• 1
  • 2
2013-06-14, 14:21
Bannlyst
Tja har köpt en moped (klass 1) som går i 65 med bytt avgasrör men har dock certifikat på att röret är godkänt så om polisen stoppar mig på en 70 väg när jag kör 65 åker jag dit även om jag visar certifikatet? Får en klass 1 moppe gå i fortare än 45 alltså?
Citera
2013-06-14, 14:25
Medlem
Nej, det får den inte. Finns säkert andra saker som är ändrat på mopeden också annars skulle den inte gå i 65 km/h.
Citera
2013-06-14, 14:27
Medlem
NubArtss avatar
Allt du gör med mopeden som gör det snabbare är olagligt, till och med banta den är olagligt.
Citera
Bannlyst
Nej det spelar ingen roll om röret är godkänt, du får egentligen inte göra några justeringar av moppen då det är ett helfordonsgodkänt fordon. Om du skulle åka fast beror på vilken polis du har tur eller inte med.
Citera
Medlem
Nej, den är inte byggd för att gå snabbare än 50km/h.
Bromsar och liknande kan förstöras i den hastigheten.

Även om du har körkort för större fordon är det samma regler, för att du ska få köra den lagligt (som lätt mc) måste du besikta den mm. Som en lätt mc och du kommer behöva byta mänga mer saker än bara avgassystem och bromsar.
Citera
2013-06-14, 14:28
Medlem
neqers avatar
Mopeder klass 1 får gå högst i 45 km/h men det finns en marginal på 7 km/h (tror jag) som gör att den får gå i 52 km/h som högst och över det räknas som fortkörning.
Citera
2013-06-14, 14:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fantomsmurfen
Nej, det får den inte. Finns säkert andra saker som är ändrat på mopeden också annars skulle den inte gå i 65 km/h.
Jodå, trimrör + eventuellt dragen plugg ger nog 65 km /h.
Citera
2013-06-14, 14:38
Bannlyst
finns hur många mopeder som helst som gör mer än 45kmh från fabrik.

många faktorer påverkar:

personen som sitter på, underlag, vinden och vädret.

finns också en sjysst strypning man kan ansluta om man kör trimmat som man fäster i bagaget eller var man nu kan gömma den smidigt.

man bara vrider på den så går den från trimmad till otrimmad utifall en snut nu skulle vilja provköra den.
Citera
2013-06-14, 14:39
Medlem
Bongomans avatar
Man kan ju alltid typa om den och registrera den som lätt motorcykel.
Citera
2013-06-14, 14:49
Medlem
Snuskalass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fluffygrynk

Är inte de flesta mopeder strypta, dvs. de är ursprungligen menade att gå fortare än vad de gör?
Citera
2013-06-14, 14:54
Medlem
neqers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuskalas
Är inte de flesta mopeder strypta, dvs. de är ursprungligen menade att gå fortare än vad de gör?
Ja, i andra länder går de ju typ i ~80 km/h.
Citera
2013-06-14, 15:31
Medlem
Rexxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fluffygrynk

Nej, bromsarna och chassi är byggda för hastigheter upp emot 70-80km/h. För det är vad dom får göra utomlands där dom byggs.

När dom kommer till Sverige stryps dom till 25/45 km/h. Bromsar och allting annat är samma sak.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in