2013-06-11, 12:54
Medlem
Hej!
Tänkte om några kunniga personer kunde försöka hjälpa mig att luska ut vad för något som är orsaken till att "jag är som jag är"
Ska fatta mig kort och beskriva så bra jag kan så ni förstår.

Tjej, 20 år.
Ända sedan jag var liten har jag haft problem att hantera mina känslor. Varenda dag hade jag gjort något "hyss" på dagis/skolan. Jag klippte mig själv, spolade ner kompisarnas saker i toaletten, stack en nål i handen på en tjej, blev sur när någon sa nej om vi skulle leka, då kanske jag slog personen, fick utbrott och kunde helt plötsligt om vi var på utflykt få för mig att jag bara skulle hem och sprang därifrån.
När jag började 4an lugnade jag ner mig och har inte visat något utåt.
Hemma får jag dock utbrott och slår i väggar, andra som är i vägen mm. Jag kan visa dagar bli arg för det minsta lilla och en annan dag inte bry mig alls.
Min pappa har ADHD, han har själv haft problem att hantera sin ilska och suttit i fängelse många gånger för misshandel osv. Mamma är bipolär och det jag kan "känna igen" från henne är att jag då och då blir manisk. Hamnar dock inte i perioder utan det är olika från dag till dag.
Jag är helt ostabil helt enkelt, antingen är jag superduper glad och skuttar fram eller så är jag så arg och hatar allt och alla och slår i allt som kommer i min väg. Jag är aldrig liksom "lagom glad".
Att nämna. Har jag haft en liten trasslig barndom. Pappa har missbrukat sen tonåren och mamma började själv när jag var 7-8 år. Har därför bott runt lite hos släktingar och så. Men idag bor jag själv.

Hur som.. Jag går till en psykolog och efter att ha gjort illa en nära person till mig härromdagen så var jag helt förstörd och sa till han att jag måste få en diagnos eller något med medicinering så jag inte gör illa människor jag tycker om! Jag skiter i om jag gör illa mig själv genom att bryta handen när jag slår i väggen, men när jag gör illa personer i min omgivning så är det en stor varningsklocka som ringer!
Han vill dock inte riktigt sätta en diagnos, utan lära mig hantera mina känslor.
Men om jag slår någon, vad ska min "ursäkt" vara, - Eh jag försöker bara hantera mina känslor och nu blev det fel, förlåt för blåtiran...

Något är det.. Men vad? Någon expert här som kanske kan komma med förslag så jag kan förstå varför jag gör som jag gör
Citera
2013-06-11, 13:16
Medlem
526s avatar
Du gör så för att du väljer det. Sluta eller fortsätt göra illa människor du tycker om ... ditt val
Citera
2013-06-11, 13:20
Medlem
Thyrsoss avatar
Du har Borderline.
Men ge fan i att använda det som en ursäkt, du är ansvarig för dina handlingar.
Citera
2013-06-11, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neahis
Hej!
Tänkte om några kunniga personer kunde försöka hjälpa mig att luska ut vad för något som är orsaken till att "jag är som jag är"
Ska fatta mig kort och beskriva så bra jag kan så ni förstår.

Tjej, 20 år.
Ända sedan jag var liten har jag haft problem att hantera mina känslor. Varenda dag hade jag gjort något "hyss" på dagis/skolan. Jag klippte mig själv, spolade ner kompisarnas saker i toaletten, stack en nål i handen på en tjej, blev sur när någon sa nej om vi skulle leka, då kanske jag slog personen, fick utbrott och kunde helt plötsligt om vi var på utflykt få för mig att jag bara skulle hem och sprang därifrån.
När jag började 4an lugnade jag ner mig och har inte visat något utåt.
Hemma får jag dock utbrott och slår i väggar, andra som är i vägen mm. Jag kan visa dagar bli arg för det minsta lilla och en annan dag inte bry mig alls.
Min pappa har ADHD, han har själv haft problem att hantera sin ilska och suttit i fängelse många gånger för misshandel osv. Mamma är bipolär och det jag kan "känna igen" från henne är att jag då och då blir manisk. Hamnar dock inte i perioder utan det är olika från dag till dag.
Jag är helt ostabil helt enkelt, antingen är jag superduper glad och skuttar fram eller så är jag så arg och hatar allt och alla och slår i allt som kommer i min väg. Jag är aldrig liksom "lagom glad".
Att nämna. Har jag haft en liten trasslig barndom. Pappa har missbrukat sen tonåren och mamma började själv när jag var 7-8 år. Har därför bott runt lite hos släktingar och så. Men idag bor jag själv.

Hur som.. Jag går till en psykolog och efter att ha gjort illa en nära person till mig härromdagen så var jag helt förstörd och sa till han att jag måste få en diagnos eller något med medicinering så jag inte gör illa människor jag tycker om! Jag skiter i om jag gör illa mig själv genom att bryta handen när jag slår i väggen, men när jag gör illa personer i min omgivning så är det en stor varningsklocka som ringer!
Han vill dock inte riktigt sätta en diagnos, utan lära mig hantera mina känslor.
Men om jag slår någon, vad ska min "ursäkt" vara, - Eh jag försöker bara hantera mina känslor och nu blev det fel, förlåt för blåtiran...

Något är det.. Men vad? Någon expert här som kanske kan komma med förslag så jag kan förstå varför jag gör som jag gör

Det går knappast att ställa diagnoser över nätet på ett inlägg...en psykolog/läkare behöver nog utreda det ordentligt. Du har ju hereditet för såväl ADHD som bipolär sjukdom...men det behöver inte nödvändigtvis betyda att det är det du har.
Hoppas du tar det lugnt med sprit och droger......och att de utreder dig ordentligt. Psykiatrin har blivit bättre på ADHD de senaste åren.
Citera
2013-06-11, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thyrsos
Du har Borderline.

OK...ville inte nämna den möjligheten......jag tänkte i de banorna, men det är en tung grej att nämna över nätet.....hoppas TS får genomgå en vettig utredning. Men vi ska inte måla Fan på väggen.
Citera
2013-06-11, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Du gör så för att du väljer det. Sluta eller fortsätt göra illa människor du tycker om ... ditt val

Trög?
Tror du jag får ohanterbara känslor för att jag VILL?
Nej...

Omg -.-
Citera
2013-06-11, 17:22
Medlem
Citat:
Du har Borderline.

Vill inte ha någon ursäkt? Vill bara förstå mina handlingar.
Men tack för svaret
Citera
2013-06-11, 17:24
Medlem
Självklart ska mer noggrann utredning göras.
Men tänkte om någon kan ha någon idé på va det kan vara.

Nej jag använder inte alkohol eller droger. Har gjort men det har varit i självskadadnde syfte eller för att lugna mig när jag varit riktigt arg, dvs. Benzo.
Citera
2013-06-11, 17:50
Medlem
Thyrsoss avatar
Citat:
Vill inte ha någon ursäkt? Vill bara förstå mina handlingar.
Men tack för svaret

Ändå skriver du just det i slutet av din trådstart.
Har du glömt det?
Citera
2013-06-11, 21:36
Medlem
Citat:
Har du glömt det?

Inom " tecken ja...
Citera
2013-06-11, 21:43
Medlem
Citat:
Har du glömt det?

Kanske skulle byt ut "ursäkt" till en förklaring..
ber om ursäkt för att ni kanske uppfattar det som att jag vill bara ha något att skylla på. Utan något som förklarar för mig och andra varför jag gör som jag gör. Det är såklart inte rätt att få sådan utbrott, men att ha en förklaring till varför kan underlätta.
Citera
2013-06-11, 23:18
Medlem
Thyrsoss avatar
Citat:
Kanske skulle byt ut "ursäkt" till en förklaring..
ber om ursäkt för att ni kanske uppfattar det som att jag vill bara ha något att skylla på. Utan något som förklarar för mig och andra varför jag gör som jag gör. Det är såklart inte rätt att få sådan utbrott, men att ha en förklaring till varför kan underlätta.

Ja, kanske det.

Förklaringen är väl att du är "psykiskt sjuk".
Börja med det och kräv en ordentlig utredning, innan dess så är det ju ingen som vet.

Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in