2013-06-11, 20:13
Medlem
Ska till läkaren imorgon och be om Escitalopram. Har tidigare ätit Citalopram vilket var lätt att få utskrivet. Kan jag räkna med att det blir lika lätt att få Escitalopram (Cipralex)?

Anledningen till att jag vill börja med detta är att jag insett att jag nog lider av en mild form av social fobi vilket delvis gjort mig deprimerad. Detta har pågått hela mitt liv. Ju mer jag läser om ämnet, desto mer känner jag igen mig. Escitalopram verkar ha en mer vetenskapligt beprövad effekt på social fobi än Citalopram även om jag vet att medicinerna är snarlika.

Jag har det mest sociala jobb man kan tänka sig, men ju mer jag tänker på mitt val av arbete, desto mer inser jag att valet av yrke mest är ett sätt att bearbeta detta problem.

Mina frågor är alltså:

- Är det svårare att få Escitalopram utskrivet än Citalopram?
- Går det att göra något för att slippa problemen med utlösning? Det var ett helvete att komma när jag gick på 20 g Citalopram. Vet att det är en känd biverkning men skulle vilja veta om det finns alternativa sätt för att motverka detta problem?

Precis träffat min drömtjej och vi är ganska fysiska så här inledningsvis....
Citera
2013-06-11, 20:22
Medlem
A-llusions avatar
Har du fått citra innan lär det knappast vara svårt att få ut cipralex,läkarna i princip tvingar i dig det,har dom försökt i hela mitt liv iaf fast senast jag verkligen ville prova cipralexen för andra gången tog det en stund innan jag fick träffa en läkare.

Så är det i mitt fall iaf!

Jag har kvar min sexlust efter 10-15mg cipralex efter 2-3 månaders bruk ungefär.
Antar jag haft tur i den biten då dom flesta verkar få svårt få upp den eller få utlösning.
Senast redigerad av A-llusion 2013-06-11 kl. 20:24.
Citera
2013-06-11, 20:25
Medlem
valter-eggons avatar
Känner igen mig! Är nästan tråkigt att ha sex. Man kommer ju tillslut men det känns som att sambon blir lite less vilket gör mig stressad och får ännu svårare att komma.

Då är vi två som väntar på att bli upplysta.
Citera
2013-06-11, 20:31
Medlem
A-llusions avatar
Sen är det en vanlig bieffekt med just sexlusten och har tyvärr aldrig hört nåt om hur du får tillbaka den när du går på ett speciellt SSRI preparat.

Med andra ord får man leva med det
Citera
2013-06-11, 20:34
Medlem
valter-eggons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A-llusion
Sen är det en vanlig bieffekt med just sexlusten och har tyvärr aldrig hört nåt om hur du får tillbaka den när du går på ett speciellt SSRI preparat.

Med andra ord får man leva med det
Fast problemet är inte sexlusten i TS fall utan svårigheten att få orgasm.
Citera
2013-06-11, 20:47
Medlem
A-llusions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av valter-eggon
Fast problemet är inte sexlusten i TS fall utan svårigheten att få orgasm.

Jo men menar båda delarna av det,antingen får du svårare erektion eller svårare att få utlösning eller i värsta fall båda.

Finns nog inget för det hur som :/
Citera
2013-06-11, 22:41
Medlem
Har som sagt ätit Citalopram tidigare, dock ej Escitalopram. Hade inte svårt att få upp den, dock tog det tid att komma :/ Men ja, det är väl en biverkning man får leva med...?
Citera
2013-06-12, 17:37
Medlem
A-llusions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otippad
Har som sagt ätit Citalopram tidigare, dock ej Escitalopram. Hade inte svårt att få upp den, dock tog det tid att komma :/ Men ja, det är väl en biverkning man får leva med...?

Tyvärr så ja :/

Men sen är det ju ett annat ämne i cipralexen med så det är ju inte säkert att du åker på det problemet.
Du får prova och se men första veckorna brukar dom flesta må skit så du får ge det en månad eller två som jag men åter igen från person till person.
Jag har haft turen att inte åka på nåt av varken utlösning eller erektion.

Typiskt när du precis träffat en tjej dock :/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in