Citat:
Ursprungligen postat av
Snygg-Hasse
Du ältar när du inte har något att göra, typ när du ska sova. Det innebär att det bästa sättet att bli av med grubblet är att sysselsätta dig med en massa annat. Om du hela tiden är upptagen med annat kommer du (åtminstone temporärt) glömma bort problemen. Det kan i sin tur skapa en ny positiv spiral.
Ut och gör skit. Träffa människor, gör nya misstag, ha roligt, ha det jobbigt, festa, and all that jazz.
I värsta fall kan du prova KBT.
Gillade det här inlägget, fick en känsla av klackspark där. Ser saker som större än vad dom är, och vet att det är tankar, men jag blir ju både lamslagen och galen av att älta.
Problemet är att jag nog blivit beroende av den lugnande effekten som en del ältande kan ha.
Märker ibland att jag är ångestfri, och mår rätt bra liksom, men så är det som att något fattas..
Och så är man igång igen, känns inte som att jag förtjänar att må bra och skratta, fast jag bara försöker vara hjälpsam och trevlig, hakar upp mig och ältar på misstag och dåligt beteende som man har haft, och känner skam och ångest. Och en dålig självkänsla kommer tillbaka.