2013-06-14, 11:16
Medlem
Ska på festival i sommar och har en gammal bergsprängare från mitten av 90-talet som jag gärna skulle vilja ta med. Det är dock jobbigt att behöva bränna CD-skivor och det skulle därför va smidigt att kunna koppla mobilen (med spotify typ) till stereon (via sladd, då radiovågor och sånt ofta blir sisådär).

Det enda uttag som finns på den är ett på baksidan som det står "phones" under. Finns det någon sladd som kan lösa detta eller är det bara ett uttag för hörlurar? Ni får helst vara ganska säkra om ni svarar då jag inte hittade någon strömsladd och batterierna är rätt dyra, så vill inte köpa någon sladd och batterier i onödan hehe.

Mvh
Citera
2013-06-14, 11:18
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
"phones" är en utgång för hörlurar.
Är det enda kontakten som finns så har den inga ingångar och då går det såklart inte att bara stoppa i en sladd.
Citera
2013-06-14, 11:30
Medlem
Bongomans avatar
Seriösa lådor har en ingång för Line på baksidan.
Citera
2013-06-14, 11:40
Medlem
boppaloozs avatar
Enkla svaret har du redan fått, phones är en utgång och inte en ingång. Men det finns andra alternativ. Ett är en sån där adapter som ser ut som en bandkassett, och som man stoppar in i kassettfacket om det finns ett sånt och som man sedan kopplar till telefonen med en sladd. Ett annat sätt är att förse telefonen med en sån där liten FM-radiosändare som finns i olika varianter på ställen som Clas Ohlson och Kjell & Co och sen ratta in den på bergsprängaren, om den har en radio.
Det blir kanske inte det allra bästa ljudet, och ska man ändå iväg och köpa nån sån där pryl så brukar det finnas rätt bra högtalare som man kopplar direkt till telefonen eller via Bluetooth för ungefär samma pris i samma affärer.
Citera
2013-06-14, 12:15
Medlem
Ah okej, det va som jag misstänkte då. Har FM-sändare inbyggt i mobilen men brukar va halvdant med signalen, men får bli det alternativet om jag nu inte kör på några andra högtalare istället. Tack för svaren!

Edit: Den där kassetten såg eof rätt rolig ut 150:- va inte så farligt heller, kan jag lägga då denna bergssprängare är lite nostalgi och har vart med på många roliga tillställningar. Någon som vet hur ljudet blir med en sådan kassett?
Senast redigerad av Breezyy 2013-06-14 kl. 12:18.
Citera
2013-06-16, 09:41
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Breezyy
Ah okej, det va som jag misstänkte då. Har FM-sändare inbyggt i mobilen men brukar va halvdant med signalen, men får bli det alternativet om jag nu inte kör på några andra högtalare istället. Tack för svaren!

Edit: Den där kassetten såg eof rätt rolig ut 150:- va inte så farligt heller, kan jag lägga då denna bergssprängare är lite nostalgi och har vart med på många roliga tillställningar. Någon som vet hur ljudet blir med en sådan kassett?
Jag byggde en egen sån kassett i tonåren, och den fungerade perfekt. Det var visserligen till en billig bandspelare och jag hade inga stora krav på ljudet, men jag märkte ingen försämring.
Citera
2013-06-16, 10:26
Medlem
franges avatar
Citat:

Jag har en sådan i bilen eftersom originalstereon saknar AUX-ingång (Saabjävel) och det blir inte så värst bra ljud...

Ganska mycket bas men det är ganska mullrande, jämför jag med FM-radio eller CD så är det inte alls lika rent och klart ljud. Betydligt sämre än vad man är van vid med att köra med ett par vettiga hörlurar till telefonen, mot att köra kassettadapter till bilens stereo, då är det ändå rätt bra högtalare och rätt bra ljud i bilens högtalare i sig.

Så det är rätt mycket av en nödlösning, känns det som.
Citera
2013-06-20, 00:39
Medlem
boppaloozs avatar
Citat:

Det blir inget vidare HiFi-ljud med en sån kassett, men pratar vi bergsprängare så är det röjarnivå, och då kanske inte kvaliteten spelar så stor roll
Citera
2013-06-20, 06:43
Medlem
zixls avatar
Jag kör med en sån i bilen (volvo) och min fungerar bra, kollegan fick tag på nåt annat märke som funka skit och på en kanal så kvalitén kan nog variera rejält.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in