2013-06-11, 19:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av braxd
Ja det är möjligt att alliansen upphör men det under förutsättningen att alliansen kommer vara så försvagat på grund av att ett eller flera partier åker ur. Det finns för C/FP/M/KD ingen anledning att bryta sig ur alliansen eftersom dom tjänar på det. Om man om man ändå ska anta att alliansen upphör så får vi kolla i de senaste opinionsundersökningarna (kolla i opinionsundersökningstråden här på FB, där finns länkar) där det existerar en möjlighet för C eller KD att åka ur.

Men om vi nu antar att alliansen upphör, vilka skulle då sossarna eller moderaterna kunna rekrytera till sin sak? Sossarna kan ju knappast vinna över C eller KD. Då återstår Fp och om man jämför deras politik så finns det inte mycket som skulle kunna binda ihop dom med S. Vidare så kan ju M inte vinna över V så då återstår MP och det har man ju redan försökt göra men de har ju stretat emot. http://www.svd.se/nyheter/inrikes/miljopartiet-rostar-oftast-med-socialdemokraterna_8204628.svd .

M och S kan inte bilda regering eftersom de försöker agera som varandras motpoler och eftersom att regeringsalternativet står emellan dom och du kan väl inte vara puckad nog att tro att något parti kommer kunna få egen majoritet?

Min förra edit var för att bevisa att det redan idag existerar ett rödgrönt block på flera ställen runt om i landet och eftersom du verkar vara helt ignorant om det faktumet så ville jag visa upp ett exempel för dig.

Ber förövrigt om ursäkt till moderatorerna för att ha avvikit från ämnet men ibland så måste stollarna upplysas.
Som jag skrev förut är det spekulationer från din sida. Du har ingen källa på hur Sossarna ska göra?
Editen var ju typ inte regeringen utan typ regionalt? Hur du nu kan tycka det är samma sak?
Senast redigerad av Shahpour 2013-06-11 kl. 19:57.
Citera
2013-06-11, 20:02
Medlem
braxds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shahpour
Som jag skrev förut är det spekulationer från din sida. Du har ingen källa på hur Sossarna ska göra?
Lille vän har jag någonsin under denna diskussionen sagt att det jag har försökt föra fram är fakta som absolut kommer slå igenom, att min fakta skulle vara en profetia? Nej självklart är de spekulationer och efter som det här är ett diskussionforum så är det sådana man lägger fram.
För övrigt jag började med att svara ditt påstående om att (och, jag citerar) ''Nej SD kan inte välja statsminister''. Sedan envisats med att påstå att mina tankar om blockpolitiken skulle vara fel fast utan att komma med ett eget alternativ till de scenarion som jag har målat upp.

Men svara på den frågan, varför är enligt dig ett rödgrönt samarbete omöjligt? För det är så du målar upp det.

Edit: Nej men jag gav dig en källa som hänvisade till en medlem ur sossarnas verkställande utskott vill göra. Hon tillsammans med de resterande medlemmarna av sin grupp har stort inflytande och ja självklart är jag ''insnöad'' på blockpolitik eftersom det måste på ett eller annat finnas ett sådant när inget av partierna har mer än 1/3 av rösterna för annars så kommer varje proposition utvecklas till en enorm sak då man måste vinna över flera partier. Det är inte hållbart då det röstas igenom hundratals propositioner varje år.
Senast redigerad av braxd 2013-06-11 kl. 20:06.
Citera
2013-06-11, 20:03
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vmax308
Här skall det firas stora triumfer när den feta skallige jävlen avgår

Cirkusnegern börjar ana slutet ,han lämnar det sjunkade skeppet Swerige med miljonpension från riksdagen och flyttar in hos sin nya (?) käreste Su****

Tragisk.. vi andra får jobba ihjäl oss tills vi är +70 år pga hans totalhaverade politik.
Citera
2013-06-11, 20:07
Bannlyst
Citat:
Lille vän har jag någonsin under denna diskussionen sagt att det jag har försökt föra fram är fakta som absolut kommer slå igenom, att min fakta skulle vara en profetia? Nej självklart är de spekulationer och efter som det här är ett diskussionforum så är det sådana man lägger fram.För övrigt jag började med att svara ditt påstående om att (och, jag citerar) ''Nej SD kan inte välja statsminister''. Sedan envisats med att påstå att mina tankar om blockpolitiken skulle vara fel fast utan att komma med ett eget alternativ till de scenarion som jag har målat upp.

Men svara på den frågan, varför är enligt dig ett rödgrönt samarbete omöjligt? För det är så du målar upp det.
Du har inte framfört någon fakta, du har framfört din tro. Men lilla vän varför ska jag svara på så torftiga scenarion som du försökt måla upp? Det ger mig ingeting. Kom igen med en källa att sossarna ska regera med MP och V (tror inte ni fixar det)så ska jag bemöta er annars säger jag god natt. Kollar in här innan jag går till jobbet i morgon.
Senast redigerad av Shahpour 2013-06-11 kl. 20:13.
Citera
2013-06-11, 20:11
Medlem
braxds avatar
Citat:
Du har inte framfört någon fakta, du har framfört din tro. Men lilla vän varför ska jag svara på så torftiga scenarion som du försökt måla upp? Det ger mig ingeting. God natt.
Jag har framfört flera källor medans du fortfarande inte någon som skulle motbevisa mina teser. Vidare så har du fortfarande inte förklarat eller ens lagt någon fakta bakom ditt påstående om att SD inte skulle kunna välja statsminister, vilket dom gör antingen igenom att bara vara med och rösta eller helt väljer beroende på om dom innehar en vågmästarroll. Vilket också är en spekulation i sig.
Senast redigerad av braxd 2013-06-11 kl. 20:15.
Citera
2013-06-11, 20:11
Medlem
Ajskrims avatar
Citat:
Nä . Läs igen förstå.
Okej, du menar att minoritetsregeringar inte är vanliga? Jo, det är precis vad de är. 2006-2010 var ett undantag.
Senast redigerad av Ajskrim 2013-06-11 kl. 20:14.
Citera
2013-06-11, 20:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ajskrim
Att de övriga riksdagspartierna och den absolut största delen av det svenska folket inte finner en situation där SD får välja statsminister önskvärd är ingen hemlighet. Minoritetsregeringar är det vanliga i Sverige. Att man för stabilitetens skull undviker att fälla en regering bara för att, trots att man inte har ett eget stabilt alternativ är långt ifrån unikt i svensk politisk historia.

Det som jag ser det intressanta dimensionen här är Reinfeldts försök att få de rödgröna att gemensamt uttala sig som ett block innan valet. Vill de inte göra gemensamma utspel kan Reinfeldt nu säga att man med en röst på de rödgröna inte alls vet vad alternativet blir, kanske kan SD få inflytande. Kan Reinfeldt mot Löfvens vilja få de rödgröna till ett gemensamt uttalande i den här frågan cementeras bilden att Vänsterpartiet är en del av det rödgröna alternativet. Win-win för Reinfeldt således.

Citat:
Men inte är minoritetsregeringar vanligast? Kan ha fel.
Vad förstår du inte?
Citera
2013-06-11, 20:18
Medlem
Ajskrims avatar
Citat:
Vad förstår du inte?
Se inlägg ovan
Citera
2013-06-11, 20:20
Bannlyst
Citat:
Jag har framfört flera källor medans du fortfarande inte någon som skulle motbevisa mina teser. Vidare så har du fortfarande inte förklarat eller ens lagt någon fakta bakom ditt påstående om att SD inte skulle kunna välja statsminister, vilket dom gör antingen igenom att bara vara med och rösta eller helt väljer beroende på om dom innehar en vågmästarroll. Vilket också är en spekulation i sig.
Jaja den som lever får se. Du har absolut inte framfört källor som talar om vilken regering vi får efter nästa val. Det enda du har lyckats med är att beskriva dagens läge enligt din trångsynta syn.
Citera
2013-06-11, 20:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ajskrim
Se inlägg ovan
Är du verklig? Eller hur långt bak i historien går du?
Senast redigerad av Shahpour 2013-06-11 kl. 20:24.
Citera
2013-06-11, 20:27
Medlem
braxds avatar
Citat:
Jaja den som lever får se. Du har absolut inte framfört källor som talar om vilken regering vi får efter nästa val. Det enda du har lyckats med är att beskriva dagens läge enligt din trångsynta syn.
Jag har för sista gången framfört flera källor för att visa åt vilket håll partierna pekar men källor problemet verkar snarare ligga i din förmåga att förstå dom. Sedan så står du min gode herre för trångsyntheten, du vägrar att konstruktivt komma med egna förslag eller källor och nonchalerar alla förslag som motbevisar dig. Den bild som jag har gett dig och övriga läsare är den som diverse proffstyckare och politikerna själva har kommit fram till.
Citera
2013-06-11, 20:28
Bannlyst
Citat:
Nä ingen källa att sossarna ska regera med MP eller V.
Det är bara din subjektiva uppfattning utan konkreta källor.

Men du är ju värre än Jehovas som står i dörren. Jag har inget att bevisa utan det är du som påstår något.
Senast redigerad av Shahpour 2013-06-11 kl. 20:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in