Citat:
Ursprungligen postat av
Nemesis1
Jag tycker fortfarande Doom kan vara riktigt otäckt! Spela det på Ultraviolence och satsa på att komma igenom hela episoden utan att dö! Jäkligt otäckt då man är nere på 6/100 i hälsa och går genom det där rummet där ljuset slår av och på, och där det finns Spectres (den "osynliga" varianten av demoner")!
Detta tycker åtminstone jag är bra mycket mer otäckt än Doom 3, själva skräckmomentet alltid handlar om att monster överraskar en genom att bryta sönder väggen/dörren/taket/golvet eller teleportera in sig i rummet... Okej, sånt kanske får en att hoppa till, men det är ganska "cheap scares" och dessutom så överanvänt i Doom 3 att det blir tjatigt! Doom 1 och 2 har däremot den där primala skräckblandade aggressionen som kommer ur kammen för överlevnad! Älskar ni inte det blodiga flinet på Doomguy då han i väldigt skadat tillstånd plockar upp ett nytt vapen?? Man kan riktigt se det sadistiska hämndbegäret i hans ansikte!
Jo, jag vet precis vad du menar! Riktigt härligt att se 2D grafiken när gubben är blodig i ansiktet och han ler då man plockar upp det tvåpipiga hagelgeväret eller minigun!
Dock måste jag erkänna att jag diggar Doom 3 oerhört mycket! Om man ser till grafik, ljudeffekter, animationer, handling, bana/miljö så slår Doom 3, Doom 1 och 2 alla dagar i veckan. Dock är det ju inte särskilt konstigt med tanke på att Doom 3 kom typ 10 år efter Doom 1, eller iaf 9 år efter...