Citat:
Ursprungligen postat av
Herr.Vaken
Att samarbeta avser jag att mena. Fick uppfattningen att ett inte gick att dela och så lekte jag lite tänkutanförlådan.
Att (försöka) förklara kan vara knepigt. Ordet "samarbeta" gör mig inte klokare.
Däremot tror jag mig förstå nu att du med den splittrade ettan i bilden avsåg att illustrera kvoten ett genom två.
Ett ett genom två som inte är noll komma fem.
Citat:
Vad avser du att mena med "vit"?
Ett försök till en förklaring kan leda till att du förstår bättre, eller till att du förstår sämre.
Om det är möjligt, vilket jag anser att det är, att med det bildspråk som är etablerat i det svenska språket, uttrycka det som att
"Bilda en talserie. Börja med 8. Bilda nya tal genom att dela det innevarande talet med 2."
utgör en bakgrund
mot vilken vi betraktar "8 4 2 0" respektive "8 4 2 1",
och det också, i ännu högre grad, är möjligt att säga att "8420" respektive "8421" (med reservation för ettan) på din bild "halvt.jpg" framträder i svart färg
mot en vit bakgrund,
så har alltså
"Bilda en talserie. Börja med 8. Bilda nya tal genom att dela det innevarande talet med 2."
och färgen vit
bakgrund
gemensamt.
är för "8 4 2 0" och "8 4 2 1"
vad vit är för "8420" och "8421".
Jag hade använt ordet "anammandet" i en text som hade ambitionen att förklara någonting.
När jag betraktade min text insåg jag att jag genom att använda ordet "anammandet" hade infört ett nytt ord som skulle komma att behöva förklaras.
Jag föregrep att någon skulle titta på ordet "anammandet" och undra vad jag menar,
varför jag, skämtsamt, griper in i dennes tankegång med "Just det, 'anammandet'."