2013-06-17, 19:33
Medlem
RoaldDahls avatar
Efter att ett tag ha fått blå skärm precis närsomhelst och i vilket program som helst, off eller online, vid uppstart eller vid avstängning (mer ovanligt dock) och någon text som säger något om dumpar minne och en hel massa annat som jag aldrig hinner läsa -

- så har jag nu senaste börjat få en helvit skärm vid uppstart då och då utan någon som helst text. Ibland tuggar den en stund "i det svarta", (det som kommer innan blå "Win startas" börjar), innan hela skärmen blir vit.

Jag vet inte vad detta är, men det enda jag kan göra i det läget är att tvångsavstänga datorn, "esc" fungerar inte och inte heller "ctr+alt+del" i det läget.

Avser en laptop
Win XP pro
IE 8
Citera
2013-06-17, 19:48
Medlem
RoaldDahls avatar
Om jag köper ny dator...

Det verkar som om min nuvarande dator är på upphällningen, vilket är tråkigt. Den blir ju bara 5 år i december...

Det är en Win XP pro 32-bitars med IE8, 4GB.

När jag läste på boxarna till en del av mina program som jag använder mycket så stod det att de har stöd för Win XP och Win Vista (bara).

Cubase 4 Essential t.ex. Och en massa andra program. Alla program jag har är dessutom 32-bitars.

Kommer jag inte att kunna använda program som är "gamla" om jag köper en sprillans ny dator med Win 8 64-bitars och IE10, 8GB. (om nu Win 8 och IE10 är de senaste varianterna)

Acer, Samsung, Toshiba, Sony funderar jag på.
Citera
2013-06-17, 21:59
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Kan den Vita skärmen åtgärdas?
Svar ja, måla den i windows-blått!

Går det att starta den i Felsäkert läge så kan du köra Ccleaner Portable från USB-pinne och se om det har någon påverkan.

Annars i med en annan hårddisk och försök att nyinstallera XP och se om det blir nåt bättre.

Annars så kan det väl vara dags att byta upp sig, för den är ju inte direkt ny. Berätta gärna märke och exakt modellbeteckning så går det lättare att utröna vad felet kan vara. Om du har grafikkort GeForce 8000 serien så kan det vara det som är på gång att avlida, kan vara det även med annat. Isf är det väl bara att kasta skiten.
Citera
2013-06-17, 23:30
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
Går det att starta den i Felsäkert läge så kan du köra Ccleaner Portable från USB-pinne och se om det har någon påverkan.

Annars i med en annan hårddisk och försök att nyinstallera XP och se om det blir nåt bättre.

Annars så kan det väl vara dags att byta upp sig, för den är ju inte direkt ny. Berätta gärna märke och exakt modellbeteckning så går det lättare att utröna vad felet kan vara. Om du har grafikkort GeForce 8000 serien så kan det vara det som är på gång att avlida, kan vara det även med annat. Isf är det väl bara att kasta skiten.

De gånger det är Vit skärm från början är det vit skärm från början och jag når inte Felsäkert läge då,
men alla övriga gånger kan jag nå Felsäkert läge.

Nyinstallera Win XP är lite tjatigt, gör det fem gånger om året pga diverse strul.
Ny hdd har jag tänkt på.

De flesta felen verkar hänga samman med att mitt IE är 8.

Det är en Toshiba Satellite Pro
4GB RAM. Intern hdd 250 GB.
ATi Mobility Radeon HD 3470
Senast redigerad av RoaldDahl 2013-06-17 kl. 23:38.
Citera
2013-06-19, 11:42
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
De gånger det är Vit skärm från början är det vit skärm från början och jag når inte Felsäkert läge då,
men alla övriga gånger kan jag nå Felsäkert läge.

Nyinstallera Win XP är lite tjatigt, gör det fem gånger om året pga diverse strul.
Ny hdd har jag tänkt på.

De flesta felen verkar hänga samman med att mitt IE är 8.

Det är en Toshiba Satellite Pro
4GB RAM. Intern hdd 250 GB.
ATi Mobility Radeon HD 3470

Det var en fil och ett filfragment som hamnat fel från ett program.
Citera
2013-06-19, 13:57
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Det var en fil och ett filfragment som hamnat fel från ett program.
Vilket program?
Hur löste du det då?
Citera
2013-06-19, 15:04
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
Vilket program?
Hur löste du det då?

Flyttade och raderade skiten.
Citera
2013-06-21, 02:09
Medlem
RoaldDahls avatar
Har fått svar från diverse programsupporter nu.

I helvete heller att man kan använda samma gamla program som tidigare, när man byter operativsystem, i mitt fall från Win XP pro 32 bitar till Windows 8 64-bitar. Oftast går det inte alls tyvärr! Men man kan ju alltid prova... Och uppdateringar kostar ju dessutom många gånger nästan exakt lika mycket som att köpa ett dylikt helt nytt sådant program från början.

Det värsta är dock när det finns maskinvara/kringutrustning som datorn kräver andra drivrutiner för.

Jag hoppas naturligtvis kunna använda så mycket som möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in