så gissar jag att creme fraichen separerar ganska snabbt.
Citera
2013-06-19, 22:49
Jag gjorde aromsmör förra veckan i köket jag praktiserar i. Det var som du beskriver det, vitt. Med lite spenat eller vad det nu va så det vart lite gröna bitar i och med citronsmak. Men har tyvärr helt glömt bort hur jag gjorde då eller vad jag hade i...
Kan ta reda på det tills imorrn, om intresse finns
Citera
2013-06-19, 23:13
Medlem
Cykeltutas avatar
Citat:
Jag gjorde aromsmör förra veckan i köket jag praktiserar i. Det var som du beskriver det, vitt. Med lite spenat eller vad det nu va så det vart lite gröna bitar i och med citronsmak. Men har tyvärr helt glömt bort hur jag gjorde då eller vad jag hade i...
Blev det mer som skum när det smälte? Skit i övriga indegrienser, det är bara "basen" som är intressant. Ta gärna reda på mer!
Citera
2013-06-20, 00:01
Medlem
christerys avatar
Inte varit med om nåt sånt, men en fundering jag får är om basen inte är smör utan en sås som kylts. Mja....

Får inte till det med skum ändå, men smör är ju tungt och när det smälter blir det oljigt...

Nån sås som skulle vara vettig att kyla ner och servera och som vid upptining reagerar på detta vis - nåt skum förstås, men det skulle ju synas på "smöret" pga bubblorna.

Typ grädde, som ju är smör fast i en annan form, smaksätt den och kyl ner när den är halvstabbig.

Kan det vara så enkelt.... Sen kan man ju stoppa vilken smaksättning till den...

Stavmixer tror jag det var en tidigare skribent hänsyftade till.
Citera
2013-06-21, 12:37
Medlem
Cykeltutas avatar
Citat:
Gerrej att säga att du ska ta reda på mer och sen försvinna från tråden. Recept! Nu!
Citera
2013-06-21, 12:55
Medlem
piassavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cykeltuta

Det låter som smör med vitvinsvinäger. Bara att vispa ihop fluffigt och ev. tillsätta önskade kryddor. Mycket gott.
Citera
2013-06-21, 14:41
Medlem
dePauls avatar
Det skulle kunna vara ett smör som man i östra Europa serverar till grillat kött.

Det handlar om syrlig grädde (smetana) som vispas luftig och blandas till lika delar med halvkylt vispat smör, flingsalt, vitpeppar samt valbara örtkryddor.

~Paul~
Citera
2013-06-21, 16:09
Medlem
Sigge skoogs avatar
Hur svårt kan det vara att bara gå in och fråga invandrarna vad det är för smör om serverar ? Vill man egentligen veta det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in