• 1
  • 2
2013-06-13, 15:15
Medlem
Gameplayers avatar
Vad är tro egentligen? Är det endast ett mer osäkert vetande? "Jag tror det kommer börja regna ikväll." "Jag tror på Gud."

Tro är också mer än det. Det är en mekanism inom oss då vi till 100% uppnår säkerhet om något förhållande sig utan att veta det. Att det är så ser man på hur långt folk är villiga att gå för sin tro. Inga vetenskapsmän eldar upp eller spränger sig.

Tro är en mekanism genom vilken man utan vetskap om sakförhållanden, kan övertyga sig själv eller andra om hur något förhåller sig. Man kan alltså fås att eller få sig själv att tro vad som helst.

Om det man tror skiljer sig kraftigt från verkligheten eller t.o.m. är omöjligt, kan det få negativa konsekvenser för den troende. Ja, tro kan vara grunden till galenskap. Att jag vet det är för att jag till viss del ficks att tro på (eller fick mig själv att tro på) en viss konspirationsteori. I början kände jag en känsla av makt. Att om detta verkligen är möjligt är inget omöjligt. Märkte dock senare att galenskapen lurade i bakgrunden. För att rädda mig själv slutade jag omedbart att tro på detta egentligen omöjliga. Och min f.d. bekant som ännu tror på detta? Han är komplett galen.
Citera
2013-06-13, 15:28
Medlem
Gameplayers avatar
Vad har man för nytta av denna kunskap? Det är en kraftfull mekanism som man kan använda på sig själv. Att bara börja tro på något. Som att tända en lampa. Att omedbart gå från att inte veta till att ha absolut säkerhet om något.

En annan sak är att detta kan användas till att göra någon galen. Kan man få någon att tro på något som denne egentligen vet är omöjligt kan den personen drivas till vansinne.

Några exempel på det sistnämnda är personer jag känner som verkar till viss del galna eller de är det väl. En gemensam faktor är att de alla haft kontakt med eller varit under inflytande av personer som vill dem illa.

Kan ta ett praktiskt exempel. Du ändrar lutningen på en tavla som hänger hemma hos dig och din sambo. När han/hon märker det så svarar du att tavlan alltid hängt så. Du kan t.o.m. visa Photoshoppade bilder från när ni flyttade in där tavlan lutar. Din sambo tror nu på något han/hon egentligen vet är omöjligt.
Senast redigerad av Gameplayer 2013-06-13 kl. 15:55.
Citera
2013-06-13, 15:46
Medlem
stelapinnens avatar
Jag vill påstå att tro är förödande, då tro skapar krig !

Sedan anser jag att tro är makt över folk, tänk själv hur normalt det anses att tro på en gud eller liknande, mens att tro på exempelvis tomten vid äldre år anses vara förvriden verklighet med psykologisk defekt .

Det är sannerligen spektakulärt att man förvrider så stora kvantiteter människor med dessa obegripliga samt obevisade sanningar om läran.
Sjukt!
Citera
2013-06-13, 15:58
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stelapinnen

Sedan anser jag att tro är makt över folk, tänk själv hur normalt det anses att tro på en gud eller liknande, mens att tro på exempelvis tomten vid äldre år anses vara förvriden verklighet med psykologisk defekt .

Det är sannerligen spektakulärt att man förvrider så stora kvantiteter människor med dessa obegripliga samt obevisade sanningar om läran.
Sjukt!

Jo, egentligen så verkar en del saker många tror på som ren galenskap om man granskar det. Fast det att så många tror på det gör att det känns normalt.
Citera
2013-06-13, 16:23
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:

Sjukt!

Det beror ju helt på hur man definierar tro. Tro behöver ju inte nödvändigtvis ha med religion att göra.
Citera
2013-06-13, 16:31
Medlem
stelapinnens avatar
Jag jobbar själv ideellt på mina lediga stunder på en hjälporganisation som hjälper hemlösa,
då denna organisationen drivs av ett religiöst samfund så har jag fått en inblick i trons makt.

Då en stor del av dessa individer ter sig som styrda, samt vissa är styrande,
dom styrande ser jag ha ett ofantligt stort makt behov, samtidigt som dessa hela tiden hänvisar till sanningar som är totalt ( för mig så långt det går att komma från verkligheten ).

Men denna skara drönare "dom styrda" bara suger i sig all vansinne, som om inget annat fanns.
Jag vill påpeka att utåt sett så visas inte detta,
att jag ser detta beror på att jag funnits med så pass länge.
Men jag har ett synsätt som är att jag vill hjälpa svaga därmed så avstår jag tron, och finns där endast för de hemlösa.
Citera
2013-06-13, 16:52
Medlem
stelapinnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Det beror ju helt på hur man definierar tro. Tro behöver ju inte nödvändigtvis ha med religion att göra.
Håller absolut med dig! Tro kan vara så mycket mer tex: andar, spöken även som du var inne på vädret, tro kan även vara missförstånd,
samt önskan att till exempel tro på att vinna tillbaka kärlek eller pengar i spel med mera.

Helt klart är tro oändligt och både gott och ont och något vi behöver.
Citera
2013-06-13, 17:07
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Håller absolut med dig! Tro kan vara så mycket mer tex: andar, spöken även som du var inne på vädret, tro kan även vara missförstånd,
samt önskan att till exempel tro på att vinna tillbaka kärlek eller pengar i spel med mera.

Personligen tycker jag att tro är ett problem om den begränsar människor väldigt mycket, t. ex. religiös tro - där många människor inte har möjlighet att välja vad de vill tro på eftersom att de tidigt blir indoktrinerade i en religions tankesätt. Jag säger inte att all religion är dålig, men den kan bli destruktiv om man inte har valt den själv.
Men det finns ju mycket mer att tro på än religion: Man kan tro på sig själv, man kan tro (och hoppas) att livet kommer bli bättre, etc.
Citera
2013-06-13, 17:11
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Jag jobbar själv ideellt på mina lediga stunder på en hjälporganisation som hjälper hemlösa,
då denna organisationen drivs av ett religiöst samfund så har jag fått en inblick i trons makt.

Då en stor del av dessa individer ter sig som styrda, samt vissa är styrande,
dom styrande ser jag ha ett ofantligt stort makt behov, samtidigt som dessa hela tiden hänvisar till sanningar som är totalt ( för mig så långt det går att komma från verkligheten ).

Men denna skara drönare "dom styrda" bara suger i sig all vansinne, som om inget annat fanns.
Jag vill påpeka att utåt sett så visas inte detta,
att jag ser detta beror på att jag funnits med så pass länge.
Men jag har ett synsätt som är att jag vill hjälpa svaga därmed så avstår jag tron, och finns där endast för de hemlösa.

Detta har ju inte nödvändigtvis med tro att göra. Naturligtvis så dras personer med behov av att utöva makt och kontrollera andra till yrken och organisationer där de får möjlighet att göra det.

Det är ju tydligast inom kulter men även vissa frikyrkor. En ledares auktoritet där kommer av att han kan hänvisa till en massa som rent skeptisk sett är rent mumbo jumbo.

Inom en frikyrka finns också kraftfulla maktmedel att använda. Även om pastorn/kultledaren är en otäck person måste du lyda honom. Han är trots allt god och vet ditt bästa. Lyder du inte eller lyssnar på honom...ja då kommer du till helvetet.
Citera
2013-06-13, 17:17
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:

Tro som är falsk är oftast destruktiv. Om du vet den person du älskar inte vill ha dig längre, men du fortsätter tro det finns hopp. Ja, det är endast negativt. En person man måste "vinna tillbaka" är oftast inte värd att ha. Även att fortsätta tro någon älskar en fast man ser bevis på motsatsen leder endast till lidande.
Citera
2013-06-13, 17:22
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gameplayer
Detta har ju inte nödvändigtvis med tro att göra. Naturligtvis så dras personer med behov av att utöva makt och kontrollera andra till yrken och organisationer där de får möjlighet att göra det.

Det är ju tydligast inom kulter men även vissa frikyrkor. En ledares auktoritet där kommer av att han kan hänvisa till en massa som rent skeptisk sett är rent mumbo jumbo.

Inom en frikyrka finns också kraftfulla maktmedel att använda. Även om pastorn/kultledaren är en otäck person måste du lyda honom. Han är trots allt god och vet ditt bästa. Lyder du inte eller lyssnar på honom...ja då kommer du till helvetet.

Eftersom att hjälporganisationen drivs av en religiös rörelse är det ju möjligt att de hemlösa som söker hjälp på ett eller annat sätt indoktrineras i religionen.

Problemet med religiös/andlig tro är när den är "strukturell", det vill säga organiserad - t. ex. en frikyrka eller ett religiöst samfund, eftersom att människorna har samma befästa tankesätt som är gemensamma för gruppen, vilket skapar en ''vi och dom''-känsla och de börjar avskärma sig från det övriga, icke-religiösa samhället. Man kan se exempel på detta i frikyrkor och slutna religiösa rörelser, som nästan skapar egna samhällen.
Dessutom blir - som du påpekar - religiösa rörelser en plats dit intelligenta psykopater/sociopater dras för att utöva makt, eller tvärtom; människor dras till sådana karismatiska personligheter, eftersom att de påstår sig ha ''sanningen''. Det är ju ofta detta som sker inom sekter.
Citera
2013-06-13, 17:22
Medlem
G.U.D.s avatar
Tron på sig själv är enda formen av tro som är positiv. Att tro att man har oändlig kapacitet att utvecklas och klarar av vilka svårigheter som helst man ställs inför är bra tro.

När man börjar tänka efter så finns det troende människor överallt som inte ifrågasätter något utan bara sväljer allting de matas med utan att tänka själv.

Det är inte bara religion utan också t ex tron på rättsväsendet, börsen, pensionssystemet, den officiella pk-versionen av hur samhället ser ut, vetenskapliga rön (det gäller att veta vem som har sponsrat forskningen eller om det finns politiska intressen bakom), historia (tänk efter vem som har skrivit den).

När jag var tonåring, var min världsbild den som Hollywood förmedlar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in