2013-06-16, 15:10
Medlem
Hej.
Jag har sugen på att skaffa en hund ett tag, bor nämligen i en enklare stuga så jag har nära till natur och bra möjligheter att skaffa en hundgård.

Nu har vi fått kattungar här hemma så jag tänkte ta två av dom. En svart och en grå, båda ser ut att ha riktigt rolig personlighet. Enligt vad jag kan hitta på internet ska dom vara hos mamma hela 12 veckor, stämmer det?

Tänkte göra katterna personliga och lydiga, lite som hundar. Är det svårt? Har all tid i världen, jobbar bara halvtid och tålamodet är det inget fel på. :-)

Behöver alla tips jag kan få från kattägare!

Har förövrigt redan kattlucka i dörren, så det ska inte vara några problem.

Vad ska man välja, två hankatter eller en honkatt och en hankatt?

Ända jag är orolig för är att det finns en riktigt bitig hankatt som går runt här, verkar inte som han är speciellt glad mot andra katter... Hur hanterar man det? Verkar vara en hemlös katt.

Många frågor, hoppas ni kan besvara några iallafall.

Tack på förhand.
Senast redigerad av town 2013-06-16 kl. 15:13.
Citera
2013-06-16, 16:04
Medlem
Ja dom ska vara hos sin mamma i 12 veckor, det stämmer. Glöm inte att avvänja dom från mamman innan dom säljs annars kan det bli jobbigt och börja när dom sedan blir lite äldre och börjar få tänder lite mjukmat så att dom vänjer sig. Köp kattungetorrfodwr när dom blivit ännu lite äldre typ 10 veckor. Håll på med katterna mycket om du vill få dom bra, lek med dom, träna trix till exempel vacker tass. Ska du ha två katter så ska du ha helst en hane och hona och om du inte vill få ungar så får du kastrera dom. Två hannar går inte då dom ska se vem som är tuffast och till slut ger sig den svagaste av och du får nog inte se en skymt av den mer. ( Fakta baserad på erfarenhet ) två honor går också bra, vi har just nu två honor och en hanne hos oss, alla kastrerade och steriliserade. Vad gäller den hankatten så finns det inte så mycket att göra, vi har massa sådana runt huset också som är elaka mot katterna men dom jagar iväg den men det kan bli så att dom får sår så ha inne dom på nätterna helst för säkerhets skull. hoppas det räckte som svar och du får gärna fråga mer om du vill.
Citera
2013-06-17, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flach98
Ja dom ska vara hos sin mamma i 12 veckor, det stämmer. Glöm inte att avvänja dom från mamman innan dom säljs annars kan det bli jobbigt och börja när dom sedan blir lite äldre och börjar få tänder lite mjukmat så att dom vänjer sig. Köp kattungetorrfodwr när dom blivit ännu lite äldre typ 10 veckor. Håll på med katterna mycket om du vill få dom bra, lek med dom, träna trix till exempel vacker tass. Ska du ha två katter så ska du ha helst en hane och hona och om du inte vill få ungar så får du kastrera dom. Två hannar går inte då dom ska se vem som är tuffast och till slut ger sig den svagaste av och du får nog inte se en skymt av den mer. ( Fakta baserad på erfarenhet ) två honor går också bra, vi har just nu två honor och en hanne hos oss, alla kastrerade och steriliserade. Vad gäller den hankatten så finns det inte så mycket att göra, vi har massa sådana runt huset också som är elaka mot katterna men dom jagar iväg den men det kan bli så att dom får sår så ha inne dom på nätterna helst för säkerhets skull. hoppas det räckte som svar och du får gärna fråga mer om du vill.

Tack för svar!

Har svårt att se om det är hanar eller honor, hittade en hemsida där det skulle vara lättare att se, får titta imorgon.

Kattmamman har gömt sina ungar, tror du att det stör henne att man är där? Nu satte jag en skål mat utanför hennes bo (dom ligger på ett loft ovanför garaget) är det dumt?

Svårt att veta hur man ska bete sig mot kattmamman, hon är inte helt tam.
Citera
2013-06-17, 09:25
Medlem
Beror på. Hur gamla är ungarna? Dom första veckorna ska du undvika att vara där och störa allt för mycket men att gå och lämna en skål spelar nog inte större roll, det är nog om du redan går och pillar i boet när dom är väldigt små och eftersom du sa att kattmamman inte är tam så kanske hon lämnar ungarna men så länge du inte stör alltför mycket tror jag det går bra!
Citera
2013-06-17, 10:23
Medlem
Det går utmärkt att ha två hanar eller två honor. Lite risky ha en hane o hona,inte minst iom att man kanske inte hinner med att kastrera.

Bra att ge kattmamma mat, men låt dem som sagt vara lite ifred och närma dej sås. Annars drar hon förmodligen med ungarna. Var dock beredd på att mammakatt om hon accepterar er kan få för sig att stanna hon med!

Om katten vill bli tränad är helt upp till katten själv

Vi har två numer kastrerade hankatter varav en blivit områdets plåga så du får nog se tiden an med den aggressive katten. Möjligt är att han hoppar på dina små, men mammakatt kanske redan mutat in området? Eller så tar en av dina över. Hoppas Lingongrovan kikar in i tråden och kan ge råd om det.

Annars finns det massor av "ta hand om kattunge-trådar" här på forumet.
Citera
2013-06-18, 01:50
Medlem
Tack för svaren!

Går bättre och bättre med kattungarna, leker med dom i boet och dom verkar piggare för varje dag. syns redan vilken personlighet dom alla har.

Vad jag kan se så är det en hane och tre honor. Tanken är att ta två honor som är i stortsett identiska utseendemässigt, skillnaden är att den ena är lugn och den andra är väldigt busig.

Av vad jag kan läsa till mig är dom någonstans mellan 3-4 veckor gamla.. svårt att säga. Syns iallafall att dom börjar få tänder.

Citat:
Annars finns det massor av "ta hand om kattunge-trådar" här på forumet.

Tack! Ska titta runt.
Citera
2013-06-18, 03:41
Medlem
Aha, då har du mer än halva inne med kattmamman. Att tänka på dock är detta att hon med kan få för sig att hon bor hos er. Kanske kommer hon då på köpet eller kanske får du henne aldrig ens att gå genom kattluckan. De små lär sig snabbt och kan tycka kattlucka är världens roligaste grej om de får upptäcka den på egen hand eller om måste lockas med godis. Bäst är t ex bara lämna dörren öppen och visa vilken rolig grej det är, alltså hela dörren och kattluckan. Lite samma senare med kattboxen låt den bara stå på golvet. Den ska vara en kul grej att leka och sova i, så är det lättare ta dem till veterinären sen
Citera
2013-06-18, 09:24
Medlem
Jag skulle skaffa två hankatter (billigare kastrera) se till vaccinera dom och låta dom vara inne tills dom är stora nog inte bli offer för rovfåglar, rävar , skator och andra katter samt är kastrerade.

En honkatt och hankatt slutar ofta i att honkatten får ungar allt för ung vilket kan leda till stora kostnader med kejsarsnitt osv.

Två honor dyrare kastrera vilket är ett måste.

Gör upp en plan för kattmamman också risken finns hon drar om ett tag dom flyttar runt ungarna rätt ofta, hon behöver få hjälp med kastrering och ett hem. Risken finns att hon drar om hon börjar löpa och det lär hon göra snart igen om man har otur.

Även "vilda" katter kan man få trivas inne en del tom så mycket dom inte vill gå ut, det är ett hårt liv där ute.
Senast redigerad av Sana 2013-06-18 kl. 09:27. Anledning: tillägg
Citera
2013-06-18, 21:36
Medlem
Min erfarenhet säger att det är fullt möjligt att träna katter till lite samma saker som hundar, men det kräver ungefär en halvmiljon gånger så stort tålamod, att försöka vara envisare än en katt är inte helt enkelt kort och gott
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in