2013-06-19, 01:27
Medlem
Var på banken idag och överhörde ett samtal där det var en 16-årig pojk som ville öppna konto (SEB). Så förklarade hon vad man kunde göra med kortet och nämde köp över nätet. Måste man inte vara 18år för att handla över nätet med kort?
//Timess
Citera
2013-06-19, 07:41
Medlem
SchackMatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timess
Måste man inte vara 18år för att handla över nätet med kort?
Det är möjligt att banken inte utfärdar kort som fungerar för köp online för minderåriga, men i övrigt finns det inga restriktioner.
Citera
2013-06-19, 10:20
Medlem
Är man 16 så är man inte minderårig, utan underårig.
När man är 16 så får man väl ha hand om sin egen ekonomi rent lagligt?
Vet inte om en person på 16 kan öppna konto i en bank utan föräldrarnas medgivande.
Citera
2013-06-19, 11:21
Medlem
IMVHOOQs avatar
det är väl så att maestro/visa något är en godkänd betalmetod på ytterst få webplatser.
något - jag kommer inte ihåg vad visa kortet heter, typ visa express
Citera
2013-06-19, 11:24
Medlem
SchackMatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMVHOOQ
det är väl så att maestro/visa något är en godkänd betalmetod på ytterst få webplatser.
något - jag kommer inte ihåg vad visa kortet heter, typ visa express
Du tänker på Visa Electron.

Detta stämmer dock inte. Maestro och Visa Electron fungerar online, så länge banken som utfärdat kortet tillåter onlineköp. Mig veterligen fungerar dock inga svenska Maestro-kort online, men i till exmpel Tyskland och Nederländerna är Maestro mer utbrett och kan användas online.
Citera
2013-06-19, 12:15
Medlem
AngelusDiabolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SchackMatt
Detta stämmer dock inte. Maestro och Visa Electron fungerar online, så länge banken som utfärdat kortet tillåter onlineköp.
Det där är inte helt sant. Visst fungerar det online, men inte överallt. Jag hade ett Visa Electron förut, och det fungerade på många ställen online, men inte överallt. Till exempel så gick det inte att använda på SF för att boka biobiljetter.
Citera
2013-06-19, 12:17
Medlem
Men som swedbanks ungdomslkort det är ju någon typ av visa? Hade ett sånt innan jag gick över till SEB
Kan man handla online på dom? Isf har jag missat mycket :P
Citera
2015-01-29, 18:53
Medlem
Nu är det här lite ressurectionvarning, men eftersom inget svar gavs så:

Enligt 9 kap. 1 § föräldrabalken är den som är under 18 år omyndig och får inte, med undantag som inte gäller i 99% av fallen, själv råda över sin egendom eller åta sig förbindelser. - Med samtycke av förmyndaren, ursprungligt eller i efterhand, kan den omyndige dock företa bindande rättshandlingar.

Undantagen kan vara om den omyndige har tjänat pengarna själv genom arbete eller om 18-åringen är myndighetsförklarad.

Här har ni exempel:
14-åring köper playstation utan föräldrars samtycke. Köpet hävs:
https://lagen.nu/arn/1999-2281

För övrigt är "underårig" och "minderårig" samma sak.

EDIT: Angående banken. Det är inte bankens skyldighet att se till så att ungjäveln inte handlar på internet utan hens föräldrars vetskap. Samtidigt får banken per se inte ingå i avtal med barnet. Då banken inte exponerar sig själv för ekonomisk förlust ifall köpet skulle bli hävt anser banken inte att det finns några problem med att ingå i avtal med en minderårig. Går det åt helvete så spelar det ingen roll med andra ord.
Senast redigerad av Macatho 2015-01-29 kl. 18:55.
Citera
2015-01-29, 18:55
Medlem
EDIT: Angående banken. Det är inte bankens skyldighet att se till så att ungjäveln inte handlar på internet utan hens föräldrars vetskap. Samtidigt får banken per se inte ingå i avtal med barnet. Då banken inte exponerar sig själv för ekonomisk förlust ifall köpet skulle bli hävt anser banken inte att det finns några problem med att ingå i avtal med en minderårig. Går det åt helvete så spelar det ingen roll med andra ord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in