2013-06-13, 10:25
Medlem
von_Ss avatar
Läste just denna artikel på Aftonbladet och man undrar ju minst sagt hur det ligger till. Finns det såhär dåliga arbetsplatser, överdriver kvinnorna eller ljuger de helt enkelt? Jag har jobbat på flera ställen som ska ha den beryktade "manliga jargongen" utan att ha sett någon form av trakasserier och att hela det här företaget skulle vara till bredden fyllt med dreglande gubbar som tafsar och slänger ner "fillipinhoran" i spott och snus och pekar och skrattar låter helt otroligt.

Citat:
Ging Eriksson, 26, och Jeanette Vänttinen, 26, polisanmälde sina två arbetsledare för sextrakasserier.
– De kallade oss dagligen för ”filippinhora” och ”finnhora” och klämde oss på brösten. Jag ville inte leva längre, säger Ging.
Nu har de två männen på ett dotterbolag till Scania i Södertälje åtalats, misstänkta för sexuellt ofredande.

---

text bortklippt mht regel 1.02 – upphovsrätten
/mod
Senast redigerad av johannes 2013-06-13 kl. 11:06. Anledning: klippte bort det mesta av en hel tidningsartikel
Citera
2013-06-13, 10:39
Medlem
Salames avatar
Tror jag har frågat mig om Eskilstuna kunde bli värre. Borde inte ha gjort det, verkar som att livet tog det som en utmaning att bevisa att jo, det kan det. Suck.

Varför ska vi betvivla dessa kvinnor? Här har vi ju folk som stödjer deras historia. Bara för att vi personligen inte har märkt av det betyder det inte att inte det finns. Själv har man hängt i områden som domineras av män, och man blir bättre behandlad och har bättre miljö imo. Men sedan har man blivit utsatt för jargongen som nästan pressas på och överdrivs av grupptrycket. Men man ska inte bli förvånad att sådant händer som sagt, det här verkar inte vara en historia som har ljugits ihop.
Citera
2013-06-13, 10:46
Medlem
Galvestonens avatar
Ja om de blir slängda i containrar 20 ggr undrar man ju hur fan de kunnat få något gjort på det där stället. Låter väldigt överdrivet och väldigt konstigt hur de skulle fått ta allt det där.
Citera
2013-06-13, 10:50
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galvestonen
Ja om de blir slängda i containrar 20 ggr undrar man ju hur fan de kunnat få något gjort på det där stället. Låter väldigt överdrivet och väldigt konstigt hur de skulle fått ta allt det där.
Jag tror att det stämmer faktiskt m h t hur det har utvecklats. Kvinnorna saknar väl rimligen anledning, att gemensamt och i samförstånd, hitta på eller överdriva händelserna. Min gissning är att det rör sig om ett klassiskt fall av kulturberikning, men säker kan man inte vara då det även finns svenskar som kan bete sig som idioter, särskilt mot asiatiska kvinnor.
Citera
2013-06-13, 10:53
Medlem
putte-mr-puttes avatar
Citat:

Håller med dig, Låter mer som att dom vill ha mycket pengar från DO

snus och spott på armarna efter dom har legat å latat sig i containern låter konstigt
Citera
2013-06-13, 10:53
Medlem
Citat:

Jag har hört talas som stället långt innan en anmälan har varit aktuell, vet vem ena tjejen är. Hört att ena sprungit och viftat på rumpan och raggat upp flertal upptagna män på arbetsplatsen men detta var låååångt innan nån anmälan blev gjord. Den tjej jag snackar om är även smått känd för att vara mytoman och skapa o gilla drama. Har personliga erfarenheter av det tyvärr...Jag har iallafall förstått det så som att ena fått sparken delvis också pga hon sjukanmält sig sen uppdaterat sin facebook om att hon varit på stan och shoppat och festat osv.
Citera
2013-06-13, 10:55
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
– De kallade oss dagligen för ”filippinhora” och ”finnhora” och klämde oss på brösten. Jag ville inte leva längre, säger Ging.
Det känns ju som en liten överdriven reaktion att inte vilja leva, man bör kanske säga upp sig som en första åtgärd, innan man börjar fundera på självmord.
Citera
2013-06-13, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Jag tror att det stämmer faktiskt m h t hur det har utvecklats. Kvinnorna saknar väl rimligen anledning, att gemensamt och i samförstånd, hitta på eller överdriva händelserna. Min gissning är att det rör sig om ett klassiskt fall av kulturberikning, men säker kan man inte vara då det även finns svenskar som kan bete sig som idioter, särskilt mot asiatiska kvinnor.

Alla det rör sig om är svenskar. Jag har hört mycket från båda sidorna om man säger så och det är mycket som inte står i media, jag känner ingen sympati för dessa tjejer då jag vet vilka de är och vad de går för och andra påhitt de haft för sig, är dom enligt mig inte trovärdiga. Men det är lätt att dra på sig en offerroll som kvinna och att alla per automatik ska tro på deras version utan att ifrågasätta. Tjejerna är ju bästa vänner, rent hypotetiskt kan man ju överdriva allting och förminska sin egen roll i detta och anmäla, när de nu fått sparken eftersom de misskött sig upprepade gånger. Finns flera motiv, pengar, att få fortsätta arbeta osv.
Citera
2013-06-13, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Athena.
Alla det rör sig om är svenskar. Jag har hört mycket från båda sidorna om man säger så och det är mycket som inte står i media, jag känner ingen sympati för dessa tjejer då jag vet vilka de är och vad de går för och andra påhitt de haft för sig, är dom enligt mig inte trovärdiga. Men det är lätt att dra på sig en offerroll som kvinna och att alla per automatik ska tro på deras version utan att ifrågasätta. Tjejerna är ju bästa vänner, rent hypotetiskt kan man ju överdriva allting och förminska sin egen roll i detta och anmäla, när de nu fått sparken eftersom de misskött sig upprepade gånger. Finns flera motiv, pengar, att få fortsätta arbeta osv.

Hur kan det vara att dra på sig en offerroll när man av chefen blir nedslängd upprepade gånger i en sopcontainer? Det har han ju dessutom erkänt enligt den nu borttagna texten.

Rent hypotetiskt kan man också anta att cheferna varit ett par praktsvin som betett sig som as. Dessutom har det ju varit en del erkännanden i den riktningen.
Citera
2013-06-13, 11:15
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Athena.
Så. Allt är påhittat enligt din uppfattning om de rykten du har hört samt vad du vet om dessa kvinnor sedan tidigare? Är det så jag ska uppfatta dig? Eller menar du att NÅGONTING har hänt, men att det inte har gått till på sätt som beskrivs av kvinnorna? VAD har i så fall hänt och vad har i så fall inte hänt?
Citera
2013-06-13, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urmelkotten
Hur kan det vara att dra på sig en offerroll när man av chefen blir nedslängd upprepade gånger i en sopcontainer? Det har han ju dessutom erkänt enligt den nu borttagna texten.

Rent hypotetiskt kan man också anta att cheferna varit ett par praktsvin som betett sig som as. Dessutom har det ju varit en del erkännanden i den riktningen.

Jag kan inte svara på allt som rör detta naturligtvis, jag ifrågasätter åt båda hållen må så vara att cheferna är as. Jag har varit på plats, men jag kan ingenstans i media läsa om att dessa har nypit killarna i rumpan, varför tar de inte upp det? Som det står har det varit en rå jargong men vad en del har uppfattat som att dessa tjejer har varit med på noterna och hållt på, på samma sätt med att tex nypa rumpan på killarna och hålla på och fjanta sig på arbetstid. Det har varit som ett enda stort vuxendagis denna arbetsplats.
Citera
2013-06-13, 11:49
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det känns ju som en liten överdriven reaktion att inte vilja leva, man bör kanske säga upp sig som en första åtgärd, innan man börjar fundera på självmord.

Det är ju inte riktigt så att ett citat i en tidningsartikel som lyder "jag ville inte leva längre" innebär att man funderade på självmord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in