2013-06-14, 02:33
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starcraftgud1
Nu när du säger det så stämmer det jävligt bra hahaha..
Det var det jag tänkte, en gammal Volvo är ju inte mycket pengar som försvinner om det inte skulle gå så det är ju inte hela världen enligt mig iaf.
Så tror jag ska göra nått liknande.
Men om vi säger att jag skulle få den (t.ex volvon) något fräsch.. skulle den gå att sälja tro? Utan att gå för mycket back?
Först och främst lär du ju kolla vad en likvärdig bil i okej skick kan inbringa. Sen får du räkna på vad reparationen kostar för dig att genomföra. Det som blir över är din vinst.
En snabb titt på blocket gör ju att man ganska snart lägger ner tankarna på något renoveringsobjekt i den lite modernare klassen, typ 700-900serien av Volvo. Skulle man däremot trilla på någon udda version av P1800, Amazon, PV, osv så kommer antalet spekulanter att öka en smula, men finkännare lär ju ha ett kritiskt öga på t.ex. rostlagningar.
Citera
2013-06-14, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Tycker det låter som onödigt arbete till oviss avkastning. Men är det någon speciell bilmodell, eller för att få lite träning så visst. Men annars verkar det nästan lite mycket jobb för några kronor.
Då är det nog bättre att låta folk komma till en med sina problem. Folk kommer alltid ha problem och man behöver generellt sett inte leta länge för att hitta någon i bekantskapskretsen som har lite trubbel av något slag. Där tror jag den största vinsten finns att hämta bortsett från extremfallen men något udda exemplar som folk gärna vill ha i nyskick.

Tittar man på alla de bilskojare som finns som lagar bilar med tuggummi och bättringsfärg så ger det lätt att man till sist hamnar där bara för att få så mycket vinst som möjligt på något halvruttet vrak.

Vill man tjäna extra pengar så kan man bara kolla med sina arbetskollegor och vänner när det är däckbytestider, där kan man tjäna ganska bra med snabba stålar utan att egentligen engagera sig för mycket.

Då var det ju det igen att man kanske inte ska pilla för mycket i andras bilar när man knappt skulle kunna reparera sin egen om den gick sönder?
Dock så är det ju bra förslag ändå, får beslutsångest
Citera
2013-06-14, 02:39
Medlem
Citat:
Först och främst lär du ju kolla vad en likvärdig bil i okej skick kan inbringa. Sen får du räkna på vad reparationen kostar för dig att genomföra. Det som blir över är din vinst.
En snabb titt på blocket gör ju att man ganska snart lägger ner tankarna på något renoveringsobjekt i den lite modernare klassen, typ 700-900serien av Volvo. Skulle man däremot trilla på någon udda version av P1800, Amazon, PV, osv så kommer antalet spekulanter att öka en smula, men finkännare lär ju ha ett kritiskt öga på t.ex. rostlagningar.

Jo precis, men som första bil att pilla i är nog en 740 ett bra exempel på vad jag har tänkt mig..
Fast ja, är öppen för allt! Bara det inte blir för dyrt.
Sen skulle det ju va lite ballare att hålla på och pilla med en Amazon också..
Citera
2013-06-14, 02:40
Medlem
Citroën 2Cv är mitt förslag.
Citera
2013-06-14, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
Citroën 2Cv är mitt förslag.

Billiga? Lätta att meka?
Citera
2013-06-14, 02:42
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starcraftgud1
Då var det ju det igen att man kanske inte ska pilla för mycket i andras bilar när man knappt skulle kunna reparera sin egen om den gick sönder?
Dock så är det ju bra förslag ändå, får beslutsångest
Om det bara är dina egna begränsningar så är det ju lätt ordnat. Visst går det lättare om du har någon form av utbildning inom ämnet, men det går att lära sig själv också.
Börja med din egen kärra, köp de verktyg och prylar du behöver, samt lär dig använda dem på ett bra sätt. Sen kan du ju ta åt dig jobb från vänner när du känner dig mogen.
Bara att kunna identifiera ett missljud kan leda till mycket bra och trevliga operationer. Sug i dig information och erfarenheter så kommer du ganska långt.
Citera
2013-06-14, 02:44
Medlem
Citat:
Om det bara är dina egna begränsningar så är det ju lätt ordnat. Visst går det lättare om du har någon form av utbildning inom ämnet, men det går att lära sig själv också.
Börja med din egen kärra, köp de verktyg och prylar du behöver, samt lär dig använda dem på ett bra sätt. Sen kan du ju ta åt dig jobb från vänner när du känner dig mogen.
Bara att kunna identifiera ett missljud kan leda till mycket bra och trevliga operationer. Sug i dig information och erfarenheter så kommer du ganska långt.

Lite av det jag kom fram till att jag borde göra med, låter perfekt
Citera
2013-06-14, 02:46
Medlem
toby79s avatar
Är det en 700bil så lär du inte förvänta dig någon avkastning, dock väldigt bra träning. 700-900 är väldigt tacksamma att jobba med. Man kan lära sig otroligt mycket med de bilarna.

Citroen skulle jag akta mg för. Speciellt när det gäller den gashydrauliska fjädringen och allt skit som hör till. Dock kan det generera en väldigt god avkastning. Finns många samlare och entusiaster på såna bilar.
Citera
2013-06-14, 02:47
Medlem
nnnipzs avatar
Är jävligt svårt att tjäna pengar på en bil även om du köper ett vrak och rustar upp skiten.

Det som däremot ger pengar är att bygga epor. Köp en 740 säg 4000 kr helt ok skick. Kapa, sätt upp en till växellåda, regga och helt plötsligt är den värd 25 000 kr... lär ju iaf kunna gå 10 000 +

Men om målet är att lära dig skurva. Skit då i pengarna och köp dig en gammal volvo. Vilken som helst, endast för att det finns information och billiga delar i överflöd. Dessutom får man laga bilen en timme per var tionde sladdad minut för dom är inte byggda för att tuktas

Själv kör jag volvo fast jag tycker dom suger eftersom jag får tag på billiga delar så enkelt.
Senast redigerad av nnnipz 2013-06-14 kl. 02:54.
Citera
2013-06-14, 02:49
Medlem
Citat:
Är det en 700bil så lär du inte förvänta dig någon avkastning, dock väldigt bra träning. 700-900 är väldigt tacksamma att jobba med. Man kan lära sig otroligt mycket med de bilarna.

Citroen skulle jag akta mg för. Speciellt när det gäller den gashydrauliska fjädringen och allt skit som hör till. Dock kan det generera en väldigt god avkastning. Finns många samlare och entusiaster på såna bilar.

Har jag tur och får till en 740 t.ex så kanske någon nybliven 18åring köper den för han ska ut och sladda i vinter, dock blir det ju inte några förmögenheter för det heller.
Kollade en snabbis på blocket och dom va rätt dyra såg det ut som hehe
Citera
2013-06-14, 02:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nnnipz
Är jävligt svårt att tjäna pengar på en bil även om du köper ett vrak och rustar upp skiten.

Det som däremot ger pengar är att bygga epor. Köp en 740 säg 4000 kr helt ok skick. Kapa, sätt upp en till växellåda, regga och helt plötsligt är den värd 25 000 kr... lär ju iaf kunna gå 10 000 +

Att göra A-traktorer kan ju också vara något kanske..
Citera
2013-06-14, 04:19
Medlem
Klassiska bilar är ju det bästa, med svårt som fan att få tag i delar till. Idag så finns det en marknad för merca/bmw 90-2k. Men profitmarginalen är dålig. Kanske satsa på att fixa upp en 245'a? (delar finns).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in