2013-06-14, 01:47
Medlem
Tjena, har länge funderat på att köpa någon billig bil och göra mitt bästa till att meka upp den och sälja vidare och tjäna en slant på det om jag har tur.
Vill göra det mest för att få lite mer kunskaper om bilar och en extra slant på det skulle ju inte va fel.
Jag kan svetsa vilket kan vara en fördel (tror jag iaf) vid lagning av rost och hål t.ex.
Kan också säga att min budget inte är den största och har ingen aning om hur mycket jag kan skaka fram men några tusenlappar är det då..

Men nu till mina frågor..

Skulle det gå att tjäna på det eller blir det +/- 0 ungefär?
Vilken bil skulle va lättast att pilla i som första projekt?
Vilken bil skulle dra in mest vinst? (Kanske inte går att fråga sådär ens.. )
Citera
2013-06-14, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starcraftgud1
Tjena, har länge funderat på att köpa någon billig bil och göra mitt bästa till att meka upp den och sälja vidare och tjäna en slant på det om jag har tur.
Vill göra det mest för att få lite mer kunskaper om bilar och en extra slant på det skulle ju inte va fel.
Jag kan svetsa vilket kan vara en fördel (tror jag iaf) vid lagning av rost och hål t.ex.
Kan också säga att min budget inte är den största och har ingen aning om hur mycket jag kan skaka fram men några tusenlappar är det då..

Men nu till mina frågor..

Skulle det gå att tjäna på det eller blir det +/- 0 ungefär?
Vilken bil skulle va lättast att pilla i som första projekt?
Vilken bil skulle dra in mest vinst? (Kanske inte går att fråga sådär ens.. )

Ursäkta för dåligt skrivet inlägg, är lite halvtrött..
Citera
2013-06-14, 01:52
Bannlyst
Är det inte enklare att du erbjuder dig att laga bilar, rekonda dom, städa och polera /vaxa osv...

En total uppfräschning med noggrann rengöring på insida samt tvätt och vax på utsida ... 700 svarta kulor ... allt du behöver är en dammsugare lite trasor vax och rengöringsmedel, passar nog din budget bättre!
Senast redigerad av RoktBogIBit 2013-06-14 kl. 01:55.
Citera
2013-06-14, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoktBogIBit
Är det inte enklare att du erbjuder dig att laga bilar, rekonda dom, städa och polera /vaxa osv...

En total uppfräschning med noggrann rengöring på insida samt tvätt och vax på utsida ... 700 svarta kulor ... allt du behöver är en dammsugare lite trasor vax och rengöringsmedel, passar nog din budget bättre!

Haha jo, det passar nog bättre.. Men då är frågan vart jag ska erbjuda mig att börja laga bilar, har som ingen jag kan vända mig till.
Skulle det inte va nått att köpa en gammal rostig Volvo eller nått och göra mitt bästa till att den blir bra, är en envis människa kan jag ju också tillägga så någon gång i framtiden är den klar?
Det är ingen brådska på det här heller ska gudarna veta!
Citera
2013-06-14, 02:07
Bannlyst
Citat:
Haha jo, det passar nog bättre.. Men då är frågan vart jag ska erbjuda mig att börja laga bilar, har som ingen jag kan vända mig till.
Skulle det inte va nått att köpa en gammal rostig Volvo eller nått och göra mitt bästa till att den blir bra, är en envis människa kan jag ju också tillägga så någon gång i framtiden är den klar?

Släng upp lite "annonslappar" där folk med fordon rör sig Biltema tex brukar väl ha en anslagstavla?
Skriv ihop en seriös annons där du erbjuder rekond och enklare svetsarbeten ....

Lycka till!
Citera
2013-06-14, 02:15
Medlem
Citat:
Släng upp lite "annonslappar" där folk med fordon rör sig Biltema tex brukar väl ha en anslagstavla?
Skriv ihop en seriös annons där du erbjuder rekond och enklare svetsarbeten ....

Lycka till!

Får se, kan bli så!
Tack!
Citera
2013-06-14, 02:15
Medlem
Någon annan som har nått att säga?
Citera
2013-06-14, 02:18
Medlem
orvarens avatar
Citat:

Lycka till!
Den lokala "ICA-affären" också,där är ju ofta kärringar iofs,men de "mekar ju inte ihjäl sig" om man säger så..

Att köpa en "hink" och få den fin,är nog mer resurs-krävande,än att göra enklare service/rekond på någon annans bil..

Jag menar,laga ett rosthål,är ju inte bara att svetsa dit en plåt,det bör ju lackas efteråt,gärna i samma nyans..

Kan vara nog så bökigt (tror jag iaf) för en billackerare,speciellt om bilens övriga lack har åldrats en del,då stämmer ju inte originalkulören med övrig kaross..
Citera
2013-06-14, 02:20
Medlem
blir nog svårt om du ska vara ärlig och ordentlig samt göra ett bra jobb sånna bilar säljs ju inte ens nya längre :O

tjänstesektorn å buffelåbågkonceptet däremot köpa å sälja snabbt funkar nog än..... bh-garanti så klart... de lämnar alla säriösa bedragare :-)

ockra till sig en bra bil från okunnig ägare lägg på ett vax fräscha upp bromsoken fälgarna å ha rena fönster swooosch säger de så börjar skattmasen tycka att du är bilhandlare å vill skatta dig
Citera
2013-06-14, 02:25
Medlem
Extras avatar
Citat:

Att börja reparera andras bilar när du inte kan reparera bilar är nog en dum idé. Men jag tycker inte det låter helt dumt att du köper en gammal volvo eller liknande och försöker fräscha upp. Någonstans måste du ju börja och ett sådant projekt kan nog vara ett bra sätt att få lite kunskap. Skulle det sen gå åt helvete är det ju inte så mycket pengar du förlorat iaf.
Citera
2013-06-14, 02:27
Medlem
toby79s avatar
Tycker det låter som onödigt arbete till oviss avkastning. Men är det någon speciell bilmodell, eller för att få lite träning så visst. Men annars verkar det nästan lite mycket jobb för några kronor.
Då är det nog bättre att låta folk komma till en med sina problem. Folk kommer alltid ha problem och man behöver generellt sett inte leta länge för att hitta någon i bekantskapskretsen som har lite trubbel av något slag. Där tror jag den största vinsten finns att hämta bortsett från extremfallen men något udda exemplar som folk gärna vill ha i nyskick.

Tittar man på alla de bilskojare som finns som lagar bilar med tuggummi och bättringsfärg så ger det lätt att man till sist hamnar där bara för att få så mycket vinst som möjligt på något halvruttet vrak.

Vill man tjäna extra pengar så kan man bara kolla med sina arbetskollegor och vänner när det är däckbytestider, där kan man tjäna ganska bra med snabba stålar utan att egentligen engagera sig för mycket.
Citera
2013-06-14, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Extra
Att börja reparera andras bilar när du inte kan reparera bilar är nog en dum idé. Men jag tycker inte det låter helt dumt att du köper en gammal volvo eller liknande och försöker fräscha upp. Någonstans måste du ju börja och ett sådant projekt kan nog vara ett bra sätt att få lite kunskap. Skulle det sen gå åt helvete är det ju inte så mycket pengar du förlorat iaf.

Nu när du säger det så stämmer det jävligt bra hahaha..
Det var det jag tänkte, en gammal Volvo är ju inte mycket pengar som försvinner om det inte skulle gå så det är ju inte hela världen enligt mig iaf.
Så tror jag ska göra nått liknande.
Men om vi säger att jag skulle få den (t.ex volvon) något fräsch.. skulle den gå att sälja tro? Utan att gå för mycket back?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in