Citat:
Ursprungligen postat av
blown
Jag har faktiskt kommit lite i ordning med detta problem. Dels blev det bättre när jag fick andra arbetsrutiner och mindre stress, och dels ägnar jag mig åt en liten ritual varje kväll då jag tänker igenom hela min dag innan jag ska somna. Ett sätt att processa allt som hänt under dagen och varva ner hjärnan inför sömnen.
Jag märker direkt när jag slarvar med sånt här eller ligger och mobilsurfar innan jag ska sova, för då har jag en sån här "dröm" igen och "vaknar till" medan jag står och vänder ut och in på alla sängkläder i jakt på en ekorre eller så.
Så det är ett litet råd jag har. Försök att beta av och gå igenom händelser så att du har gått igenom det mentalt, så blir det inte så mycket konstigt att drömma om sen

Bra råd generellt. Hypnapompa hallucinationer (uppkommer i samband med uppvaknandet) minskar ofta drastiskt om man inte "ligger och drar sig/somnar om" på morgonen, dvs har fasta rutiner för sömn och uppvaknande. Exakt samma rutin VARJE morgon, och problemen löser sig för det mesta.
Stress påverkar negativt, och många som lidit av sömnhallucinationer har blivit hjälpta av
avslappningsövningar/affirmationer före sängdags, där man intygar sig själv om att man kommer att sova lugnt och vakna upp lugnt. De sista bilderna som hjärnan bearbetar innan man somnar är viktiga, därför bör man inte titta på skräckfilmer/IS-snuffmovies och annat upprörande sent på kvällen om man vill garantera en god nattsömn.
Har man riktigt stora besvär så är
barnfilmer (Bamse och annat extremt trygghetsskapande) inte att förakta, om man känner att det funkar rent mentalt givetvis

.
Lycka till i framtiden, hoppas det positiva håller i sig!
Ps: har du problem med invasion av ekorrar i bostaden? Har aldrig hört talas om något liknande. Personligen gillar jag ekorrar skarpt. Ds.