• 1
  • 2
2013-06-14, 17:38
Medlem
Man brukar ju få höra saker i stil med det är större chans att bli träffad av blixten än att vinna högsta vinsten på lotto.

Det jag undrar är hur har man kommit fram till det? Utgår man ifrån hur många människor det finns och hur många blixtnedslag det är, och sedan hur många som blir träffade?

För det som stör mig lite med det är att om man utgår ifrån att alla människor är befinner sig inomhus när det åskar så är ju risken lika med noll att bli träffad (om man utgår ifrån träffad som person inte hus).
Samtidigt om du är på ett väldigt stort öppet fält där det åskar och du leker med en drake så är det ganska stor risk att du träffas via draken i luften.
Citera
2013-06-14, 17:54
Medlem
Om du vill ha något att göra ikväll kan du ju sitta och räkna lite och jämföra och se exakt vilka villkor som måste vara uppfyllda för att frågan ska gälla.

Intressant som du skriver. Är det alla typer av lotter sammanlagt eller chansen att vinna om du köper en viss lott? Skulle kunna fylla ut många timmars tristess detta.
Lycka till!

och berätta gärna resultatet

(på riktigt alltså. det vore kul att veta för att kunna svara folk när de säger sånt *för lat att räkna själv*)
Citera
2013-06-14, 18:06
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalesia
Man brukar ju få höra saker i stil med det är större chans att bli träffad av blixten än att vinna högsta vinsten på lotto.

Det jag undrar är hur har man kommit fram till det? Utgår man ifrån hur många människor det finns och hur många blixtnedslag det är, och sedan hur många som blir träffade?

För det som stör mig lite med det är att om man utgår ifrån att alla människor är befinner sig inomhus när det åskar så är ju risken lika med noll att bli träffad (om man utgår ifrån träffad som person inte hus).
Samtidigt om du är på ett väldigt stort öppet fält där det åskar och du leker med en drake så är det ganska stor risk att du träffas via draken i luften.

Skulle tippa på att det är en generalisering och inte vedertagen fakta/statistik... Men jag kan ju ha fel...
Citera
2013-06-14, 18:16
Medlem
Jag håller med dig, 4yoonly.

Man kan ju få fram siffror såklart men man måste göra generaliseringar för att kunna beräkna.
Men det är sjukt ovanligt att vinna högsta vinsten på lotto så det är troligare att man blir utsatt för en mängd andra saker, typ vara med om en trafikolycka.
Citera
2013-06-14, 18:54
Medlem
Thetas avatar
Det är klart att man kan tolka påståendet lite hur som helst då det är så oprecisist formulerat.

Vinna på vilket lotto? Givet att man redan köpt lotten eller ej? Gills det om man är flera som delar på lotten?

Träffad av blixten direkt? Var? När? Hur?

Rimligast borde väl ändå vara att tolka påståendet som t.ex.:

"För varje dragning i det här lotteriet har varje lott en sannolikhet att vara maxvinsten som är mindre än sannolikheten för varje enskild person att vara den som blir träffad av blixten när en blixt träffar en människa."

Kul formulering annars med en chans att bli träffad av blixten.
Citera
2013-06-14, 22:56
Medlem
TeoLogiks avatar
I Sverige dör några enstaka människor av blixten per år. Ett tiotal blir träffade.

Drömvinsten på Lotto i Sverige faller i genomsnitt ut var 40:e vecka (har jag för mig).

QED.
Citera
2013-06-14, 23:55
Medlem
Zaxxons avatar
Befinner du dig på toppen av Eiffeltornet vid åskväder så har du större chans att bli träffad av blixten än att vinna på lotto (eller stryktipset/måltipset).

Q.E.D.

Snacka om avdelningen för ogenomtänkta generaliseringar...
Senast redigerad av Zaxxon 2013-06-14 kl. 23:58.
Citera
2013-06-17, 22:59
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

Det finns möjligheter att matematiskt beräkna risken att bli träffad av en blixt. I praktiken gör man det betydligt enklare för sig. Man delar helt enkelt antalet offer med storleken av populationen.

Ex > 100 offer/år

Populationen är 100 miljoner

Risk > 1:1000000
Citera
2013-06-17, 23:33
Medlem
"Epidemiology
An estimated 24,000 people are killed by lightning strikes around the world each year and about 240,000 are injured.
According to the NOAA, over the last 20 years, the United States averaged 51 annual lightning strike fatalities, placing it in the second position, just behind floods for weather killers. In the US, between 9% and 10% of those struck die, for an average of 40 to 50 deaths per year (28 in 2008). The odds of an average person living in the US being struck by lightning in a given year is 1/1,000,000, while the odds of being struck by lightning in a lifetime is 1/10,000 (estimated lifespan of 80 years)."

http://en.wikipedia.org/wiki/Lightning_strike

Här så ser det ut som om dom har tagit antal som blir träffad av blixten delat i antal personer som bor i landet. Men jag vill understryka att det amerikaner...
Citera
2013-06-17, 23:36
Medlem
50ShadesOfGainss avatar
Risk, inte chans.
Citera
2021-01-11, 00:43
Medlem
”Större chans att träffas av blixten än uppäten av björnen”

Verklighetens Olle i visan: ”Mors lille Olle”, hette Jon Ersson och i september 1850 var han och hans äldre syskon ett par hundra meter från Morbäcksätern utanför byn Sörsjön i Dalarna och plockade lingon. Jon, som bara var ett år och sju månader gammal, mötte en brunbjörnshona med två ungar och matade ungarna med lingonkvistar. De blev trötta och ungarna och Jon lade sig för att vila vid björnhonan. Äldsta systern hämtade modern och hon skrämde bort björnarna.

Jon Ersson (alias John Eriksson) emigrerade från Hägnåsens by i Dalarna till Nordamerika. Han dog där år 1885, vid 37 års ålder, efter att ha träffats av blixten när han plöjde med fyrspann på sin farm i Minnesota.
Citera
2021-01-11, 11:14
Medlem
Citat:
För mig är risken att träffas av blixten större eftersom jag aldrig spelar på lotto.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in