2005-06-07, 17:18
Medlem
Ninjalittles avatar
Köpte ett gäng torkade och färska chilifrukter (piri piri, habanero och massa annat smått och gott) och bestämde mig för att göra en egen chilisås.

Började med att finfördela chilifrukterna och blanda ihop dem. Stoppade sedan in dem i en burk och hällde på lite vinäger (äppelcidervinäger, borde jag använt en annan?) och saltade och pepprade, och vispade sedan om. Efter att ha smakat på detta upptäcker jag att vinägersmaken är alldeles för tydligen, så jag häller på lite socker och vatten. Bättre, men ännu inte perfekt.

Hur kan jag göra så att den blir mer trögflytande, och hur ska jag få bort vinägersmaken? Är det någon idé att ha i yoghurt kanske?
Citera
2005-06-08, 01:09
Medlem
snapcases avatar
Personligen skulle jag inte blanda färska och torkade chiles. För en enkel sås på torkade gör ungefär såhär:
Ta ca 2 dl torkad chile och koka upp i ca 1-1,5 dl vatten och 1 tsk salt. OBS använd inte för mkt vatten. Det bör precis täcka chilen.
Efter ca 10 min så häller du allt i en mixer och mixar slät.
Koka ca 2,5 dl vinäger (brukar använda vanlig vitvins) med 0,5-1 tsk socker.
Mixa ihop med chileröran och koka hela såsen en gång till för tjockleken.
Håller sig ca en månad i kyl.

Jag skulle inte rekommendera att använda mjölkprodukter om du vill göra en sås som håller sig längre tid.
Citera
2014-05-02, 16:06
Medlem
Ratis avatar
Kul att den håller sig så pass länge! Har tänkt börja göra egen chilisås och ketchup i fortsättningen eftersom köpesvarianterna är så fullproppade med socker.
Citera
2016-12-27, 16:36
Medlem
JustZlatans avatar
Hur gör man tomatbaserad chilisås? Jag tänkte använda samma recept som Felix Chilisås.

Krossade tomater, tomatpuré, socker, ättika, salt, lök, syra (citronsyra), kryddor (bl a chilipeppar, spiskummin, vitlök) och kryddextrakt (bl a kanel).

Citronsyra kanske jag inte behöver. Det används väl som konserveringsmedel? Jag tänker inte använda färsk chili.

Hur mycket av varje ingrediens ska man ha?
Citera
2016-12-27, 17:51
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Hur gör man tomatbaserad chilisås? Jag tänkte använda samma recept som Felix Chilisås.

Krossade tomater, tomatpuré, socker, ättika, salt, lök, syra (citronsyra), kryddor (bl a chilipeppar, spiskummin, vitlök) och kryddextrakt (bl a kanel).

Citronsyra kanske jag inte behöver. Det används väl som konserveringsmedel? Jag tänker inte använda färsk chili.

Hur mycket av varje ingrediens ska man ha?
För mig är den överlägset bästa chilisåsen av ketchupvariant är Del Monte.
Dock har jag inte en susning hur man gör den heller

Citronsyra är för balansera upp sockret och som antioxidant(=färgen håller sig).
Men kallas även att det är ett konserveringsmedel.

En normal ketchupbaserad chilisås är sällan chilistark, inte i mitt tycke i alla fall.
om någon har chilisås recept som kan efterlikna denna Del Monte chilisås, så skulle jag vilja ta del av det receptet omgående.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in