2013-06-16, 17:21
Hej

Fått meddelanden senaste tiden "your startup disk is almost full".. Har rensat en del gammalt skräp, men idag är allting kaos - ingenting vill starta. Får bara ngt felmeddelande ang skype, sen vill inget mer starta upp, varken docs eller några program.

Lyckas dock komma in i system preferences, vad kan man hitta på därifrån? Kommer varken in i papperskorg eller downloads för att rensa ytterliggare.. desktop är helt grå, och inga folders finns där, kommer bara in på applesymbolen längst upp till vänster -via den kunde jag nu öppna firefox från recent items.

Finns det något man kan göra online via någon hemsida? Eller rensa program/filer via system preferences?

Mvh
Citera
2013-06-16, 17:23
Medlem
tzjs avatar
Starta om med shift nedtryckt. Släpp inte shift förrän du ser en progressbar i underkant av skärmen vid apple-loggan. Logga sedan in på ditt konto.

Återkom.
Citera
2013-06-16, 18:00
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Starta om med shift nedtryckt. Släpp inte shift förrän du ser en progressbar i underkant av skärmen vid apple-loggan. Logga sedan in på ditt konto.

Återkom.
Tackar, är inne i detta boot mode nu .. dock verkar det som att papperskorgen inte fungerar som den ska(?) kastat en hel del och varje gång jag droppar ngt där så måste jag type'a in password (så var det inte förr) + att hur mkt jag än kastar så står det bara att jag har 588mb ledigt på hårddisken, hmm.

Finns det några online-tricks, repair eller något man kan ladda ner för att rensa? eller som pc's defrag osv?

Mvh
Citera
2013-06-16, 18:18
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johan831
Tackar, är inne i detta boot mode nu .. dock verkar det som att papperskorgen inte fungerar som den ska(?) kastat en hel del och varje gång jag droppar ngt där så måste jag type'a in password (så var det inte förr) + att hur mkt jag än kastar så står det bara att jag har 588mb ledigt på hårddisken, hmm.

Finns det några online-tricks, repair eller något man kan ladda ner för att rensa? eller som pc's defrag osv?

Mvh

Skulle kunna vara korrupta skivbehörigheter. Starta om datorn som vanligt, öppna skivverktyg och markera din hårddisk till vänster. Klicka sedan på reparera skivbehörigheter. (Vilket iofs är typ samma sak som säker start)
Citera
2013-06-16, 18:20
Citat:
Skulle kunna vara korrupta skivbehörigheter. Starta om datorn som vanligt, öppna skivverktyg och markera din hårddisk till vänster. Klicka sedan på reparera skivbehörigheter. (Vilket iofs är typ samma sak som säker start)
Tack för all hjälp, ska testa detta
Citera
2013-06-17, 07:15
Medlem
Rassas avatar
Citat:

En liten korrigering: reparera skivbehörigheter och säker start är inte samma sak, inte ens nära

Säker start kontrollerar och reparerar eventuella fel på filsystemet, tömmer typsnittscache och läser endast in nödvändiga drivrutiner (Kernel Extensions). Dessutom stängs eventuella startobjekt av och alla typsnitt som inte ligger i /System/Library/Fonts avaktiveras.

Reparera skivbehörigheter kontrollerar program som har installerats med Apples paket-installerare och därmed lämnat ett kvitto i mappen /Library/Receipts. Om behörigheterna mellan det installerade programmet och kvittofilen skiljer sig åt så kommer dom att rättas till. Om man har problem med starta program så kan en sådan reparation göra nytta. Det gäller alltså bara sådant som har en paket-installerare (dubbelklick för att installera, typ) och inte drag-och-släpp-installationer som tex Firefox.
Citera
2013-06-17, 19:58
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
En liten korrigering: reparera skivbehörigheter och säker start är inte samma sak, inte ens nära

Säker?

Något kanske det skiljer sig, det kan jag gå med på.
Citera
2013-06-18, 09:18
Medlem
Rassas avatar
Citat:
Säker?

Något kanske det skiljer sig, det kan jag gå med på.

Ja, säker. Det är inte alls samma sak:

Safe Boot: http://support.apple.com/kb/HT1564

Repair Permissions: http://support.apple.com/kb/ht1452

Hur som helst, nu är vi ute i OT-träsket och trampar

TS problem verkar bero på en allt för full hårddisk. Om det inte går att rensa den manuellt kanske en radering och ominstallation av system och program är lösningen? Förutsatt att det finns backup, förstås. Då kan man lägga tillbaka grejerna i kontrollerad ordning så att man inte fyller upp disken igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in