2013-06-11, 21:58
Medlem
Hej!
Jag vill gärna ha råd från er som håller på/hållit på med karting och har god erfarenhet.

Info:
Från 6-14 års ålder körde jag gokart i klasserna micro, mini och yamaha.
Jag hade alltid några kilos övervikt som hindrade mig och när jag var 14 år slutade jag och vi sålde karten p.g.a. bristande intresse, detta var 2004.
Nu snart 10 år senare har jag fått ett sug efter att börja köra igen och funderar på att göra en comeback.
Jag är nu 23 år, körvanan sitter i benmärgen och jag vill försöka börja tävla redan till 2014, funderar på mkr.

Det jag har i åtanke är:
Yamaha, sport2000 eller rotax max (då i rotax maxchallenge).

Vill helst köra rotax max men funderar p.g.a. ekonomiska skäl på att mjukstarta med yamaha (speciellt nu när det blir fria chassin 2014).
Jag inser att jag förmodligen kommer vara ganska mycket äldre än de flesta andra förarna vilket kanske känns lite patetiskt..?
Hur ser det ut på åldersfronten?
Finns det äldre förare 20+ ?

En teknisk komplikation är vikten.. Maxvikt för yamaha är 143 kg (kart+förare).
Jag väger 80 kg + utrustning.. Någon som vet vad karten väger?

Eller ska jag skippa yamaha och tänka större, vad tycker ni?

Tacksam för tips och råd & diskussion!
Citera
2013-06-19, 13:05
Medlem
Hej,
Med 80kg så viktar du troligen över rätt rejält i Yamaha, S2000/Rotax Max med 165kg brukar väga runt 80kg utan förare, Yamaha lite lättare men inte 15-20kg.
Om du vägde över som 14åring i Yamaha så är det nog likadant nu med.
Men för hobbyåka så duger den nog.
Citera
2013-06-20, 13:33
Medlem
RandomIams avatar
Jag vet inte ett skit om hur detta skulle gå till men har du kollat Svenska bilsportförbundet? sbf.se
Citera
2013-06-28, 00:12
Medlem
Det finns visst 23-åringar (och äldre) som tävlingskör i Yamaha i MKR Har du frågor så skicka ett PM, jag vet/kan ta reda på det mesta du önskar!
Förresten så är idealvikt för Yamaha ~70-75 kilo, men det är bevisat att det går att vinna tävlingar även om man väger 85 kilo! Kartar finns det många, och ganska billiga sådana också (allt är såklart relativt)
Senast redigerad av Anonymaregrabben 2013-06-28 kl. 00:14.
Citera
2015-08-08, 10:44
Medlem
Tja! Är det någon idé att börja träna kart vid 26?
Vilken klass bör jag isf börja i?
Finns det mkt "amatör" ligor osv?

-alltid varit sugen på att börja med kart men det för först nu pengarna finns
Citera
2015-08-10, 17:14
Medlem
groovesnuss avatar
Klart du kan!

Finns folk som börjar när dom är 50+......

Lämpliga klasser är Sport2000 eller Rotax Max (oväxlat) eller KZ2 (växlat)

Växlat går fortare men kostar mer. Dom allra flesta börjar med oväxlat och lär sig köra först.

Börja med att ta licens, din lokala klubb anordnar licenskurs (tar en kväll).

Sen är det bara att köpa en kart + utrustning. Bra idé är att köpa så mkt som möjligt i ett paket, många säljer av hela ekipage med kart, mekvagn, regndäck, reservdelar etc.

Du får en hygglig kart för 15-25 kkr. Nytt kostar 70 och uppåt. Finns mkt beg som är bra men inte har den där sista halvsekunden för att tävla på hög nivå.

www.sbf.se hittar du klubbar (som nästan alla har egen bana)

Tävla gör du med fördel på lokal nivå. Dom flesta klubbar har mindre klubbtävlingar där det inte är för hög nivå på förarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in