• 1
  • 2
2005-06-08, 16:18
Medlem
Hagfjälls avatar
Jag låg och solade på våran balkong nyligen och kom då att tänka på en sak, konstiga lagar. Jag själv vet inga konstiga lagar men jag gissar på att någon annan vet, därför frågar jag här!

Edit: Skrev lite längre.
Citera
2005-06-08, 16:26
Medlem
hagge3s avatar
Menar du i Sverige eller över hela världen?

Sverige: http://www.dumblaws.com/laws.php?site=laws&cid=166

Övriga länder: http://www.dumblaws.com/laws.php?site=laws
Citera
2005-06-08, 16:31
Medlem
Hagfjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagge3
Menar du i Sverige eller över hela världen?

Sverige: http://www.dumblaws.com/laws.php?site=laws&cid=166

Övriga länder: http://www.dumblaws.com/laws.php?site=laws

Världen totalt. Nu blev inte tråden som jag hade tänkt mig, du kom med en länk med en gång vilket gjorde att alla svaren fanns med en gång. :P
Citera
2005-06-08, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hagfjäll
Världen totalt. Nu blev inte tråden som jag hade tänkt mig, du kom med en länk med en gång vilket gjorde att alla svaren fanns med en gång. :P

Det blir aldrig riktigt som man tänkt sig
Citera
2005-06-08, 16:40
Medlem
202walkers avatar
Hmm... När det gäller svenska lagar så:

Äldre västgötalagen hade en tariff för hur mycket man fick böta för att man haft ihjäl någon. Dödade man en t.ex.,
Svensk eller småländsk: 8 örtugar (silver) + 13 marker
Dansk eller norsk: 9 marker
Söderman (t.ex. tysk) eller engelsman: 4 marker + 2 marker till kungen

I Bjärköarätten stod att man fick böta 80 marker om man dödade någon på allmänt torg före middag. Efter middag var det billigare, då fick man bara böta 40 marker.

I 1608 års lag var det belagt med dödsstraff att vara olydig mot sin mor eller far.

1734 års lag föreskrev att det var belagt med dödstraff att sätta på djur. Djuret skulle också dödas eftersom man trodde att det skulle födas korsningar mellan djur och människor annars och att dessa var typ "djävulens tjänare"...

Och i 1734 års lags missgärningsbalk:
III Cap. Om swordom och sabbatsbrott.
3.1. Brister någor ut i eder och swordom wid Gudstiensten; plichte med fyratijo daler, eller fängelse wid watn och bröd.

Ord och inga visor .

Egentligen var de ju inte märkliga på sin tid, så man får akta sig när man skrattar åt gamla lagar .

Sen finns det ju en massa lagar i USA om att man får plikar med livet för att man ridit på en gris typ osv...
Citera
2005-06-08, 16:50
Medlem
202walkers avatar
Tycker ärligt talat att de svenska lagarna på http://www.dumblaws.com/laws.php?site=laws är speciellt märkliga.
Citera
2005-06-08, 17:02
Medlem
Övrigt -> Kriminologi & Juridik
Citera
2005-06-08, 17:13
Medlem
Makehastes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 202walker
Hmm... När det gäller svenska lagar så:

Äldre västgötalagen hade en tariff för hur mycket man fick böta för att man haft ihjäl någon. Dödade man en t.ex.,
Svensk eller småländsk: 8 örtugar (silver) + 13 marker
Dansk eller norsk: 9 marker
Söderman (t.ex. tysk) eller engelsman: 4 marker + 2 marker till kungen

I Bjärköarätten stod att man fick böta 80 marker om man dödade någon på allmänt torg före middag. Efter middag var det billigare, då fick man bara böta 40 marker.
Har även hört rykten om en lag från svenskt 1600-tal om "Lekare ligga ogill" - Att man fick ha ihjäl spelemän och gycklare utan juridiska påföljder. Kan vara en vandringssägen men i ljuset av dina övriga exempel låter det inte helt omöjligt.
Citera
2005-06-08, 17:21
Medlem
202walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makehaste
Har även hört rykten om en lag från svenskt 1600-tal om "Lekare ligga ogill" - Att man fick ha ihjäl spelemän och gycklare utan juridiska påföljder. Kan vara en vandringssägen men i ljuset av dina övriga exempel låter det inte helt omöjligt.

Stämmer... berodde nog på att rätten förr var uppbyggd på ättesamhället. Det var t.ex. släkten till offret som fick bötespengarna och straffa förrövaren. Kringresande gycklare och narrar hade ju ingen ätt att luta sig tillbaka mot. Dessutom var det ju "lagligare" att slå hårdare ju längre ifrån personen kom.

Gällande gycklarbestämmelserna så har jag för mig att man skulle smörja in en kvigas(?) svans med typ olja och om narren inte kunda hålla fast i den när man piskade(?) kvigan så fick man ha ihjäl (eller iaf misshandla) narren...
Humor på 1600-talet...

EDIT: Aha!!

"Detta är lekares rätt.
Blir en lekare slagen; det skall alltid vara ogillt. Blir en lekare skadad, den som går med giga eller far med fiddla eller trumma, då skall [man] taga en otam kviga ok få den upp på en kulle. Då skall man raka allt hår av svansen och sedan smörja den. Då skall man ge lekaren nysmorda skor. Då skall lekaren taga kvigan i svansen. En man skall slå till med en vass piska. Kan han hålla, då skall han hava den goda ägodelen, och njuta den som en hund njuter gräs. Kan han inte hålla så have och tåle han det som han fick: skam och skada."

(Äldre västgötalagen... men den är från slutet av 1200-talet har jag för mig)
Citera
2005-06-08, 22:55
Medlem
Realists avatar
Jag har för mig att det var en upprensningsaktion på 80 talet(Eller 70talet) för att få bort äldre inaktuella lagar.
Den enda lagen som togs bort var den som förbjöd män att vara ensamma fåraherdar på grund av risken för tidelag.

Eller är det bara en kul historia? Jag vet inte, vet ni?
Citera
2005-06-09, 00:20
Medlem
202walkers avatar
En ganska skum grej är att sexuella övergrepp inom äktenskapet inte, i praktiken, kunde bedömdas som våldtäkt förrän 1984 i Sverige. Det var iaf innan dess inte ett brott som föll under allmänt åtal, utan målsäganden fick driva målet som ett enskilt åtal.
Citera
2005-06-09, 07:18
Medlem
Hörde om nån stat i USA där brandkåren skulle rycka ut innan det började brinna eller liknande, men det kanske bara är en vandringssägen, nån som vet mer?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in