• 1
  • 2
2013-06-17, 13:42
Medlem
Hallå där!

Efter en snabb avinstallation av Gnome 3 temat till Ubuntu med följande kommando: "sudo apt-get remove gnome-shell" så går det inte längre att logga in på min bärbara dator? Jag har försökt åtgärda problemet via en USB-installation samt backup av data, men inget tillåts då det inte går att autentisera?

Startar datorn > kommer till inloggningsmenyn > skriver in mitt busenkla lösenord > får följande meddelande: "failed to load session gnome".

Hur gör jag för att återställa min data, eller helst av allt åtgärda mitt Gnome 3 problem, eller rent utsagt åter välja Ubuntus standard skal utan en fullskalig ominstallation, så att man kan logga in under/ utan Gnome på nytt?

Tack på förhand
M9A2
Senast redigerad av M9A2 2013-06-17 kl. 14:04.
Citera
2013-06-17, 14:19
Medlem
TorrentLovers avatar
Har du något annat DE installerat? Vilket då, i sådana fall? Är du säker på att konfigurationsfilerna i din hemmapp ägs av dig, och inte av root?
Citera
2013-06-17, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Har du något annat DE installerat? Vilket då, i sådana fall? Är du säker på att konfigurationsfilerna i din hemmapp ägs av dig, och inte av root?
Jag har noll koll på vad som ägs av root eller inte, men nu talar vi om filer som jag har fört över från min stationära Windows 7-burk till hemmappen under hämtade filer: det vill säga smått viktiga dokument och media – har kört Linux Ubuntu sedan Q3 2012.
Citera
2013-06-17, 14:40
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:

Precis detta som hindrar Linux, nix, ubuntu bla bla att bli större än vad det är. Vadfan liksom. När ska det komma EN ENDA FUNGERANDE dist istället för tusen olika? Kan ingen köpa upp Ubuntu och släppa en LÅST dist som blir användbar trots minimala och små misstag.
Det är som att man skulle kunna avinstallera EXPLORER.EXE i Windows. Säkert jätte-uber-bra för den som kan och vet varför den gör det och hur man gör, men då skulle personen valt en dist där sådant är möjligt och inte den låsta.

Folk vill köra Ubuntu för miljöomväxlingens skull och pröva lite andra saker än gamla vanliga windows. Inte sitta och programmera i x11, configs, chmod och annat hela tiden.

Tills detta är löst förblir Linux ett nörd-os som aldrig kommer slå igenom. Kanske på mobiler men då är det just för att användaren inte kan komma åt att förstöra det.

Tack för lånet av tråden för att uttrycka mig om det här!
Citera
2013-06-17, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Precis detta som hindrar Linux, nix, ubuntu bla bla att bli större än vad det är. Vadfan liksom. När ska det komma EN ENDA FUNGERANDE dist istället för tusen olika? Kan ingen köpa upp Ubuntu och släppa en LÅST dist som blir användbar trots minimala och små misstag.
Det är som att man skulle kunna avinstallera EXPLORER.EXE i Windows. Säkert jätte-uber-bra för den som kan och vet varför den gör det och hur man gör, men då skulle personen valt en dist där sådant är möjligt och inte den låsta.

Folk vill köra Ubuntu för miljöomväxlingens skull och pröva lite andra saker än gamla vanliga windows. Inte sitta och programmera i x11, configs, chmod och annat hela tiden.

Tills detta är löst förblir Linux ett nörd-os som aldrig kommer slå igenom. Kanske på mobiler men då är det just för att användaren inte kan komma åt att förstöra det.

För mer dagliga uppgifter som kontors och skolarbete är Ubuntu perfekt, distributionen har det mesta inkl. ett fullskaligt OpenOffice-paket, men för spel är det tyvärr fortfarande Windows som gäller.

Finns det någon där ute som sitter på några rader kod för att åtgärda mitt problem med Gnome eller blir det till att ominstallera hela system igen?
Citera
2013-06-17, 16:09
Medlem
Nu kommer jag inte exakt ihåg hur man gör i Ubuntu, men du borde ju kunna öppna ett skal (bash) på något vis? Därifrån kan du sedan, dels flytta över dina filer till en extern enhet, men bäst är väl att bara installera Gnome igen.

Byt ut "remove" mot "install" och se vad som sker.

Edit: är det så att du avinstallerade för att du ogillade Gnome kan du givetvis byta ut "gnome-shell" mot vilket skrivbord du nu vill ha. Varför inte KDE: http://www.debianadmin.com/install-k...in-ubuntu.html

Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ

Håll dig till Windows du.
Senast redigerad av Örfil 2013-06-17 kl. 16:13.
Citera
2013-06-17, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Örfil
Nu kommer jag inte exakt ihåg hur man gör i Ubuntu, men du borde ju kunna öppna ett skal (bash) på något vis? Därifrån kan du sedan, dels flytta över dina filer till en extern enhet, men bäst är väl att bara installera Gnome igen.

Byt ut "remove" mot "install" och se vad som sker.

Edit: är det så att du avinstallerade för att du ogillade Gnome kan du givetvis byta ut "gnome-shell" mot vilket skrivbord du nu vill ha. Varför inte KDE: http://www.debianadmin.com/install-k...in-ubuntu.html
Testkörde "apt-get install gnome-shell" i terminalen utanför login-menyn, men även här ber den om mitt användarnamn som lösenord vilket är mitt första namn och lösenord, autentiserar varpå terminal som operativsystem svartskärmar.

Går det på något sätt att återställa original installationen av Ubuntu 13.04, utan att man går miste om alla sin data? Jag har förövrigt valt att inte kryptera min hårddiskpartiton.
Senast redigerad av M9A2 2013-06-17 kl. 17:44.
Citera
2013-06-17, 21:09
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M9A2
Testkörde "apt-get install gnome-shell" i terminalen utanför login-menyn, men även här ber den om mitt användarnamn som lösenord vilket är mitt första namn och lösenord, autentiserar varpå terminal som operativsystem svartskärmar.

Går det på något sätt att återställa original installationen av Ubuntu 13.04, utan att man går miste om alla sin data? Jag har förövrigt valt att inte kryptera min hårddiskpartiton.
JA!

Men varför göra det när du kan fixa problemet själv?
Växa till en annan konsol med CTRL + ALT + F-knapp, logga in och kör:
Kod:
cd ~
chown `whoami`:`whoami` -R *
cd ~/.config
Fungerar det nu?

För att installera/uppdatera Unity och fixa trasiga paket, kör:
Kod:
sudo apt-get update
sudo apt-get install -f
sudo apt-get install ubuntu-desktop
sudo dpkg-reconfigure ubuntu-desktop
sudo reboot
Citera
2013-06-17, 22:07
Medlem
Citat:
JA!

Kod:
cd ~
cd ~/.config
Fungerar det nu?

Kod:
sudo apt-get update
sudo apt-get install -f
sudo reboot
CTRL + ALT + F funkar tyvärr inte och det ända terminal lika fönster jag får upp är genom att trycka in Ctrl + Alt + F1, men även där fortsätter den att fråga efter användarnamn som lösenord i ett terminal liknande fönster (svart heltäckande bakgrund med vit text) så fort jag knappat in den första raden kod: "cd ~".
Citera
2013-06-17, 22:39
Medlem
Detta hände mig också, löste det aldrig så installerade om ubuntu, vore kul att se om några av metoderna som nämns här fungerar.
Mvh
Citera
2013-06-17, 22:52
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M9A2
CTRL + ALT + F funkar tyvärr inte och det ända terminal lika fönster jag får upp är genom att trycka in Ctrl + Alt + F1, men även där fortsätter den att fråga efter användarnamn som lösenord i ett terminal liknande fönster (svart heltäckande bakgrund med vit text) så fort jag knappat in den första raden kod: "cd ~".
Det jag menade med F-knapp är just F1, F2, F3, F4 osv...
Citera
2013-06-17, 23:06
Medlem
Citat:
JA!

Kod:
cd ~
cd ~/.config
Fungerar det nu?

Kod:
sudo apt-get update
sudo apt-get install -f
sudo reboot
Citat:
Ursprungligen postat av SweCrime
Detta hände mig också, löste det aldrig så installerade om ubuntu, vore kul att se om några av metoderna som nämns här fungerar.
Mvh
Citat:
Det jag menade med F-knapp är just F1, F2, F3, F4 osv...
Efter många om och men valde jag till sist att skruva ut hårddisken, för att sedan koppla in den i min stationära dator lite halvtaskigt för att säkerhetskopiera mina filer, men då Windows prompt väljer att varken läsa min nuvarande EXT4-partition eller göra den tillgänglig i diskhanteraren, fick jag först ladda ned Ext2Fsd för att till sist aktivera funktionen via inställningarna, välja en enhetsbeteckning, klicka på applicera och starta om datorn.

Min lite halvtaskigt monterade hårddisk: http://lookpic.com/O/i2/1654/0Wo1nq1d.jpeg
Källa: http://www.howtogeek.com/112888/3-wa...-from-windows/

Mina filer är nu räddade. Tack för all er hjälp!
M9A2
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in