• 1
  • 2
2013-06-13, 01:38
Medlem
Wolfnachts avatar
Hittade endast små skittrådar som inte riktigt behandlade det jag vill diskutera här.
Doom 1 och 2 är som vi alla vet väldigt lika varandra. Därför slog jag ihop dem.
Finns det folk här som fortfarande spelar det? Kör ni online? Och i så fall, vilket program använder ni?
Kör i IDE (Internet doom explorer) själv men ser aldrig andra svenskar där.

Det finns 4 IWADS som ni förhoppningsvis vet om ni tänkte skriva i min fina tråd.

Doom I
Doom II
TNT: Evilution
The Plutonia Experiment

Sedan görs det än idag fan made PWADS. Vilka av dessa är era favoriter?

Alien Vendetta, Hell Revealed 1 och 2 samt några kortare är bland det finaste som finns. Soundtracket till särskilt HR 2 är bland det bästa jag hört inom spel.

Är någon här en speedrunner? Eller har varit? Länka gärna era verk då!

Har själv mappat en del men det är så otroligt tidskrävande att jag inte har tid över till det så ofta jag vill. Mappar någon av er?

Bara börja med nörddiskussioner nu!
Citera
2013-06-13, 02:04
Medlem
Pillocks.and.suchs avatar
Discarna ligger i botten av garderoben sedan ett par år nu, tyvärr.. Ettan är väl inte riktigt nått att damma av men tvåan va ju faktiskt häftig. För tio år sen i alla fall. Gillade speciellt den osynliga bron!
Citera
2013-06-13, 02:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pillocks.and.such
Discarna ligger i botten av garderoben sedan ett par år nu, tyvärr.. Ettan är väl inte riktigt nått att damma av men tvåan va ju faktiskt häftig. För tio år sen i alla fall. Gillade speciellt den osynliga bron!

Är det så stor skillnad på ettan och tvåan? Har ettan på Xbox (Xbox Arcade) och testade demot på tvåan men ser exakt likadant ut. Är banorna bättre?
Citera
2013-06-13, 07:17
Medlem
Wolfnachts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agor
Är det så stor skillnad på ettan och tvåan? Har ettan på Xbox (Xbox Arcade) och testade demot på tvåan men ser exakt likadant ut. Är banorna bättre?

Fler monster och ett nytt vapen. Samma spelmotor annars.
Doom är banne mig bättre än alla moderna FPS som görs.
Citera
2013-06-13, 16:52
Medlem
M0wes avatar
aah hade Doom II på diskett, fan va gött spel
Citera
2013-06-14, 18:13
Medlem
Orangejews2s avatar
Doom var väll mitt största spelminne, musiken och dem rosa Demonerna gjorde spelet till något extra!
Citera
2013-06-14, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfnacht
Fler monster och ett nytt vapen. Samma spelmotor annars.
Doom är banne mig bättre än alla moderna FPS som görs.

Tvåpipiga hagelgeväret är det sn du refererar till antar jag?!
Citera
2013-06-14, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orangejews2
Doom var väll mitt största spelminne, musiken och dem rosa Demonerna gjorde spelet till något extra!

Verkligen! Jag lirade Doom 95 (Doom 1) i början av 1997 då jag fick min allra första dator! Det var helt lyriskt kan jag säga! Älskar Doom serien! Nu har jag iofs Doom 3 samt Doom Resurrection Devil som är lite vassare än de första 2D Doom så det är ju lite skillnad men jag gillar ju retro en hel del så jag har verkligen inget emot att spela de gamla hederlig Doom spelen från mitten av 90-talet!
Citera
2013-06-14, 22:03
Medlem
RarityUberAlless avatar
Doom-serien gillar jag På den tiden var inte Id Software lika kassa som nu. Har lirat dom flesta officiella doom spel och på flera plattformar. Ultimate Doom, Doom 2, Final Doom har jag klarat flera gånger, både PC och på PSX. Doom 64 har jag också klarat på emulator.

På senare tid har jag klarat Ultimate Doom, Doom 2, Plutonia och Evilution med en grym mod som kallas Brutal doom, vilket inte bara ökar blodnivån utan ger flera förbättringar i gameplay, t.ex snabbare fiender, bättre AI, vissa fiender är tuffare osv - Vilket faktiskt ökar svårighetsgraden, har kört dessa på Black Metal Vilket är svåraste graden i Brutal Doom version 18a, ger mycket snabbare fiender och 50% mer skada än på "ultra violence" antar jag.. Vet inte om det är som vanliga nightmare men fienden respawnar inte (man kan ställa in), vilket är ok med mig Så jag anser mig inte mig vara noob på Doom även om jag inte är så bra som vissa kan bli, fast jag är inte så intresserad av hur snabbt man klarar av banor osv.

En riktigt bra mega wad är Plutonia 2, rekommenderas starkt. Håller på och kör om det på "black metal". Senaste Doom-inköpet var till PS3, en rätt kass port om man lirat med gzdoom eller annat på PC eftersom man inte kan ställa in ett skit själv, som t.ex fov (har 120 på pc) eller något alls men ska väl lira genom master levels och sånt.
Citera
2013-06-15, 15:21
Medlem
Wolfnachts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RarityUberAlles
Doom-serien gillar jag På den tiden var inte Id Software lika kassa som nu. Har lirat dom flesta officiella doom spel och på flera plattformar. Ultimate Doom, Doom 2, Final Doom har jag klarat flera gånger, både PC och på PSX. Doom 64 har jag också klarat på emulator.

På senare tid har jag klarat Ultimate Doom, Doom 2, Plutonia och Evilution med en grym mod som kallas Brutal doom, vilket inte bara ökar blodnivån utan ger flera förbättringar i gameplay, t.ex snabbare fiender, bättre AI, vissa fiender är tuffare osv - Vilket faktiskt ökar svårighetsgraden, har kört dessa på Black Metal Vilket är svåraste graden i Brutal Doom version 18a, ger mycket snabbare fiender och 50% mer skada än på "ultra violence" antar jag.. Vet inte om det är som vanliga nightmare men fienden respawnar inte (man kan ställa in), vilket är ok med mig Så jag anser mig inte mig vara noob på Doom även om jag inte är så bra som vissa kan bli, fast jag är inte så intresserad av hur snabbt man klarar av banor osv.

En riktigt bra mega wad är Plutonia 2, rekommenderas starkt. Håller på och kör om det på "black metal". Senaste Doom-inköpet var till PS3, en rätt kass port om man lirat med gzdoom eller annat på PC eftersom man inte kan ställa in ett skit själv, som t.ex fov (har 120 på pc) eller något alls men ska väl lira genom master levels och sånt.

Du är en sån där person jag hade kunnat bjuda på en öl.
Brutal Doom glömde jag nämna i OP men det är verkligen DEN bästa moden till något spel någonsin. Sparka bollarna på en Hell Knight och sedan slita honom i flera delar med Berserk. Har också klarat alla originalspel med Brutal Doom. Försökte mig på Speed of Doom nyligen men det var alldeles för svårt med Brutal Doom haha!

Plutonia 2 är riktigt grym ja, skön musik och konstant massaker genom varje bana. Är inte heller någon speed runner utan kräver 100 % kills och secrets för att bli nöjd.
Citera
2013-06-15, 15:29
Medlem
Wolfnachts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StrenghtCoach
Tvåpipiga hagelgeväret är det sn du refererar till antar jag?!

Precis. Det finns inte i Doom 1
Citera
2013-06-17, 11:25
Medlem
Hellbeards avatar
Första Doom är så klart en riktig klassiker men tvåan har jag väldigt svårt för. Tycker banorna blir på tok för stora och röriga... Det tristaste jag vet i FPS är att yra runt och undra vad jag ska ta vägen och bandesignen på Doom2 kräver i princip att du redan kan dem för att ha kul. Jämför jag med typ Dark Forces tycker jag det är klasskillnad. Men Doom är väl inte riktigt min favorit från den eran, System Shock tycker jag är överlägset bättre trots att själva skjutandet är mycket sämre.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in