2013-06-14, 04:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starcraftgud1
Tjena, har länge funderat på att köpa någon billig bil och göra mitt bästa till att meka upp den och sälja vidare och tjäna en slant på det om jag har tur.
Vill göra det mest för att få lite mer kunskaper om bilar och en extra slant på det skulle ju inte va fel.
Jag kan svetsa vilket kan vara en fördel (tror jag iaf) vid lagning av rost och hål t.ex.
Kan också säga att min budget inte är den största och har ingen aning om hur mycket jag kan skaka fram men några tusenlappar är det då..

Men nu till mina frågor..

Skulle det gå att tjäna på det eller blir det +/- 0 ungefär?
Vilken bil skulle va lättast att pilla i som första projekt?
Vilken bil skulle dra in mest vinst? (Kanske inte går att fråga sådär ens.. )

Det går att tjäna en del pengar på detta sätt. Tidigare brukade jag köpa upprostade zigenarmercor (w123) och sedan byta t.ex skärmar, sedan kapa fjädrarna, tona rutorna och sätta större fälgar. Brukade utan problem få kring 10-15 tusen för en bil jag köpte för kanske 4-5 tusen, la ut kanske ytterligare 4-5 tusen på att fixa upp dem.

Dock har jag en väldigt bra kompis som jobbar på en bilprovning, så jag kunde utan problem besiktiga med blanka papper, vilket underlättar mycket vid försäljning samt höjer värdet. Lycka till!
Citera
2013-06-14, 08:04
Medlem
Forbliranonyms avatar
Beror på men äldre volvo är ju lätt skruvade. Skulle nog säga att det är inte allt för lätt att göra bra pengar på det. Men lyckas du få tag i ett lämpligt objekt kan du allt göra några lappar på det
En bekant till mig köpte en 945 för 8 år sedan från en gammal dam som han putsade upp och bytte bromsar på. Han gick 20 000+, ja alltså han köpte ju bilen för typ 5 och fick 25 för den, men lyckas man hitta någon bil från någon äldre som inte är sönderkörd då kan man göra pengar.
Citera
2013-06-14, 12:09
Medlem
majordoes avatar
Jag gjorde det med en moped... köpte en fungerande för 5000kr, fick med en som var sönder, fixade den billigt (köpte inte reservdelar.. det behövdes inte) och fick 2500kr för den... det jobbigaste var att slipa och lacka om stötdämparna, men det behöver man inte oroa sig över på en bil... dom syns ju knappt

SAAB rekommenderas... det finns många, och dom är billiga... ju äldre desto enklare och mecka antar jag.
Citera
2013-06-14, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HingmanHigh
Klassiska bilar är ju det bästa, med svårt som fan att få tag i delar till. Idag så finns det en marknad för merca/bmw 90-2k. Men profitmarginalen är dålig. Kanske satsa på att fixa upp en 245'a? (delar finns).

Det finns väl massa secondhand hemsidor som kanske kan ha delar?
Annars kanske Ebay funkar perfa?
Fast ja, jag har som ingen aning...
Citera
2013-06-14, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hefft
Det går att tjäna en del pengar på detta sätt. Tidigare brukade jag köpa upprostade zigenarmercor (w123) och sedan byta t.ex skärmar, sedan kapa fjädrarna, tona rutorna och sätta större fälgar. Brukade utan problem få kring 10-15 tusen för en bil jag köpte för kanske 4-5 tusen, la ut kanske ytterligare 4-5 tusen på att fixa upp dem.

Dock har jag en väldigt bra kompis som jobbar på en bilprovning, så jag kunde utan problem besiktiga med blanka papper, vilket underlättar mycket vid försäljning samt höjer värdet. Lycka till!

Och någon sån har ju inte jag... Men det skulle väl gå att repa dom så dom går igenom sen fixa det som blir över så att säga?
Citera
2013-06-14, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forbliranonym
Beror på men äldre volvo är ju lätt skruvade. Skulle nog säga att det är inte allt för lätt att göra bra pengar på det. Men lyckas du få tag i ett lämpligt objekt kan du allt göra några lappar på det
En bekant till mig köpte en 945 för 8 år sedan från en gammal dam som han putsade upp och bytte bromsar på. Han gick 20 000+, ja alltså han köpte ju bilen för typ 5 och fick 25 för den, men lyckas man hitta någon bil från någon äldre som inte är sönderkörd då kan man göra pengar.

Ja det var inga dåliga slantar han fick... kanske är lite tur i det hela också
Citera
2013-06-14, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av majordoe
Jag gjorde det med en moped... köpte en fungerande för 5000kr, fick med en som var sönder, fixade den billigt (köpte inte reservdelar.. det behövdes inte) och fick 2500kr för den... det jobbigaste var att slipa och lacka om stötdämparna, men det behöver man inte oroa sig över på en bil... dom syns ju knappt

SAAB rekommenderas... det finns många, och dom är billiga... ju äldre desto enklare och mecka antar jag.

Har själv vart och pillat i mopeder, dock inte gjort någon vinst utav det hela.
Sen hittade jag en Saab 900 Turbo från 97 som var billig och enligt annonsen bara hade nått fel på kopplingen, skulle det vara ett lämpligt förstamek kanske? Den såg inte rostig ut, men rost finns garanterat
Citera
2013-06-14, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starcraftgud1
Och någon sån har ju inte jag... Men det skulle väl gå att repa dom så dom går igenom sen fixa det som blir över så att säga?
Jo det går att göra så också. Men då är risken stor att det fort blir dyrare att få bilen igenom bilprovningen då dem har en förmåga att vara ganska sträng och petiga av sig. I alla fall enligt mina egna erfarenheter..
Citera
2013-06-14, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hefft
Jo det går att göra så också. Men då är risken stor att det fort blir dyrare att få bilen igenom bilprovningen då dem har en förmåga att vara ganska sträng och petiga av sig. I alla fall enligt mina egna erfarenheter..

Ja så kanske det också är.. Kan ju ta någon kunnig vän som kan avgöra lite grann åt mig kanske?
Citera
2013-06-14, 20:26
Medlem
IMBILDENs avatar
Jag tror det är allt svårare att göra det du funderar på och tjäna något på affären. Timpengen blir i de flesta fall oerhört låg. Vill man ändå ge sig på det hela gäller det att tänka ut vilka bilar man kan köpa billigt i "nedrisat" skick och där folk är villiga att betala bra pengar för bilar i bra skick. Kan säga på en gång att svenssonbilar/bruksbilar är bara att glömma. Du måste ge dig in på entusiastbilar.

Just nu tror jag att amerikanska muskelbilar från sent 60-tal och tidigt 70-tal är rätt chicka på marknaden. Ford Mustang, Dodge Challenger, Dodge Charger, Corvette, Chevelle, Camaro, Pontiac osv. Det är lika mycket jobb att svetsa på en sådan bil som på en gammal Volvo. Skillnaden är bara att folk är villiga att betala för muskelbilar. Det är man inte villig att göra för en gammal svenssonbil.
Citera
2013-06-15, 04:01
Medlem
Fillppas avatar
Köpte i vintras en äldre Audi Quattro med lite potential å lite värde för tre lax, bytte motor för två tusen, krängde iväg den färdig bess för 12 tusen :-)
Citera
2013-06-15, 09:05
Medlem
PastorPrimariuss avatar
Borde inte det bästa vara att köpa någon bil som inte gått igenom besiktningen pga rost.
Då känns det som man hellre säljer skiten och köper en ny för att slippa krångel. En obes bil lär du kunna göra ett bra klipp på.

När man behöver svetsa drar det ner priset extremt eftersom de flesta inte kan göra det själva. Lämna in är alltid dyrt, vad det än är. Om du kan svetsa själv har du en rejäl fördel. Så länge inte skatteverket inte tycker du är näringsidkare slipper du arbetsgivaravgift och massa annat som gör att kostnaderna drar iväg.
Det är bättre för dig att sälja privat än att sälja som näringsidkare vad gäller garanti och skyldigheter.
Jappsbilar kan nog ge en del. Svetsa och sälj besiktigad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in