2013-06-17, 20:05
Medlem
Wolfnachts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellbeard
Första Doom är så klart en riktig klassiker men tvåan har jag väldigt svårt för. Tycker banorna blir på tok för stora och röriga... Det tristaste jag vet i FPS är att yra runt och undra vad jag ska ta vägen och bandesignen på Doom2 kräver i princip att du redan kan dem för att ha kul. Jämför jag med typ Dark Forces tycker jag det är klasskillnad. Men Doom är väl inte riktigt min favorit från den eran, System Shock tycker jag är överlägset bättre trots att själva skjutandet är mycket sämre.

Verkligen? Enda banan i Doom 2 jag fann svår att hitta på var The Citadel (minns inte vilket nr den är). Var 10 nånting år och spelade den verkligen i två dagar för att hitta alla nycklar. Man hade mer tålamod på den tiden haha!
System chock har jag aldrig kört. Får spana in, då jag är en retro FPS nörd.
Citera
2013-06-19, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfnacht
Verkligen? Enda banan i Doom 2 jag fann svår att hitta på var The Citadel (minns inte vilket nr den är). Var 10 nånting år och spelade den verkligen i två dagar för att hitta alla nycklar. Man hade mer tålamod på den tiden haha!
System chock har jag aldrig kört. Får spana in, då jag är en retro FPS nörd.

Man hade ett enormt tålamod på den tiden! Minns hur jag höll på att trixar och fixa, leta nycklar, hemliga gångar med mera, både på Doom 2 och Duke Nukem 3D! Det var inte lätt alla gånger men tack vare ens tålamod samt att mankunde sitta och lira i hur många timmar som helst, så gick det till slut!
Citera
2013-06-23, 20:35
Medlem
Älskar både ettan och tvåan sen jag lirade första gången hos min morbror som cad, dvs spelade.. . Det måste varit precis när ettan släpptes. Minns att vi tyckte att det var helt enormt. Att behöva ha ett spel på fyra diskar arjat var så sjukt. När tvåan kom på fem diskar fanns det inga gränser för lyckan.

Återvänder till spelen någon eller några gånger per år, men har inte kört online på drygt 15 år. Då körde jag zDoom, men tyckte att det var alldeles för dåligt med spelare inne. Det var ungefär då när Quake var riktigt stort så spelarna höll sig där.
Citera
2013-06-24, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sacrium
Älskar både ettan och tvåan sen jag lirade första gången hos min morbror som cad, dvs spelade.. . Det måste varit precis när ettan släpptes. Minns att vi tyckte att det var helt enormt. Att behöva ha ett spel på fyra diskar arjat var så sjukt. När tvåan kom på fem diskar fanns det inga gränser för lyckan.

Återvänder till spelen någon eller några gånger per år, men har inte kört online på drygt 15 år. Då körde jag zDoom, men tyckte att det var alldeles för dåligt med spelare inne. Det var ungefär då när Quake var riktigt stort så spelarna höll sig där.

Det måste ha varit 94-95. När jag fick Doom 1 och Doom 2 fick jag det på Cd-rom så då behövdes det bara en skiva. De där disktterna innehöll ju bara ca 1,4 Mb så jag förstår att man var tvungen att ha flera diskar för att Doom skulle få plats på de... Undra hur man disketter det skulle behövas för att Doom 3 skulle få plats på det. Doom 3 är ju helt annorlunda grafikmässigt jämfört med Doom 1 och Doom 2. Dock gillar jag 1:an och 2:an skarpt!
Citera
2013-06-24, 22:01
Medlem
Wolfnachts avatar
Jag som tillhör den yngre generationen hade det på Playstation först. Det är lite annorlunda än PC-versionerna då båda spelen vävts ihop och det är annan musik och ljudeffekter. Plus en del nya banor och vissa banor som ändrats. Men har förstås spelat PC-versionerna ett stort antal gånger också.
Doom 3 har jag aldrig fastnat för lika mycket, har klarat det två gånger men inte alls lika härligt som sina föregångare.
Doom 4 jobbar de på, ska bli intressant att se hur det blir.
Citera
2013-07-11, 12:17
Medlem
Måste man köpa spelet, eller är det gratis nu för tiden? Ser himla roligt ut med "Brutal Doom" modden!
Citera
2013-07-16, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BernardBenedictus
Måste man köpa spelet, eller är det gratis nu för tiden? Ser himla roligt ut med "Brutal Doom" modden!

Måste finnas någon nostalgisk klassisk spelsida där du kan tanka spelen...
Citera
2013-07-16, 16:22
Medlem
Bemwindos avatar
Man blev väl lite rädd när man lirade det som barn Har kartongerna ståendes i bokhyllan!
Citera
2013-07-16, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemwindo
Man blev väl lite rädd när man lirade det som barn :) Har kartongerna ståendes i bokhyllan!

Har också kartongerna ståendes i hyllan. På den tiden la branschen ned en hel del tid på att få kartongerna attraktiva! Det tycker jag är riktigt schysst till skillnad från dagens spel där man bara får spelet i ett plast DVD fodral...
Citera
2013-07-17, 03:49
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemwindo
Man blev väl lite rädd när man lirade det som barn Har kartongerna ståendes i bokhyllan!
Jag tycker fortfarande Doom kan vara riktigt otäckt! Spela det på Ultraviolence och satsa på att komma igenom hela episoden utan att dö! Jäkligt otäckt då man är nere på 6/100 i hälsa och går genom det där rummet där ljuset slår av och på, och där det finns Spectres (den "osynliga" varianten av demoner")!

Detta tycker åtminstone jag är bra mycket mer otäckt än Doom 3, själva skräckmomentet alltid handlar om att monster överraskar en genom att bryta sönder väggen/dörren/taket/golvet eller teleportera in sig i rummet... Okej, sånt kanske får en att hoppa till, men det är ganska "cheap scares" och dessutom så överanvänt i Doom 3 att det blir tjatigt! Doom 1 och 2 har däremot den där primala skräckblandade aggressionen som kommer ur kammen för överlevnad! Älskar ni inte det blodiga flinet på Doomguy då han i väldigt skadat tillstånd plockar upp ett nytt vapen?? Man kan riktigt se det sadistiska hämndbegäret i hans ansikte!
Citera
2013-07-17, 11:43
Medlem
[quote=Nemesis1]Jag tycker fortfarande Doom kan vara riktigt otäckt! Spela det på Ultraviolence och satsa på att komma igenom hela episoden utan att dö! Jäkligt otäckt då man är nere på 6/100 i hälsa och går genom det där rummet där ljuset slår av och på, och där det finns Spectres (den
Citera
2013-07-17, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Jag tycker fortfarande Doom kan vara riktigt otäckt! Spela det på Ultraviolence och satsa på att komma igenom hela episoden utan att dö! Jäkligt otäckt då man är nere på 6/100 i hälsa och går genom det där rummet där ljuset slår av och på, och där det finns Spectres (den "osynliga" varianten av demoner")!

Detta tycker åtminstone jag är bra mycket mer otäckt än Doom 3, själva skräckmomentet alltid handlar om att monster överraskar en genom att bryta sönder väggen/dörren/taket/golvet eller teleportera in sig i rummet... Okej, sånt kanske får en att hoppa till, men det är ganska "cheap scares" och dessutom så överanvänt i Doom 3 att det blir tjatigt! Doom 1 och 2 har däremot den där primala skräckblandade aggressionen som kommer ur kammen för överlevnad! Älskar ni inte det blodiga flinet på Doomguy då han i väldigt skadat tillstånd plockar upp ett nytt vapen?? Man kan riktigt se det sadistiska hämndbegäret i hans ansikte!

Jo, jag vet precis vad du menar! Riktigt härligt att se 2D grafiken när gubben är blodig i ansiktet och han ler då man plockar upp det tvåpipiga hagelgeväret eller minigun!

Dock måste jag erkänna att jag diggar Doom 3 oerhört mycket! Om man ser till grafik, ljudeffekter, animationer, handling, bana/miljö så slår Doom 3, Doom 1 och 2 alla dagar i veckan. Dock är det ju inte särskilt konstigt med tanke på att Doom 3 kom typ 10 år efter Doom 1, eller iaf 9 år efter...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in