Citat:
Ursprungligen postat av
Roibot
Nu blir man ju lite nyfiken, Gameplayer...följer du själv dessa råd? Om ja, är det dessa "manipulations-fördelar" som motiverar dig att nästan alltid tala sanning, vara trevlig och hederlig?

Jo, att jag alltid beter mig så men inte direkt med något medvetet motiv bakom. Jag har bara upptäckt (vilket inte är något otroligt) att folk helt enkelt inte ifrågasätter en alls, om man länge talat sanning, varit hederlig etc.
Sen många andra saker som jag gjort utan att tänka på det i många år. "Kan jag få gå före, jag har brått?" Det går typ 9/10 gånger. Man anger ett skäl (som i mitt fall är sant) men alla har ju brått. Ännu en sak är att våga höja rösten (och även kommendera) folk i service-yrken när det behövs. Står man bara tyst får man vänta, missar kanske det man ska m.m.
Också hur man blir vän med och får folk att gilla en. Kollade upp lite ur en bok om det, och de flesta sakerna stämde med hur jag har gjort länge. Det viktigaste är dock att man är bekväm med människor och genuint intresserad av dem. Det är jag. Sen ger det mig såklart fördelar men det är inte därför jag skaffar så många vänner. Jag gillar att vara omtyckt helt enkelt.
Jag har kommit fram till detta (även om det inte är något otroligt) genom att studera mig själv. Det viktigaste är att ha charm. Nummer två är självförtroende. Nummer tre är att våga. Många går miste om chanser för de helt enkelt inte vågar.
Charm är det som krävs för allt men ett fåtal är "immuna" mot charm. Det är folk som jag inte kan få att gilla mig. De är tack och lov mycket få. Även ett par som jag trodde tillhörde dessa, kommer jag idag mycket bra överens med. Så charm fungerar nästan alltid.
Utöver charm så är intelligens och bildning/allmänbildning viktiga faktorer. Folk blir intresserade och imponerade av någon som kan mycket. Talar jag med någon från ett visst land vet jag redan mycket om personens land och kultur m.m. Slutligen måste man kunna ändra sig helt beroende på vem man talar med. Även detta är självklart.