2005-06-08, 00:29
Medlem
Bråkmakarns avatar
Tjena.

Jag har tagit upp en hel kyckling ur frysen och tänkte laga en soppa av den!

Någon som har ett enkelt, gott, och bra recept?

/ Bråkis
Citera
2005-06-08, 00:58
Medlem
Grårävs avatar
javisst =)
men genom att börja med en hel kyckling har du välinte direkt gjort det lätt för dig?

nåja, gör såhär:

hacka morot, lök, selleri, vitlök & en liten bit ingefära och släng allt i en stor gryta som du fyller upp till hälften med vatten. lägg i kycklingen hel, och koka på svag värme i 45min.
tag upp kycklingen och höj värmen på plattan för att reducera vätskan i buljongen med 2/3. Dra köttet av fågeln med en gaffel,spara till senare.
Sila bort alla grönsaker och häll tillbaks din nu goda smakrika fond i grytan.
Tag några olika grönsaker och rotfrukter som du gillar, och koka några minuter i fonden, lägg i kycklingköttet, smaka av med salt och peppar. Red ev. av med maisena.
Gillar du Curry så stek löken i smör och curry innan du kokar den och silar av den.

bon apetit.
Citera
2005-06-08, 19:11
Medlem
Bråkmakarns avatar
Så, soppan kokar just nu!

Jag kokade upp 3 liter vatten och hade vitpepparkorn, lagerblad, salt, 2 morötter skurna i slantar, 3 små kluftade gul-lökar och en purjolök och lät det sen koka en stund.
Sen styckade jag kycklingen och hade i det i gryten och lät det koka sisådär 50 minuter.
Tog upp kycklingen och rensade bort köttet från benen och skovet och hällde sen buljongen genom en sil så jag fick bort morötterna och allt annat.
Hällde tillbaka buljongen i grytan och satte den på spisen så den fick koka ner lite, och hade sen i kycklingköttet och lite tomatpuré.

Ätes med falu rågrut med en skiva god ost på!

Nu är den klar, ska äta!
Citera
2005-06-17, 00:10
Medlem
Grårävs avatar
Jamen, hur blev soppan då?
Citera
2005-06-17, 00:31
Medlem
Bråkmakarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gråräv
Jamen, hur blev soppan då?
Den blev bra!
Citera
2005-06-17, 09:27
Medlem
Försök att hitta ungkyckling , Koka dessa i ca 8 minuter för att sedan täcka kastrullen och stänga av värmen, Låt stå i ca 45-50minuter och dra i det varma vattnet.

resultat = supermört.
Citera
2005-06-17, 11:19
Medlem
OliTs avatar
Supermört, javisst. Men det smakar inte lika mycket som en höna, man byter ut en välsmakande buljong och kött mot kortare koktid. Slutresultatet blir lika mört kött med höns, men man får koka längre.
Citera
2005-06-17, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliT
Supermört, javisst. Men det smakar inte lika mycket som en höna, man byter ut en välsmakande buljong och kött mot kortare koktid. Slutresultatet blir lika mört kött med höns, men man får koka längre.

Trådskaparen hade en vanlig djupfryst kyckling , Dessa smakar som vi flesta redan vet ingenting. En majsuppfödd ungfågel lär smaka betydligt mer.
Citera
2005-06-17, 14:27
Medlem
OliTs avatar
Ja, men du ville att han skulle få tag på ungkyckling, jag säger höna. Det enda tillfället där jag skulle använda en ungkyckling är om jag har otroligt stor tidspress, i andra fall är höns att föredra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in