• 1
  • 2
2013-06-12, 20:29
Medlem
Gameplayers avatar
Det är bättre att nästan alltid tala sanning. Då blir man trodd när man behöver ljuga. Även att oftast vara snäll, då blir man förlåten när man är otrevlig. Och att för det mesta vara hederlig. Då kommer man undan de gånger man inte är det.
Citera
2013-06-12, 20:37
Medlem
Hallonrems avatar
Okej.
Citera
2013-06-12, 20:50
Medlem
Bra råd. Tack
Citera
2013-06-12, 21:18
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallonrem
Okej.

Ja, det är ganska självklara saker.
Citera
2013-06-12, 21:25
Medlem
Roibots avatar
Nu blir man ju lite nyfiken, Gameplayer...följer du själv dessa råd? Om ja, är det dessa "manipulations-fördelar" som motiverar dig att nästan alltid tala sanning, vara trevlig och hederlig?
Citera
2013-06-12, 21:25
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MicrosoftSam
Bra råd. Tack

Tack! En sak till är att alltid vara artig. Man ska inte vara trevlig mot någon som är otrevlig. Inte heller mot någon man ogillar. Att vara artig är dock en kompromiss som fungerar. Jag blev t.ex. portad från ett ställe utan att ha gjort något fel. Jag ifrågasatte det men var ändå artig mot personen som portat mig. Efter ett tag var jag inte längre portad.
Citera
2013-06-12, 21:36
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roibot
Nu blir man ju lite nyfiken, Gameplayer...följer du själv dessa råd? Om ja, är det dessa "manipulations-fördelar" som motiverar dig att nästan alltid tala sanning, vara trevlig och hederlig?

Jo, att jag alltid beter mig så men inte direkt med något medvetet motiv bakom. Jag har bara upptäckt (vilket inte är något otroligt) att folk helt enkelt inte ifrågasätter en alls, om man länge talat sanning, varit hederlig etc.

Sen många andra saker som jag gjort utan att tänka på det i många år. "Kan jag få gå före, jag har brått?" Det går typ 9/10 gånger. Man anger ett skäl (som i mitt fall är sant) men alla har ju brått. Ännu en sak är att våga höja rösten (och även kommendera) folk i service-yrken när det behövs. Står man bara tyst får man vänta, missar kanske det man ska m.m.

Också hur man blir vän med och får folk att gilla en. Kollade upp lite ur en bok om det, och de flesta sakerna stämde med hur jag har gjort länge. Det viktigaste är dock att man är bekväm med människor och genuint intresserad av dem. Det är jag. Sen ger det mig såklart fördelar men det är inte därför jag skaffar så många vänner. Jag gillar att vara omtyckt helt enkelt.

Jag har kommit fram till detta (även om det inte är något otroligt) genom att studera mig själv. Det viktigaste är att ha charm. Nummer två är självförtroende. Nummer tre är att våga. Många går miste om chanser för de helt enkelt inte vågar.

Charm är det som krävs för allt men ett fåtal är "immuna" mot charm. Det är folk som jag inte kan få att gilla mig. De är tack och lov mycket få. Även ett par som jag trodde tillhörde dessa, kommer jag idag mycket bra överens med. Så charm fungerar nästan alltid.

Utöver charm så är intelligens och bildning/allmänbildning viktiga faktorer. Folk blir intresserade och imponerade av någon som kan mycket. Talar jag med någon från ett visst land vet jag redan mycket om personens land och kultur m.m. Slutligen måste man kunna ändra sig helt beroende på vem man talar med. Även detta är självklart.
Senast redigerad av Gameplayer 2013-06-12 kl. 22:17.
Citera
2013-06-12, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gameplayer
Tack! En sak till är att alltid vara artig. Man ska inte vara trevlig mot någon som är otrevlig. Inte heller mot någon man ogillar. Att vara artig är dock en kompromiss som fungerar. Jag blev t.ex. portad från ett ställe utan att ha gjort något fel. Jag ifrågasatte det men var ändå artig mot personen som portat mig. Efter ett tag var jag inte längre portad.

Ingen fara! Du verkar ganska vis.
Det är sättet man får respekt på.
Jag gillar att vara vänlig mot främlingar och så. Det känns bra.
Citera
2013-06-13, 01:51
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MicrosoftSam
Ingen fara! Du verkar ganska vis.
Det är sättet man får respekt på.
Jag gillar att vara vänlig mot främlingar och så. Det känns bra.

Tack! Jo, så är det. Man måste bete sig bra mot folk om man vill bli omtyckt. Är man trevlig och lägger tid på folk så får man ofta något tillbaka. Samma princip bakom att man ska vara generös. Dessutom är det trevligt att göra folk glada. Ingen känner sig heller så motiverad att göra något extra för någon som verkar snål.
Citera
2013-06-13, 02:11
Medlem
Gameplayers avatar
Jag skriver mer om mig själv... Någon har kanske nytta av det och så mycket annat verkar inte ha postats i detta forum på ett tag.

Ok... Jag hade nog blivit bra som telefonförsäljare eller möjligen conman. Det sistnämnda är dock inget jag gillar då jag inte vill utsätta någon för något grovt. Ändå har jag tänkt ut saker som är mer riskfria än vanlig blåsning på Blocket. Har dock låtit bli att genomföra det.

Det jag har gjort inom detta område är mindre saker. Skälet jag ansett mig ha rätt att göra det är p.g.a. att jag haft dålig ekonomi. Som jag skrev är det bara småsaker och jag vill inte gå in på något speciellt.

Det jag kan ta upp är lite om hur jag sköter det. Jag har av ekonomiska skäl gjort mindre saker. Har gjort det på ett sätt så att om det går fel kan jag alltid snacka mig ur det. Ett exempel på hur man inte ska göra är att t.ex. åka buss gratis genom fejkad sms-biljett som chauffören kan upptäcka. Åker man dit då kan man inte snacka sig ur det. Chauffören vet att man försökt blåsa honom och tappar all respekt.

Tycker man att man vill snatta i affärer gäller samma sak. Man kan t.ex. "glömma" scanna en vara vid de kassor där de har självbetjäning. Det kan man snacka sig ur. Att stoppa en chokladkaka i fickan är däremot urdumt. Då är det t.o.m. bättre att hålla varan i handen och gå rakt igenom kassan utan att betala. Blir man stoppad kan man säga man hade brått och glömde man höll i varan. Efter det ursäktar man och lämnar den eller erbjuder sig att betala.

Edit: Nu ska man naturligtvis helst inte sno något i affärer. Jag gör det själv oftast av tidsbrist eller att det bara blir så. Inget jag planerar att göra. Även en gång jag ville ha en bok och inte hade råd. "Gottgjorde" det senare genom att handla lite onödiga böcker i den butiken. Att tjäna lite på att göra små bagatellsaker är egentligen inte värt det. Att ha ett bra förhållande till folk som jobbar på ställen är viktigare. Ett förtroende som raserats kan ta lång tid att bygga upp.
Senast redigerad av Gameplayer 2013-06-13 kl. 02:24.
Citera
2013-06-13, 10:04
Medlem
Har du någon uttänkt frågeställning eller ville du bara dela med dig av dina råd?
Citera
2013-06-13, 14:06
Medlem
Vad jag förstår är att man ska skapa sig ett alter ego baserad på att vara tillförlitlig och tillmötesgående men också förevisa en viss intelligens och sympati enbart för att låta trovärdig när du väl ljuger?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in