2005-06-07, 16:47
Medlem
Någon här som jobbar inom/pluggar/är intresserade av bioinformatik?

Hade varit kul med lite snack om bionformatikscenen i Sverige, dess möjligheter i framtiden och dess tillkortakommanden.
Citera
2005-06-07, 17:14
Medlem
tamaguchis avatar
svar

ja Jag. Bioinformatikerna kan ju än sålänge inte vara fler än 1000 i Sverige sammanlagt.
Citera
2005-06-08, 19:29
Medlem
tamaguchis avatar
....

Vilken universitet håller du till på?
Citera
2005-06-08, 19:33
Medlem
Princans avatar
Bioinformatik måste vara det tråkigaste att läsa om. Höll på att spy när en professor föreläste om det i 2 h! Var nog inte någon som var intresserad av databassökningar av gensekvenser. Laborationen vi hade efteråt vill jag inte ens prata om.
Citera
2005-06-08, 19:37
Medlem
Lunds, läser magisterår. Själv?

Princan: Bioinformatik är ju ett brett ämne. Att söka efter gener i genebank är ju inte det enda man kan syssla med. Jag tycker microarrayer och där tillhörande tekniker verkar vara ett väldigt intressant område.
Citera
2005-06-08, 19:40
Medlem
Princans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av don_pedro
Lunds, läser magisterår. Själv?

Princan: Bioinformatik är ju ett brett ämne. Att söka efter gener i genebank är ju inte det enda man kan syssla med. Jag tycker microarrayer och där tillhörande tekniker verkar vara ett väldigt intressant område.
Molekylärgenetisk teknik är inte så värst intressant enligt mig. Microarray, southern blot, northern blot och användning utav prober etc lockar en inte så mycket. Ämnet känns väldigt abstrakt. Det enda intressanta var nog PCR-tekniken men även den var väldigt abstrakt.
Citera
2005-06-09, 20:26
Medlem
tamaguchis avatar
...

Är du färdig med exjobbet eller? Är du molbiolog eller från datorområdet från början? Jag är från Uppsala.
Citera
2005-06-14, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tamaguchi
Är du färdig med exjobbet eller? Är du molbiolog eller från datorområdet från början? Jag är från Uppsala.

Ska inte börja med exjobbet förrän i vår så det är ett tag kvar. Jag har läst biomedicin innan. Du?
Funderar på om bioinformatik kanske är ännu roligare om man är data från början?

Princan: Alltså ingen teknik är väl särskilt intressant i sig, det roliga är ju resultaten man kan få ut från respektive teknik. Jag har svårt att se PCR som en rolig teknik
Citera
2005-06-14, 11:51
Medlem
Cardiacs avatar
PCR är jättekul, smidigt och antagligen den upptäckt som gjort mest för framstegen inom bioteknik. Finns vissa orsaker till att upptäckarna fick Nobelpriset 5 år efter upptäckten.
Pysslade en hel del med PCR under exjobbet och det är väldigt enkelt och flexibelt att använda till olika applikationer.
Citera
2005-06-14, 23:14
Medlem
tamaguchis avatar
...

Citat:
Funderar på om bioinformatik kanske är ännu roligare om man är data från början?
De som kan data kan ingen förmodligen ingen biologi, och har svårt att känna sig hemma i en miljö med biologer. Jag tror det är lättare att lära sig programmera än att få djupförståelse för molekylärbiologi.
Citera
2005-06-14, 23:54
Medlem
Kundalinis avatar
Vad fan är djupförståelse för molekylärbiologi???

Om du ursäktar franskan...
Citera
2005-06-15, 22:31
Medlem
tamaguchis avatar
...

Förstå sammanhangen är djupförståelse. Jag kan tillägga att matematik och statisktikförståelse är av stor betydelse och förmodligen viktigare att kunna än att kunna knacka kod.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in