• 1
  • 2
2013-06-13, 20:19
Medlem
softmyntets avatar
Hej,

Det är så att jag arbetar inom bygg i Göteborg just nu, och då måste jag använda min egna bil till olika arbetsplatser. Jag undrar vem som skall betala min trängselskatt?

Jag måste passera TSstationen till och från vårat "lager" så det blir minst 2 passager om dagen. Det förekommer också ofta att jag åker ut till arbetsplatsen direkt, då passerar jag även TSstationerna. Men jag får tydligen inte betalt för dom trots att jag får milersättning.

Känns ju lite dumt att min arbetsgivare betalar ut milersättning men inte TSpengar.

Så ska min arbetsgivare betala ut TS pengar eller ej? Om man betalar ut milersättning bör man väl även betala ut TS avgiften. Har räknat ut att det kommer kosta ungefär 8000kr extra i skatt på ett arbetsår.

Mvh Softmyntet
Citera
2013-06-13, 20:21
Medlem
Wajis avatar
Klart arbetsgivaren ska betala trängselskatten. Har aldrig hört att man inte gör det det när man skriver reseräkning.
Citera
2013-06-13, 20:46
Medlem
MeanMEs avatar
http://www.personalekonomi.se/artike...rsattning.aspx
Citat:
Den skattefria milersättningen omfattar inte utgifter för parkering, vägavgifter, broavgifter, färjeavgifter och trängselskatt så dessa utgifter får ersättas separat av arbetsgivaren.

Det ska de betala
Citera
2013-06-13, 20:59
Medlem
softmyntets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME

Det ska de betala

Tack, känns bra med en källa i alla fall!
Citera
2013-06-13, 21:14
Medlem
Citat:

Det ska de betala

Du missförstår lite där.

Det som de säger är att en arbetsgivare inte får betala såna avgifter skattefritt. OM de vill ersätta såna avgifter så ska det ske via lön och då skattas.
Citera
2013-06-13, 21:24
Medlem
softmyntets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Du missförstår lite där.

Det som de säger är att en arbetsgivare inte får betala såna avgifter skattefritt. OM de vill ersätta såna avgifter så ska det ske via lön och då skattas.

Fan vad kul att betala vägskatt, sedan trängselskatt och sedan skatta på utbetalning av trängselskatt. Tycker det räcker med skatter i Sverige nu.
Citera
2013-06-13, 21:28
Medlem
Bokmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av softmyntet
Fan vad kul att betala vägskatt, sedan trängselskatt och sedan skatta på utbetalning av trängselskatt. Tycker det räcker med skatter i Sverige nu.

Är ju olika sätt man skatta olika saker. Så simpelt ärre inte grabben!
Citera
2013-06-13, 21:34
Medlem
Soberphobics avatar
Jag har inte riktigt samma situation, men är också "drabbad" av trängselskatten i Göteborg. Är stationerad i centrala Göteborg men bor utanför, dock har jag projektkontor som ligger utanför utanför betalstationerna.

Detta är min situation, vilket är korrekt i min mening:
Jag betalar trängselskatten till och från min stationering men får däremot betalt av arbetsgivaren för de gånger jag använder bilen i tjänsten för att ta mig till projektkontoret.

Är du stationerad innanför betalstationerna så skall inte arbetsgivaren betala för dina passager in och ut från stationeringsplatsen, men däremot alla passager inom tjänsten (dvs de passager som kräver att du tar dig genom en betalstation när du utgår från stationeringsplatsen).
Citera
2013-06-13, 22:04
Medlem
Beaumonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av softmyntet

Njae. Du ska inte betala skatt på ersättningen för trängelskatt, eftersom du får göra avdrag för den. Se Skatteverkets hemsida.
Citera
2013-06-13, 22:11
Medlem
softmyntets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soberphobic
Jag har inte riktigt samma situation, men är också "drabbad" av trängselskatten i Göteborg. Är stationerad i centrala Göteborg men bor utanför, dock har jag projektkontor som ligger utanför utanför betalstationerna.

Detta är min situation, vilket är korrekt i min mening:
Jag betalar trängselskatten till och från min stationering men får däremot betalt av arbetsgivaren för de gånger jag använder bilen i tjänsten för att ta mig till projektkontoret.

Är du stationerad innanför betalstationerna så skall inte arbetsgivaren betala för dina passager in och ut från stationeringsplatsen, men däremot alla passager inom tjänsten (dvs de passager som kräver att du tar dig genom en betalstation när du utgår från stationeringsplatsen).

Får du betalt för dina passager då?
Jag är ju stationerad utanför Göteborg och bor själv utanför Göteborg, men sitter ju TS stationer på E6:an och man orkar inte åka massa småvägar som tar lång tid för att slippa TSen.
Citera
2013-06-13, 22:53
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Du missförstår lite där.

Du den arbetsgivaren finns inte när man säger ifrån på skarpen som står på sig och hävdar att knegarna skall betala för utgifter de har i tjänsten. Du ska väl för faan inte betala för din kontorsplats eller elen och uppvärmningen för din kontorsplats heller?

Skulle våra tekniker eller säljare behöva göra det hade de kommit upp och plockat pengarna ur min privata plånbok tills det vart reglerat och jag hade inte förväntat mig mindre av dem heller.

Men det brukar finnas avtal som reglerar sådant.

För byggnads gäller tex:
§6 4.1
Citat:
Arbetsgivaren har ej rätt att fordra att hos honom anställd arbetstagare använder egen bil i tjänsten.
Så redan där kan personen ställa bilen och kräva tjänstebil.

§6 4.4
Citat:
Vägtullar och trängselavgifter
Om arbetstagare på arbetsgivarens begäran företar tjänsteresa med
egen bil och därvid inte kan undvika att passera vägtull eller väg
som är belagd med trängselavgift har arbetstagaren rätt att mot uppvisande
av verifikation eller underlag enligt § 6 punkten 3.10 få ersättning
för avgiften. Med tjänsteresa avses inte dagliga resor till
och från arbetet.
Sedan kan arbetsgivaren ta och stoppa upp sitt snack om att killarna ska betala trängselskatten där det hör hemma.
http://www.byggnads.se/Documents/Ver...let%202010.pdf
Senast redigerad av MeanME 2013-06-13 kl. 23:00.
Citera
2013-06-13, 23:00
Medlem
softmyntets avatar
Citat:
Du den arbetsgivaren finns inte när man säger ifrån på skarpen som står på sig och hävdar att knegarna skall betala för utgifter de har i tjänsten. Du ska väl för faan inte betala för din kontorsplats eller elen och uppvärmningen för din kontorsplats heller?

Skulle våra tekniker eller säljare behöva göra det hade de kommit upp och plockat pengarna ur min privata plånbok tills det vart reglerat och jag hade inte förväntat mig mindre av dem heller.

Men det brukar finnas avtal som reglerar sådant.

För byggnads gäller tex:
§6 4.1
Så redan där kan personen ställa bilen och kräva tjänstebil.
§6 4.4

Sedan kan arbetsgivaren ta och stoppa upp sitt snack om att killarna ska betala trängselskatten och stoppa upp den där den hör hemma.

Håller med dig till fullo. Dock så är det inte alltid att jag tar egen bil från där jag är stationerad. Finns en firmabil där men som sagt olika dag för dag. Just nu tar jag ju egen bil direkt till det nuvarande projektet som ligger innanför tullarna.
Det hade ju inte fungerat ifall jag åkt kollektivt till jobbet menar jag...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in