2013-06-15, 00:19
  #1
Medlem
Hallå!

Reser snart med lillbrorsan som har fått Oxascand 15mg utskrivet på grund av flygrädsla.
Lyckligtvis är jag själv inte lika orolig som honom över flygningen, men ändå nervös. Jag läste att de kan användas vid sömnproblem.

Resan är strax över 12 timmar och det vore onekligen skönt att få lite extra hjälp att slappna av/somna ett tag, något som jag normalt har väldigt svårt att göra på flygplan.

Min fråga är egentligen om Oxascand 15mg skulle ha någon effekt på mig överhuvudtaget om jag inte är ångestfylld.

Aldrig använd något lugnande eller droger i övrigt.
__________________
Senast redigerad av Uniqed 2013-06-15 kl. 00:27. Anledning: Förtydligande.
Citera
2013-06-15, 00:23
  #2
Bannlyst
Min fru är psykolog, så jag vet endel.
Oxascand är mycket beroendeframkallande, därför kommer en läkare aldrig ge dig det direkt.

Om du är nervös bara för flyga , då ska du be få 25mg Atarax en karta 25st. Ta 5st dagen innan resan , och 5st under dagen du reser, tur och retur 20st. Du kommer garanterat vara lite små trött och borta, inte alls nervös
Citera
2013-06-15, 00:29
  #3
Medlem
ÄlskaMigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmasters
Min fru är psykolog, så jag vet endel.
Oxascand är det farligaste Bensot. Det absolut mest beroendeframkallande som finns.

Om du är nervös bara för flyga , då ska du be få 25mg Atarax en karta 25st. Ta 5st dagen innan resan , och 5st under dagen du reser, tur och retur 20st. Du kommer garanterat vara lite små trött och borta, inte alls nervös
Psykolog, alltså inte läkare.
Vad är det för skit om att det skulle vara "farligaste benzot"?
Vill du säga att TS skulle bli beroende av att ta oxazepam 2 gånger? Du måste vara hög...


TS: Utan ångest får du ändå en avslappnande effekt och har du inte tagit benzo tidigare kan du till och med somna av 15mg. Och du kommer inte bli beroende av att ta oxazepam tur och retur på en flygresa.
Citera
2013-06-15, 00:38
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ÄlskaMig
Psykolog, alltså inte läkare.
Vad är det för skit om att det skulle vara "farligaste benzot"?
Vill du säga att TS skulle bli beroende av att ta oxazepam 2 gånger? Du måste vara hög...


TS: Utan ångest får du ändå en avslappnande effekt och har du inte tagit benzo tidigare kan du till och med somna av 15mg. Och du kommer inte bli beroende av att ta oxazepam tur och retur på en flygresa.
Stort tack för ditt svar!

Du verkar kunnig så passar på att fråga ytterligare en sak.
Flyger till USA och som bekant så måste man ju småprata med lite vakter innan man blir insläppt. Om jag tar 15mg ganska tidigt in på flighten borde det väl inte vara några större problem för mig att svara på lite enkla frågor ca 8 timmar senare utan att vara helt väck.

Tack igen!
Citera
2013-06-15, 00:48
  #5
Medlem
ÄlskaMigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uniqed
Stort tack för ditt svar!

Du verkar kunnig så passar på att fråga ytterligare en sak.
Flyger till USA och som bekant så måste man ju småprata med lite vakter innan man blir insläppt. Om jag tar 15mg ganska tidigt in på flighten borde det väl inte vara några större problem för mig att svara på lite enkla frågor ca 8 timmar senare utan att vara helt väck.

Tack igen!
Tja, det beror lite på hur din kropp metaboliserar oxazepam, efter 8 timmar kan du ha en viss effekt kvar men du kommer inte att vara "hög", möjligtvis trött och lite, lite slö om du din kropp bryter ner substansen sakta. Men vem är inte trött och slö efter en >8h flygning?
Tycker inte att du ska oroa dig. Deras frågor är ju inte receptet för botemedlet mot cancer utan "basic" grejer och tror inte jag ska vara några som helst problem. En kopp kaffe bör lösa eventuell trötthet.
Citera
2013-06-15, 00:54
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ÄlskaMig
Tja, det beror lite på hur din kropp metaboliserar oxazepam, efter 8 timmar kan du ha en viss effekt kvar men du kommer inte att vara "hög", möjligtvis trött och lite, lite slö om du din kropp bryter ner substansen sakta. Men vem är inte trött och slö efter en >8h flygning?
Tycker inte att du ska oroa dig. Deras frågor är ju inte receptet för botemedlet mot cancer utan "basic" grejer och tror inte jag ska vara några som helst problem. En kopp kaffe bör lösa eventuell trötthet.
Tusen tack för snabba och informativa svar, uppskattas enormt!
Trevlig helg!
Citera
2013-06-15, 00:56
  #7
Medlem
Trodde faktiskt inte att oxascand skrevs ut åt höger och vänster, och speciellt inte för flygrädsla
Själv lider jag av borderline, social fobi, och panikångest, men på min psykmottagning har läkarna slutat skriva ut oxascand för att nån jävla praktfitta börjat missbruka skiten, och istället ger oss töntmedicinen atarax.

Lite offtopic, ursäkta.
Av mina erfarenheter tycker jag att 15mg låter lite mycket för flygrädsla, 10mg borde räcka. Men vad vet jag, jag är ingen utbildad läkare
Citera
2013-06-15, 00:57
  #8
Medlem
ÄlskaMigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uniqed
Tusen tack för snabba och informativa svar, uppskattas enormt!
Trevlig helg!
Varsågod
Trevlig resa!
Citera
2013-06-15, 01:02
  #9
Medlem
ÄlskaMigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tantgubbe
Trodde faktiskt inte att oxascand skrevs ut åt höger och vänster, och speciellt inte för flygrädsla
Själv lider jag av borderline, social fobi, och panikångest, men på min psykmottagning har läkarna slutat skriva ut oxascand för att nån jävla praktfitta börjat missbruka skiten, och istället ger oss töntmedicinen atarax.

Lite offtopic, ursäkta.
Av mina erfarenheter tycker jag att 15mg låter lite mycket för flygrädsla, 10mg borde räcka. Men vad vet jag, jag är ingen utbildad läkare
Nu tror inte jag att TS har fått ett 100-pack.
Dessutom är det lättare att skriva ut till patienter utan psykiska problem på ett sätt eftersom risken att de skulle missbruka dem är mindre (ingen ångest, ingen dämpad ångest, inget "sug" att må ännu bättre).
15mg kan vara en ganska stor dos att börja med, men å andra sidan vet vi ju inte om TS är en 2m lång 150kg man...
Om TS dessutom har sagt till läkaren att hen är flygrädd så är det ju bättre att "knocka ut" TS mer än att TS sitter och hylar och vrålar och försenar planet.
Citera
2013-06-15, 01:22
  #10
Medlem
Mystiqes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tantgubbe
Trodde faktiskt inte att oxascand skrevs ut åt höger och vänster, och speciellt inte för flygrädsla
Själv lider jag av borderline, social fobi, och panikångest, men på min psykmottagning har läkarna slutat skriva ut oxascand för att nån jävla praktfitta börjat missbruka skiten, och istället ger oss töntmedicinen atarax.

Lite offtopic, ursäkta.
Av mina erfarenheter tycker jag att 15mg låter lite mycket för flygrädsla, 10mg borde räcka. Men vad vet jag, jag är ingen utbildad läkare

Oxascand är en svag benso som är lätt få utskriven t.e.x. flygräddsla...

Ang om doser så variera det från person till person...

TS...

Jag själv rekkar aldrig benso till folk p.g.a. djävulska beroende men i ditt fall hade jag slängd i mig istället för "låtsas-benso" p.g.a. alla dessa äckliga biverkningar man får (tyvärr är jag en av dem)...

oavsett...trevlig resa.

mvh M
Citera
2013-06-16, 02:35
  #11
Bannlyst
Aldrig i helvete att man får Beroendekallande BENSO utskrivet för man vill resa lite och ha kul. GLÖM

Det blir ATARAX som är mot vanlig nervositet som flyga , inför operation osv.

Benso är helt annat , socialfobi , torgskräck , ångestattacker osv.

En bekant hade socialfobi och behövde Benso verkligen, han kunde inte gå på begravningar, släktfest eller nått , ändå ville ingen skriva ut det på flera månader , han var på 3st olika psykakuter , vårdcentralen. 2st psykologer

Min fru är psykolog och hon skriver benso bla , hon skulle aldrig ge det till nån som är nervös för flyga.
Atarax kommer du få, skriv gärna här sen att jag hade rätt i allt. Vart med min bekant på olika psyk innan jag träffade min nya sambo. Han hade ett helvete med sina fobier, han behövde akut benso, men fick inget i början, han fick kämpa som fan för att få det skrivet. Det skriver ingen läkare/psykolog ut direkt, man måste träffa dom riktigt däven och dålig par-tre ggr minst innan dom skriver det.

Annars skulle alla gå till läkare HEJ JAG SKA FLYGA HIT MED BENSO tack, nej så funkar det inte.
Atarax blir det för er som är nervösa för flyga och tandläkare, eller inför operation och liknande.

Och Atarax funkar på oss som inte har socialfobi, det dämpar nervösiteten inför flyg och liknande.

Atarax är just sådant läkemedel , benso är för helt andra saker än nöjesflyga, det är till folk som inte kan gå utanför dörren för dom är så rädda för andra människor typ
__________________
Senast redigerad av flashmasters 2013-06-16 kl. 02:42.
Citera
2013-06-16, 04:09
  #12
Medlem
Inzaneclowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmasters
Aldrig i helvete att man får Beroendekallande BENSO utskrivet för man vill resa lite och ha kul. GLÖM

Det blir ATARAX som är mot vanlig nervositet som flyga , inför operation osv.

Benso är helt annat , socialfobi , torgskräck , ångestattacker osv.

En bekant hade socialfobi och behövde Benso verkligen, han kunde inte gå på begravningar, släktfest eller nått , ändå ville ingen skriva ut det på flera månader , han var på 3st olika psykakuter , vårdcentralen. 2st psykologer

Min fru är psykolog och hon skriver benso bla , hon skulle aldrig ge det till nån som är nervös för flyga.
Atarax kommer du få, skriv gärna här sen att jag hade rätt i allt. Vart med min bekant på olika psyk innan jag träffade min nya sambo. Han hade ett helvete med sina fobier, han behövde akut benso, men fick inget i början, han fick kämpa som fan för att få det skrivet. Det skriver ingen läkare/psykolog ut direkt, man måste träffa dom riktigt däven och dålig par-tre ggr minst innan dom skriver det.

Annars skulle alla gå till läkare HEJ JAG SKA FLYGA HIT MED BENSO tack, nej så funkar det inte.
Atarax blir det för er som är nervösa för flyga och tandläkare, eller inför operation och liknande.

Och Atarax funkar på oss som inte har socialfobi, det dämpar nervösiteten inför flyg och liknande.

Atarax är just sådant läkemedel , benso är för helt andra saker än nöjesflyga, det är till folk som inte kan gå utanför dörren för dom är så rädda för andra människor typ

På sjukhuset jag jobbar slänger man ut 5mg Oxascand för det mesta. Inför operationer, inför magnetresonans, allmän oro you name it. Du skulle bara veta hur många som får Oxascand utskrivet för de saker du listat här. Atarax brukar jag i regel ge vid klåda och dylikt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in