2013-06-18, 12:25
Medlem
Jag undrar av ren nyfikenhet hur lång tid det tar för en kattunge att glömma sin mamma.

Jag har precis skaffat en kattunge, hon var strax över tolv veckor då vi tog henne. Och nu undrar jag hur lång tid det tar för kattungar i hennes ålder att glömma sin mamma? Händer det direkt eller tar det några dagar?

För några månader sen tog jag en katt som då enbart var 8v (ägaren ljög) och jag märker en stor skillnad, då han gick runt och skrek och "letade" efter sin mamma.

Så om någon vet hur lång tid det tar så skulle jag varit väldigt tacksam
(Hoppas nu att denna tråden inte redan finns)
Citera
2013-06-18, 12:39
Medlem
khys avatar
Det går ju inte att svara på riktigt. Men tillbringar du mycket tid med den och ger den kärlek så kommer den glömma sitt förflutna.
Citera
2013-06-18, 12:43
Medlem
olasvenssons avatar
Pappan då? Katt-pappan. Var finns han med i bilden...?
Citera
2013-06-18, 12:51
Medlem
Det tar några dagar bara för både ungar och mamman att glömma varandra dvs. kattmamman tappar sin modersinstinkt och sedan kan hon mycket väl minnas/känna igen dem men hon behandlar då dem som vilka andra främmande katter som helst.
Citera
2013-06-18, 12:52
Medlem
Det var en kvinna som "kan allt" om katter som uttalade sig i ett TV program hon sa följande:

Kattungar bör tidigast tas från sina mammor när de är 12 veckor gamla.
Tar man dem tidigare så kan de bli oroliga som vuxna.
Ett exempel är att de bits mer.
Citera
2013-06-18, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tina1111
Det var en kvinna som "kan allt" om katter som uttalade sig i ett TV program hon sa följande:

Ja det är allmänt känt för de flesta (hoppas jag) att man aldrig tar en kattungen före 12v.
Men även om man gör det så har kattmamman moderskänslor kvar och ungarna saknar givetvis sin mamma de första dagarna. Det går nog inte att säga exakt hur länge det tar, men några dagar kan röra sig om 3-5 dagar skulle jag tro, men det finns alltid risk för att moderkänslorna försvinner för en kattmamma om hon inte skulle hitta sina ungar och risken är att det tar mindre än ett par dagar.

Finns många sidor att läsa om varför man inte tar en kattunge innan 12v. och vilka problem som kan uppstå. Det finns givetvis kattungar där tex. mamman dött, då kan man snabbt ordna en surrogatkattmamma, dvs. hitta snabbt en annan katt som har små ungar, annars får man mata och föda upp ungarna så gott det går, har man väldig tur så klarar de sig bra livet ut, men problembeteenden kan uppkomma pga. detta många månader senare.
http://hittekatter.ifokus.se/article...inst-12-veckor
Citera
2013-06-18, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Pappan då? Katt-pappan. Var finns han med i bilden...?

Mamman var utekatt på landet, så förmodligen grannes hane Inte ofta man vet exakt vem som är pappa då de är bondkatter och utekatter.
Citera
2013-06-18, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tina1111

Jo jag vet att de inte ska vara under 12v & skulle aldrig tagit någon tidigare än så. Svårt att veta hur gammal katten är när uppfödaren ljuger..
Sen va frågan hur lång tid de tar att glömma mannan, för att jag va nyfiken enbart.
Citera
2013-06-18, 14:12
Medlem
Hankatter bryr sig aldrig eller sällan om kattungar. En okastrerad hankatt som ju alla kattpappor är, kan vara väldigt grym med kattungar och tillomed döda dem (även om det kanske inte är vanligt). Kattdjur lever inte i flock, det finns bara ett undantag och det är lejon, men även där kan lejonhanarna vara grymma mot sina och andras ungar. Däremot kan de flesta kattdjurens honor leva i små grupper om de har små ungar.
Citera
2013-06-18, 14:27
Medlem
Tror inte det riktigt handlar om att "glömma", däremot om att bli självständig och stå på egna ben. Då blir det lättare att förstå tanken med 12v eller vad som nu är lämpligt. Katterna måste helt enkelt vara mogna att flytta hemifrån och söka egna domäner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in