Citat:
Ursprungligen postat av
kalle2525
text
Ja, jag hittade också en hel del dokument igår när jag letade runt.
Men även om det utveckades på Huddinge tror jag att det gjordes i stort samarbete med Profdoc AB som företaget hette då. På den tiden fanns det få journalsystem för slutenvård. Primärvården var mycket längre fram och det som användes i nästan hela Sverige på den tiden var Journal 2 och senare Journal 3. Båda utveckade och levererade av Profdoc.
Jag kan tänka mig några eldsjälar (läs läkare o dyl. som inte ville bota sjuka längre) på Huddinge som ville skapa det "bästa" journalsystemet för slutenvård. Profdoc hoppar naturligtvis på, här finns pengar att tjäna.
Det är ofta så det går till när nya system utvecklas. Jag känner ju bara till hälso&sjukvårdsbranschen, men där är det väldigt tydligt.
Någon på ett sjukhus vill lite mer och lobbar nästan ihjäl sig för att det "måste"till något nytt. Efter det är det bara att kontakta lämpligt företag med några progammerare. Efter några år ska skiten införas, och pengarna flödar in i det företag som nappade. Jag har varit med om det ett otal gånger. Vi pratar ju inte småpengar här. Landstinget står för utvecklingskostnader. Och när det är ett användbart system så köper samma landsting systemet för en större summa. Plus att man betalar en rejäl summa per år för att få använda systemet.