2013-06-12, 21:41
Medlem
silentviolences avatar
Hej! Det är så att jag ska på mitt brorsbarns dop nu på lördag och jag har inte hunnit köpa någon present då jag nyligen kommit hem från en resa. Jag har googlat doppresent och kikat runt på div. internetbutiker men problemet är att jag inte kommer att hinna få hem varan om jag beställer då det ofta är 2-5 arbetsdagar.

Jag vill att presenten ska vara personlig, och den ska gå att hitta i en fysisk butik i Stockholm stad. Fann en sk. personlig bok på en internetsida som verkade rolig då man själv fick skriva in namnen på alla karaktärer i boken, och det blir ju lite mer personligt. Någon som vet vart man kan finna liknande böcker i Stockholm?

Att få ett smycke eller dylikt graverat kan ja väl glömma, för sådant gör de inte på bara en arbetsdag. Eller?

Tror ni "vanliga" barnböcker, typ Astrid Lindgren eller Elsa Beskow kan vara uppskattat?

Skulle bli sjukt glad och mindre stressad om ni kunde tipsa om bra butiker där man kan köpa lite finare presenter, eller bara tips på vad jag kan ge. Presenten får max kosta 1000, fast helst max 500. Och ja, jag vet att det finns liknande trådar redan.. men i de trådarna tipsas det mest om olika sidor man kan beställa ifrån vilket är motsatsen till vad jag söker.

Tack på förhand, Sv.
Citera
2013-06-12, 22:30
Medlem
Boots84s avatar
Jag har en polare som ger barn en skiva som är släppt på deras dop eller födelsedag.
Citera
2013-06-12, 22:49
Medlem
Vi hade namngivning i förra veckan - sonen fick barnböcker och leksaker. En del "fina" ramar och prydnadssaker som nog inte kommer att få vara framme...

Personligt: vad tror du om att göra en egen pekbok? Alltså foton på dig där du gör olika saker. T.ex "Xx dricker kaffe", "xx cyklar", "xx luktar på blommor", "xx är glad", "xx är ledsen". Då kan bebisen, om några månader, använda den. Jag tänker att du klistrar in fotona på hårt papper och skriver texten under.
Citera
2013-06-12, 23:10
Medlem
När jag döptes så fick jag antagligen massa sparbössor, ljusstakar, silverskedar och gud vet vad. Det enda som jag har kvar i dag och som åker fram då och då är en slipsnål av guld. Kanske inget man uppskattar som liten men som man iaf har haft användning av.
Citera
2013-06-13, 21:56
Medlem
silentviolences avatar
Tack tack tack för era tips! Jag var idag på Bokia och köpa "Min första bok" och "Sagoskatt", båda av Elsa Beskow. De må vara lite gammalmodigt med beskow, men jag älskade i alla fall hennes sagor och illustrationer som unge.

Imorgon ska jag till panduro hobby och köpa lite stickers/klistermärken, scrap-book-papper, pappersdekor m.m så jag kan göra en liten "tavla" med en bild + namn och födelsedatum på gossebarnet och lite fin dekoration runt om! Utöver det kommer jag att ge en påkostad blombukett och ett dopkort där jag skrivit en hälsning i rimform vilket okcså ju är lite personligt. (Även om brorsan säkert inte kommer att spara kortet)

Kommer detta att kännas fjuttigt att komma med tror ni? Jag känner mig ganska nöjd, men är så rädd att alla ska komma med mycket mer eller så mycket bättre. Antar att det har med min dåliga självkänsla att göra, så jag skulle bli glad om jag fick höra era ärliga åsikter.. Jag hatar nämligen att både ge och få presenter.. Ge för att jag tror att jag inte presterar väl nog, och få för att jag inte tycker att personen i fråga hade behövt besvära sig att ge mig något.

Shit, hade jag blivit gudmor hade jag nog varit ännu mer stressad/nojig över att "ge för lite"!
Citera
2013-06-13, 23:57
Medlem
Incendios avatar
Köp inga tråkiga tenngrejer bara! Fula ,totalt onödigt och står bara och samlar damm.

Det bästa presenten min dotter fick på sitt dop var en prenumeration på en barnboksklubb. Verkligen en superbra present.
En av våra vänner tog kort under hela dopet och satte sen ihop en fin bok med lite texter i. Jättemysig present som vi ofta bläddrar i.
Citera
2013-06-23, 18:04
Medlem
Jag och min sambo köpte en kånken (ryggsäck från fjällräven) när vi skulle på namngivning.
Tidlös gåva som dessutom har möjlighet att bli ett minne, då den håller god kvalité.
Att köpa någon "skit" som dom kan använda i unga år är inget man minns när man tittar tillbaka uppe i tonåren senare. Enligt min egen åsikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in